Ova inovativna umjetnica u svojim nastupima spaja naizgled gotovo nespojive plesne stilove, a pritom posebno naglašava i onaj spiritualni aspekt plesa uz pomoću kojega odvodi publiku na putovanje u potpuno drugačiju dimenziju. Uoči nastupa na festivalu, Naoko Tozawa u razgovoru za Express otkrila nam je što je najviše motivira u plesu, kakva je poveznica između plesa i spiritualnosti...
Express: U svojim nastupima često kombinirate nekoliko plesnih područja, poput hip-hopa, breakdancea i suvremenog plesa. Što vas je inspiriralo da se okrenete takvim stilskim kombinacijama, što je bila vaša glavna motivacija?
Uvijek tražim inovativne načine izražavanja. Moje kreacije često prirodno upadaju u različite plesne stilove i kada ih pokušam spojiti u jedan, javlja se novi oblik “prilagođenog” izraza. Upravo zato neprestano proučavam i istražujem različite discipline kako bih ih još dublje razumjela.
Express: Također ste se bavili i ritmičkom gimnastikom te ste u tom području ostali čak 13 godina. Kako je to utjecalo na vaš ples?
Moje iskustvo u ritmičkoj gimnastici bilo je vrlo dragocjeno za moj kreativni rad. Pružilo mi je sportski način razmišljanja, odnosno upornost, izdržljivost i snagu da nikada ne odustajem. Također me naučilo kako izraziti individualnost u okvirima strogih pravila, što je vještina koja još uvijek oblikuje moj umjetnički glas.
Express: Rođeni ste u Japanu, ali od 2017. godine živite u Francuskoj. Možete li nam reći nešto više o tome, kakvo je bilo vaše iskustvo integracije u francusko društvo?
Za mene je to značilo uzeti najbolje iz dviju kultura i stvoriti svojevrsni hibrid. Na primjer, kombiniram francuski naglasak na individualnost nasuprot konformizmu s japanskim poštovanjem prema animizmu, minimalizmu i jednostavnosti, što mi pomaže da jasnije vidim esenciju svakog pojedinca.
Express: U 2020. godini osnovali ste vlastiti plesni kolektiv Aerstix. Koje su tada bile vaše glavne ideje? Jeste li zadovoljni s načinom rada kolektiva od početaka do danas?
Jedan od glavnih razloga zašto se danas bavim ovim poslom jest moja želja za razumijevanjem same sebe. Neprestano si postavljam pitanje: “Tko sam ja i što sam sposobna postići u ovom životu?”. Solo izvedba koju sam izvela na festivalu dubinski je povezana s ovim pitanjem. Moj osnovni cilj je pak oduvijek bio sistematizacija i zagovaranje nove forme fizičkog izražavanja: partnerski ples koji kombinira elemente breakin’ plesa (breakdancea) s fleksibilnošću. Ovu sam ideju počela istraživati još otprilike 2007. godine kada sam radila s plesačima koji su sada dio Aerstixa (što je moj japanski breakin’ kolektiv), plesačima iz kolektiva Kinetic Art (što je i moj plesni kolektiv) i Nagisom Kohagurom, svojom breakin’ partnericom. Ovaj pristup za koji sam trenutno odabrala radni naziv Kinetic Dance Method nastoji stvoriti novi plesni stil te ga postaviti kao jedan od vodećih pokreta koji doprinose globalnoj evoluciji plesnih tehnika.
Express: Nastupali ste u brojnim državama diljem svijeta. Postoji li neki nastup koji vam je ostao u najljepšem sjećanju?
Među nastupima u kojima sam sudjelovala postoje dva koji su za mene bili najzapamćeniji. Prvi je VESSEL koji su koreografirali Damien Jalet i Kohei Nawa. Damienova koreografija u fizičkom je smislu ekstremna te od plesača zahtijeva duboku usredotočenost i visoku razinu izdržljivosti, a tijekom čitavog nastupa plesači zadržavaju jedinstvenu “bezglavu” pozu. Sudjelovanje u takvom iskustvu prilika je koja se i plesačima i publici pruža jednom u životu i mogu reći da je to na mene ostavilo vrlo snažan dojam.
Drugi je Maldonne koji su koreografirale Leila Ka i Josselin Carre i gdje sam sudjelovala u filmskoj verziji plesa. Leila je koreografirala iste pokrete za dvanaest plesačica, ali unutar te zajedničke koreografije mogli ste jasno vidjeti životnu priču, osobnost, etničku pripadnost, sjećanje i emociju svake plesačice i dubinski me impresionirao način na koji je Leilina koreografija uspjela pokazati takvu razinu individualnosti. Ovi nastupi pokazali su mi da ples može pružiti potpuno drugačije načine izražavanja čak i kada se radi o istom stilu i mogu reći da se istinski divim jasnoj namjeri i umijeću koje je ovo učinilo mogućim.
Express: Ples je vrsta umjetnosti koja u sebi spaja glazbu i pokret te na taj način za publiku stvara nešto posebno. No što vas je još inspiriralo tijekom života, postoje li tu možda još neke vrste umjetnosti?
Za mene su trenutno glavni izvori inspiracije kvantna fizika, psihologija i filozofija. One snažno utječu na moj način razmišljanja i na moje kreativne procese.
Express: Članica ste plesnog kolektiva Kinetic Art, što u prijevodu znači “umjetnost u pokretu”, a svaki član kolektiva nudi originalne i jedinstvene pokrete i ideje te na kraju spajate svoje kreacije i na fizičkoj i na spiritualnoj razini. Možete li nam reći nešto više o vašem kreativnom procesu?
Naš kreativni proces počinje s jednim ključnim uvjetom: svaki plesač mora donijeti svoj profinjeni i originalni jezik pokreta. Kinetic Art odnosi se na vrste umjetnosti koje u sebi sadrže pokret i mi putem ljudskog tijela nastojimo izraziti upravo to, a veliku važnost pridajemo i elementima plastičnih umjetnosti. Naša je misija kontinuirano stvarati i utjelovljavati inovativne, jedinstvene i predivne forme uz pomoć pokreta.
Express: Sami ste više puta istaknuli taj spiritualni element u plesu. Koliko vam je taj element važan, što on za vas predstavlja?
Spiritualni aspekt za mene je izrazito važan. Pitanja poput “Gdje počinje svijest?” neprestano su mi u glavi već desetak godina. Fizički i mentalni elementi međusobno su duboko povezani i vjerujem da je ključno naučiti promatrati i kontrolirati obje strane – ne samo u plesu nego i u svim ostalim aspektima života.
Express: Prije tri godine potpuno ste se okrenuli minimalističkom načinu života te ste očistili svoj životni prostor od svega što vam nije bilo prijeko potrebno. Zašto ste se odlučili na takav korak?
To je bilo vrijeme kada sam se osjećala izgubljeno, kada nisam bila sigurna čime se točno želim baviti u životu ili u svojem kreativnom radu te sam odlučila reducirati svoju okolinu do apsolutnog minimuma i osloboditi se materijalnih ograničenja. Nakon što sam to napravila, bila sam sposobna jasno vidjeti što mi je uistinu važno, što stvarno cijenim i što osjećam da moram napraviti u ovom životu. Iako, nakon nekog vremena ponovno sam kupila maleni hladnjak – na kraju krajeva, i hrana je važna! Također uživam provoditi vrijeme uronjena u prazne prirodne krajolike gdje si na siguran način dopuštam da se približim ideji smrti. To je nešto što mi daje perspektivu i jasnoću.
Express: Vaša koreografija, koja se također zove Kinetic Art, istražuje teme etničke pripadnosti, fizičkog izgleda, starenja, originalnosti i kreativnosti. Koju ste poruku zapravo htjeli prenijeti publici tim nastupom?
Počela sam se baviti ritmičkom gimnastikom kada sam imala pet godina i nastavila sam s vrlo fizičkim i dinamičnim izrazima otprilike do vremena kada sam napunila 36 godina, dakle nekih deset godina nakon što sam svoju karijeru odmaknula od plesnih natjecanja i usmjerila je prema nastupima na pozornici. Dugo vremena vjerovala sam kako je moja najveća snaga upravo ona fizička, ali također sam shvatila da postoje nepromjenjive stvarnosti koje moram prihvatiti, poput etničke pripadnosti, fizičkih karakteristika i starenja. Prihvaćanje toga zahtijeva hrabrost. U tim prijelaznim periodima ponekad sam se osjećala kao da zapravo nisam nitko. Ipak, kada sam odlučila na ove promjene gledati pozitivno, odnosno promatrati ih kao priliku da postanem bilo tko, počela sam otkrivati potpuno nove forme izražavanja. Poruka koju želim prenijeti jest ta da, kada se nešto promijeni, bilo da je to vašim izborom ili da je to nešto van vaše kontrole, niste u situaciji u kojoj samo nešto gubite - također i dobivate nešto novo. Možete iznova i iznova otkrivati nove verzije samih sebe. Ne trebate se bojati, želim vas ohrabriti da upoznate svoje novo ja. To je ono što izražavam u ovom nastupu, kao u nekoj ceremoniji.
Express: U nastupu se poigravate različitim pokretima, spajate mirnoću s fleksibilnošću, što su elementi koji se na prvi pogled čine nepomirljivima. Kako ste ih uspjeli spojiti?
Oduvijek sam voljela umjetničku stranu breakdancea i već sam je dugo željela pokazati na nježniji način. Pokreti i poze u takvom su plesu često vrlo brze i agresivne, a ja sam ih željela izraziti na potpuno suprotan način te sam se koristila sporim pokretima i fleksibilnošću kako bih ih pročistila i otkrila njihovu suptilnu ljepotu.
Express: Nastupali ste u Splitu, što ste očekivala od samog festivala Planet Dom, od svojeg nastupa i od hrvatske publike?
Moji nastupi nikada ne nameću specifičnu ideju ili mišljenje, publika je slobodna da ih interpretira kako želi. Jedna od bilješki u mojoj knjizi koreografije kaže “Nao!! Otpleši ovo kao da je to tvoj posljednji nastup.” Svakom nastupu dajem svoj život i nadam se da će publika osjećati tu energiju i uživati u njoj na svoj način.
Express: Opis vašeg nastupa također kaže da ćete manipulirati vremenom i prostorom te odvesti publiku u neku novu dimenziju. To je, naravno, metafora, ali što ste točno pod time mislili? Što publika može očekivati?
Voljela bih da publika pokuša čuti vlastitu priču u nastupu. Nadam se da će to za njih postati trenutak u kojem će razmišljati o samima sebi – o novim aspektima onoga tko su, o svojim emocijama i o svojim mogućnostima.
Express: Kakve nastupe i koreografije planirate u budućnosti?
Trenutno planiram sistematizirati Kinetic Dance Method, plesni stil koji kombinira elemente breakin’ stila s fleksibilnošću te spojiti sav rad kojim se bavim još od 2007. godine s plesačima iz kolektiva Aerstix, Kinetic Art i sa svojom kolegicom Nagisom Kohagura. Koristeći ovu metodu planiram premijeru nove koreografije za dva plesača zajedno sa svojim plesnim partnerom Doltonom (Mikihorom Ono) početkom 2028. godine. Možete očekivati inovativne rezultate!
Express: Pitanje za kraj – što je za vas ples?
Do prije nekoliko godina moj je život postojao za ples. Sada ples postoji za moj život i shvatila sam da se na ovaj način u njemu može puno više uživati.