Life
8006 prikaza

Titova jahta Jadranka: Posljednji luksuz Jugoslavije

Titova jahta "Jadranka"
1/4
paluba.info
Već godinama stoji na suhom vezu u Baru, a nitko ne zna kako zaraditi novac na tom brodu

Crnogorska vlada objavila je novi natječaj za prodaju bivše Titove jahte "Jadranke" i pritom snizila traženu cijenu s 80.000 na 50 tisuća eura. Crnogorska vlada "Jadranku" je proglasila suvišnom za državne potrebe i prodaju prvi put oglasila još u ljetu prošle godine, podsjeća Hina. "Jadranka", najluksuznija jahta koju je Tito imao na raspolaganju izgrađena 1977. godine u hrvatskom brodogradilištu u Kraljevici. Plovilo se nalazi na suhom vezu u luci Bar.

S raspadom Jugoslavije "Jadranka" je ostala u luci Bar, gdje ju je jedno vrijeme povremeno koristio crnogorski državni vrh. No, onda je vrijeme učinilo svoje. Već i to što su je prošle godine u studenom izvukli na suhi vez bilo je vrlo rizična operacija. Brod je težak 150 tona, kako mu je oplata drvena nadležne službe pobojale su se da bi mogla početi i puštati, od raspada Jugoslavije pretrpjela je najmanje jednu pomorsku nesreću, a u nju se ulagalo praktično ništa i postojala je opasnost da se raspadne tijekom izvlačenja iz mora. To je ipak prošlo uredno, ali se za nekoć luksuzni brod više nije moglo napraviti ništa a da to bude isplativo. 

Politička škola Kumrovec Politička škola Life Seks, ucjene i tajne Titove škole u Kumrovcu

U vrijeme raspisivanja prvog natječaja pojavila se i inicijativa za otkupom jahte koju bi onda preuredili u plovni muzej. "Kao predsjednik udruženja građana “Jugoslovenski vremeplov”, koje okuplja ljude koji se zalažu za očuvanje vrijednosti bratstva i jedinstva, kao i kulturnog naslijeđa Jugoslavije u Crnoj Gori i regiji, apeliram na građane kao i na Ministarstvo odbrane da moramo sačuvati jahtu “Jadranka”. Ona  je posljednji najluksuzniji brod napravljen za Josipa Broza Tita i kao takva predstavlja kulturno naslijeđe SFRJ", kazao je za crnogorske medije Vuk Vujisić.

Od inicijative, čini se, neće biti ništa jer je brod opet na prodaju. A možda im i ova niža cijena omogući otkup.

Partner, mjesečnik crnogorske vojske svojevremeno je opisao i kako je nastala jahta. 

Motorna jahta „Jadranka“ građena je od srpnja 1976. do veljače 1977. godine. Po narudžbi predsjednika tadašnje SFRJ, projekt je povjeren Brodarskom institutu u Zagrebu, a izgradnja je realizirana u brodogradilištu Punat na otoku Krku. Opremanje jahte povjereno je brodogradilištu u Kraljevici. Izgrađen je samo jedan primjerak i kao takav ne postoji nigdje u svijetu. Projektna dokumentacija u posjedu je posade. Jahta „Jadranka“ je porinuta 26. veljače 1977. godine, a 28. kolovoza iste godine ušla je u operativnu upotrebu.

1/3

Predsjednik tadašnje SFRJ Josip Broz Tito vozio se „Jadrankom“ 24 puta u razdoblju od 1977. do 1980 godine, uglavnom na relacijama sjevernog Jadrana. Najduža relacija na kojoj je plovio bio je obilazak jedinica Vojnopomorske oblasti 1979. godine, kada se jahta nalazila u luci Zelenika, za vrijeme zemljotresa na crnogorskom primorju.

Brod je građen od drveta (uglavnom mahagonij i tikovina), što se na prvi pogled ne može reći, jer svojim izgledom nimalo ne zaostaje za današnjim sličnim jahtama. Građen je u deplasmanu od 120 tona, širine 8,2 metra. Gaz jahte je 1,51m, maksimalna brzina 29, a ekonomična 20 čvorova. Pri ekonomičnoj brzini jahta može ploviti do 485 nautičkih milja i ima autonomiju od 12 dana, što joj omogućuju zalihe vode od 6 tona i goriva od 14,4 tone kao i pogonska grupa koju čine dva motora snage 2150 KS.

Na brodu se nalaze tri salona za dnevni boravak gostiju, kao i dva apartmana i dvije pomoćne kabine za smještaj gostiju.

Velika Jugoslavija Velika Jugoslavija Life Ovako bi SFRJ izgledala da se ostvario Titov plan

Interijer je autentičan iz 1977. godine, a oprema za goste (setovi za ručak, čaše i sl.) su posrebreni i rađeni od najkvalitetetnijeg porculana i kristala tog vremena. Navigacijska oprema i uređaji za upravljanje su, također, iz tog vremena, što može primijetiti samo onaj tko poznaje današnju tehniku, jer je ona za 1977. godinu bila napredna tehnologija.

U svoje apartmane i kabine jahta može primiti i smjestiti osam gostiju za noćenje ili 10 do 20 za dnevni boravak.

Apartmani i saloni su ukrašeni umjetničkim radovima poznatih umjetnika Ede Murtića, Zlatka Latkovića, Aleksandra Lukovića - Lukijana, Dragana Maleševića i Nikole Raisera. Stolne lampe su rađene od slonovače, namjenski za brod, zaključuje Partner tekst Marinka Slome.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.