Književnost i kultura
368 prikaza

Kad Freud, Lacan i Jung, ponekad i ego, id i super-ego, iznose teorije

1/3
PIXSELL
Posve sigurno ‘Obrana okusa smrti’ spada u romane u kojima je intelektualiziranje odnijelo prevlast nad fikcionaliziranjem, odnosno teorija nad samim romanom, i u tome nema ništa loše...

Roman Željke Matijašević, znanstvenice koja se bavi primijenjenom i teorijskom psihoanalizom, njezina je druga knjiga koju bismo (uvjetno) mogli svrstati u literarne vode. “Crna limfa/Zeleno srce” iza dvotočke u naslovu nosila je odrednicu “alternativni leksikon duše”, dok “Obrana okusa smrti” nosi jasno određen, čvrst podnaslov - psihoanalitički roman. Premda danas, slijedom raznoraznih selfhelp i inih priručnika i ispovijedi koje preplavljuju tržište knjiga, svaki iole pismeniji stanovnik planeta misli kako umješno barata psihoanalitičkim postulatima i Freudovom terminologijom, Željka Matijašević niti se bavi takvim “instant” populariziranim teorijama niti računa na takvog čitatelja. Pitanje je, zapravo, na kakvog računa i računa li uopće? Još otkako smo se “riješili” osamdesetih koje su postulate visokog postmodernizma primjenjivale na u nas ne tako česte i često ne baš tako uspješne literarne tekstove, nismo u našoj književnosti imali posla s ovakvom vrstom, uvjetno rečeno, romana u kojem su postupci poput autoreferencijalnosti, metatekstualnosti, citatnosti, izjava “Ovaj roman je moj container”, temelj konstrukcije koja uopće ne krije da je konstrukt.

Ovaj je članak dio naše pretplatničke ponude. Cjelokupni sadržaj dostupan je isključivo pretplatnicima. S pretplatom dobivate neograničen pristup svim našim arhiviranim člancima, ekskluzivnim intervjuima i stručnim analizama.
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.