Književnost i kultura
83 prikaza

U ratnim užasima čini se kao da je Sotona jedini koji može dati utočište

Profimedia
Roman 'Pandemonij' Katherine Arden djelo je koje progovara o strahotama Prvog svjetskog rata, o zemaljskom paklu koji privlači brojne vrste demone pa tako i samog Kneza Tame

"I đavao se utjelovi i u čovjeka pretvori." - Arthur Machen

Riječi su to koje su Katherine Arden poslužile kao epigraf njezina najnovijeg romana "Pandemonij", romana koji u sebi spaja ono što je naizgled nespojivo - fantastične elemente i strahote Prvog svjetskog rata.

U središtu zbivanja u romanu mlada je kanadska bolničarka Laura koja se, nakon što joj u sanduku dostave uniformu i pločice njezina brata Freddieja, vraća u Flandriju ne bi li saznala što se točno s njime dogodilo, a paralelno s njezinom pričom pratimo i događaje koji su doveli do Freddiejeva misterioznog nestanka godinu dana ranije. Kad ga jedna eksplozija zarobi ispod bunkera s do tada nepoznatim Nijemcem Hansom Winterom, sva Freddiejeva znanja o ratu potpuno se promijene. Oslanjajući se na povijesne činjenice o bitki za Passchendaele iz 1917. godine, Katherine Arden svoje likove vodi kroz različita bojišta, gdje su oni prisiljeni suočiti se ne samo sa stvarnim ratnim zbivanjima, nego i s duhovima iz vlastite prošlosti te naposljetku i sa samim Knezom Tame, utjelovljenim u liku misterioznoga gudača Falanda.

Iako je roman u engleskom izvorniku objavljen pod nazivom "The Warm Hands of Ghosts", hrvatski naslov "Pandemonij" zapravo puno bolje odražava stvarnu tematiku romana, a to je ujedno i naslov pod kojim je Katherine Arden započela i završila rukopis. Aludirajući tim naslovom na Miltonov "Izgubljeni raj", Arden u romanu nastavlja tradiciju prikaza pakla i podzemnog svijeta u zapadnjačkoj književnosti, no pritom mu daje potpuno novu dimenziju jer je njezin pakao u potpunosti zemaljski, stvoren zahvaljujući ljudima gladnim rata koji za sobom povlači i krive i nedužne, i dobre i zle, i plemenite i podmukle. Pakao je to koji je označio prekretnicu u ljudskoj povijesti i početak novog, destruktivnog doba, u kojemu se običan ljudski svijet pretvara u kraljevstvo svih demona, pa tako i u kraljevstvo samoga Sotone.

 | Author: Mitopeja Mitopeja

Lik Falanda svakako je jedan od najzanimljivijih likova u romanu. On je Sotona, Knez Tame, vladar podzemnog svijeta, no ujedno i neporeciv umjetnik - gudač koji tuđu patnju pretvara u vlastitu glazbu, u vlastito umjetničko djelo. Oblikujući lik Falanda, Arden nastavlja tradiciju započetu još u legendama o Faustu, a to je prikaz Sotone u liku koji zapravo nadilazi granice dobra i zla. Slično kao i Goetheov Mefistofeles i Bulgakovljev Woland, Faland nije tipičan Knez Tame. On upravlja tuđim sudbinama, prikuplja duše onih koji su mu je voljni prodati, no istovremeno svim likovima, na svoj način, nudi mir, pretvarajući pritom njihovu patnju u glazbu. On je lik koji "ne može stvarati bez razaranja", a svi koji se nađu u njegovoj blizini dovedeni su u određenu vrstu đavolskog iskušenja te prisiljeni odabrati žele li uistinu vječni mir i zaborav ili su spremni suočiti se s ratnim užasima koji ih već godinama proganjaju.

"Pandemonij" Katherine Arden svakako je roman koji dokazuje njezin neporeciv književni talent i poznavanje zapadnjačke književne tradicije, a u hrvatskom je prijevodu, koji potpisuje Vladimir Cvetković Sever iz nakladničke kuće Mitopeja, dobio naslov koji zaslužuje. Roman je to koji čitatelji sigurno neće ispuštati iz ruku, već će biti uvučeni u povijesne strahote Prvog svjetskog rata isprepletene s mističnim elementima koji svemu tome daju novi smisao i uz pomoć kojih se u romanu uistinu oblikuje slika zemaljskog pakla, u kojem je čak i Sotona prisiljen pronaći novi modus operandi.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.