Kultura
497 prikaza

Nova serija o "Snowpierceru": Apokalipsa je stigla!

"Snowpiercer"
YouTube
To je distopija, vlak i kao spas i kao zatvor, to je i revolucija - gazi gada koji te želi na dnu, a priča o rastu priče također je luda

Čini se kao da već desetljećima ljubitelje "Snowpiercera" razoružava isti motiv - 1001 vagon dug vlak koji munjevito juri kroz zaleđena bespuća planeta Zemlje kojoj su ljudi tako zeznuli klimu da je skliznula u ledeno doba. Film je snimljen 2013. po predlošku kultnog francuskog stripa "Le Transperceneige" iz 1982., TNT je za ovu godinu najavio premijeru i serije po istoj priči, ali priča zapravo uopće nije ista.

Za to, doduše, malo koga je i briga jer je riječ, barem kad se radi o filmu, o odličnoj, originalnoj, žestokoj i brutalnoj distopijskoj priči o posljednjim ostacima čovječanstva koje se ukrcalo u vlak kako bi preživjelo izolirano od ledenog doba u kojem, barem tako misle, ništa nije preživjelo hladnoću.

Redatelj i serije i filma je isti, Bong Joon-ho, pa ako je s korejsko-češko-američkom ekipom napravio takvo djelo da je The Weinstein Company morao izrazito proširiti distribuciju po kinima i internetu, možemo samo misliti što će napraviti sa serijom. Pokupio je brutalni izričaj azijskog filma, artistički iz europskog i sve neophodno kako bi dobio blockbuster iz američkog. U filmu je riječ o situaciji kakvom bi, u filozofskom smislu, da je živ, Karl Marx bio oduševljen.

U prednjim vagonima smješteni su pripadnici najviše klase - ispijaju šampanjac, jedu suši, djeca im se hrane voćem i jajima, imaju nastavu u čistim, udobnim i prozračnim vagonima. A kako se sve više ide prema kraju vlaka, uvjeti su sve gori, dok na kraju, u pretrpanim vagonima, životare mase potlačenih, prljavih nesretnika, vječno napola ugušenih ustajalim zrakom. I jedina im je hrana crna, želatinozna, proteinska masa,za koju će se kasnije ispostaviti da je riječ o proteinima iz žohara.

Naravno da dolazi do pobune, revolucije, rekao bi Marx, da očajni ljudi slamaju otpor iznenađenih policajaca. Harveyju Weinsteinu lako je moguće da je ne jedan Amerikanac zaljubljen u priču o "Snowpierceru" psovao sve po spisku kad je od Bong Joon-hoa zatražio da u studenom 2013. skrati originalnu verziju za 20 minuta u odnosu na originalnih 126. Objasnio je da želi bržu akciju i da je "za američku publiku film preinteligentan".

"Snowpiercer" | Author: YouTube YouTube

Bong Joon-ho je to i učinio, ali nije prestajao nagovarati publiku da obavezno pogleda njegovu, redateljsku verziju. Po Europi su ga u pravilu i poslušali. I nisu zažalili. To je žestoka, brutalna priča o klasnom sukobu za čisto preživljavanje, tako žestokom koliko može biti borba na život i smrt u tako skučenoj klopci kao što je taj vlak. Tu doista nema milosti i gledatelj sasvim vjeruje dojmu.

U filmu je uzrok ledenom dobu to što je čovječanstvo, shvativši da je probilo baš sve rokove kako bi spriječilo klimatske promjene, smislilo postupak za hlađenje Zemlje, koji se oteo kontroli i život je, umjesto da umalo izumre u užasnom zatopljenju, skoro izumro u užasnom zahlađenju. Strip je, međutim, bio nešto drugačije, iako je ista i brutalnost i okolnosti i...

Neke manje razlike ipak se vide već na prvu, a ispod njih čekaju duboke i velike. Jean-Marc Rochette nacrtao je neviđeno brutalnu priču po tekstu Jacquesa Loba u kojoj se ne navodi što je točno dovelo do ledenog doba. Ekološka nesreća zbog primjene nekog superoružja kao uzrok spominje se tek neodređeno, što je iznenađujuće za strip u kojem je originalni autor teksta bio aktivist protiv zagađenja i za zaštitu živih vrsta, a crtač aktivist protiv nuklearnih elektrana.

Marko Vidojković Balkan u komi Kultura 'Ne mogu se naviknuti na to u kakva smo se govna pretvorili'

Što im je bilo na pameti vidi se po načinu na koji su podijelili preživjele u vagonima. To nije rat bogatih protiv siromašnih, nego je to rat za resurse - za hranu, odjeću i grijanje. U stripu je svijet u kojem se ratuje za resurse otrovno sveden na mizernu sudbinu da se za najbjednije resurse brutalno kolje i šačica posljednjih preživjelih.

Glavni lik, Proloff, tu ne vodi revoluciju, nikome ne želi pomoći, osim ako ne mora, nego samo želi pobjeći iz područja u kojem se jedu štakori, preko onog s umjetnim mesom i doći tamo gdje se jedu kunići, voće i povrće. Sve samo nekoliko godina nakon propasti Zemlje u ledeno doba. Kad se stvari tako sagledaju, postaje jasno koliko su žestoki ekološki aktivisti bili autori, točnije jedan. Lob je umro 1990., a Rochette je danas priznatiji živi autor nego ikad.

Borba za resurse u vlaku je bjesomučna. U stripu se užasno psuje, tekst je isprekidan zvjezdicama, a i one u zadnjim vagonima naziva se, slobodno prevedeno, "Pič**ma s kraja". To je užas i čisti očaj posljednjih pripadnika ljudske rase kako mogu biti kadri prikazati ih u svijetu razorenog okoliša i klime samo duboko uvjereni, žestoki, svjesni i predani ekološki aktivisti. Ako bi se tražila politička definicija razlike između izvorne priče u stripu i one u filmu, prva bi bila "zelena", a druga "crvena".

"Snowpiercer" | Author: YouTube YouTube

U stripu je čovjek, kao biće koje se doslovno zubima kolje za zalogaj protiv onoga do sebe, sveden na puku bestijalnost. Proloff je kao glavni junak obrijane glave, kao i svi na kraju vlaka, kako bi se spriječilo širenje ušiju i bolesti. Film je, očito, priča koja već u startu posljednjem čovjeku poklanja minimum nade, utočište posljednjeg trunka duše. Šačica njih u stanju je solidarizirati se, boriti se skupa, žrtvovati se jedni za druge.

U konačnici i nakon havarije vlaka preživjeli ugledaju polarnog medvjeda, što znači da je nekakav život, i to složen, ipak uspio preživjeti. Zato, iako su obje verzije motiva distopijske, ekranizacija nije do kraja nemilosrdan film katastrofe, nego je svjedok doba u kojem čovječanstvo, iako je suočeno s užasom propasti gorim nego što je moglo i zamisliti, opasnosti razumije bolje nego ikad.

Usporedo s tim, bolje nego ikad razumije i to da je dio pitanja evolucijskog opstanka i siromaštvo, raslojavanje... A i prva klasa, ona u filmu nije mračna i opresivna kao u stripu, s jednim tiraninom - prozračna je i ugodna, s dovoljno moći i volje šačice privilegiranih da pokušaju pobiti tri četvrtine s kraja vlaka. Koliko god otišao daleko od izvornika, film je inteligentno i jako promišljeno djelo čovjeka koji je dokazao da prokleto dobro radi svoj posao. Teško je očekivati da bi od serije bio voljan napraviti išta slabije od toga.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.