Life
15932 prikaza

Zašto je jako važno znati koja ste krvna grupa

Vađenje krvi
Marijan Sušenj/PIXSELL
Postoje 4 različite krvne grupe, a one imaju puno veći utjecaj nego što ljudi misle

Postoje četiri vrste krvnih grupa -  A, B, AB i 0, a njihova učestalost ponajprije ovisi o našem porijeklu, odnosno genetici vezanoj i za skupinu naroda kojoj pripadamo 

U Hrvatskoj oko 42 posto stanovništva ima krvnu grupu A, 34 posto grupu B, 17 posto grupu 0 a oko sedam posto grupu AB.

Kada se obično utvrđuje krvna grupa

  • Prije operativnih zahvata.
  • Prije davanja transfuzije krvi.
  • Prije nego osoba daruje krv.
  • Prije nego osoba daruje neki organ za transplantaciju.
  • Prilikom prvog pregleda trudnice ili prije začeća.
  • U slučaju da se želi utvrditi krvno srodstvo dviju osoba.

Nacisti bacili ružno svjetlo na krvne grupe

Istraživanja o značaju krvnih grupa za zdravlje ljudi dugo se vremena nisu znanstveno uvažavala, zbog ozloglašenog nacističkog znanstvenika dr. Otta Rechea koji je tvrdio da je krvna grupa A svojstvena čistokrvnim arijevcima, dok su ljudi s grupom B inferiorni arijevcima. Ipak, brojne moderne studije pokazuju podudarnosti određenih krvnih grupa i bolesti, kao i najbolje prehrane vezane za baš vašu krvnu grupu.

Raspodjela krvnih grupa po svijetu | Author: Facebook Facebook
Naime, stručnjaci tvrde kako se biranjem namirnica koje se savjetuju za vašu krvnu grupu te izbjegavanjem ili ograničavanjem onih koji nisu u skupini poželjnih, možemo dovesti u red svoju kilažu, ali i izbjeći zdravstvene poremećaje poput nekih autoimunih bolesti, alergija i probavnih smetnji.

Prehrana po krvnim grupama djelo je dr. Petera D'Adamoa koji svoj rad zasniva na vezi između sastojaka hrane i krvnih grupa, odnosno antigena koje određena krvna grupa nosi.

Krvna grupa 0 treba izbjegavati mlijeko

Osobe krvne grupe 0 smatraju se 'lovcima' te posjeduju sljedeće karakteristike: mesožder, jak probavni sustav i velika tjelesna izdržljivost. Ljudi s ovom krvnom grupom imaju mnogo želučane kiseline i lako razgrađuju bjelančevine mesa. Budući da jedu težu hranu, preporučuje im se zahtjevnija tjelesna aktivnost (trčanje, borilačke vještine...).

Prehrana osoba sa krvnom grupom 0 trebala bi se većinom sastojati od namirnica životinjskog podrijetla i određenog povrća. Voće se jede u maloj količini, a posebno se preporučuju smokve i šljive, dok su mlijeko i mliječni proizvodi u potpunosti zabranjeni.

Crveno meso | Author: Thinkstock Thinkstock
Od mesa se posebno preporučuje nemasno meso, janjetina, govedina, teletina, perad, divljač. Također za osobe krvne grupe 0 prema ovoj dijeti postoje namirnice koje potiču debljanje, a to su svi proizvodi od pšenice, kukuruz, grah, leća, kupus, kelj pupčar, cvjetača, gorušica.

Namirnice koje potiču proces mršavljenja i koje se preporučuju su meso, jetra, riba i morski plodovi, morske alge, kelj, špinat i brokula.

Prehrana krvne grupe A treba se bazirati na biljnim namirnicama

Prema dr. Peteru D'Adamou osobe krvne grupe A su uzgajivači pa bi prema tome trebale biti  pravi vegetarijanci. Imaju osjetljiv probavni sustav i trebaju biljnu prehranu, puno voća, povrća i žitarica da ne bi nakupljali suvišne kilograme. 

Krvna grupa A nastaje nakon što su ljudi tijekom neolitske revolucije počeli uzgajati hranu, odnosno sve više jesti hranu biljnog podrijetla (žitarice). Najviše ljudi s ovom krvnom grupom živi na području Mediterana, oko Jadranskog i Egejskog mora, u Španjolskoj, Turskoj i na Balkanu.

Ilustracija rezanja povrća | Author: Thinkstock Thinkstock
Za njih se preporučuje hrana ponajprije biljnog podrijetla te umjerena tjelesna aktivnost, poput šetanja, joge, tai chija...  Namirnice životinjskog podrijetla se ne preporučaju pa meso, mlijeko i mliječni proizvodi nisu na listi poželjnih namirnica. Poželjan je unos orašastih plodova i sjemenki jer osiguravaju proteine u prehrani. 

Naimirnice koje potiču debljanje su meso, mliječni proizvodi, grah i pšenica, dok biljna ulja, sojini proizvodi, povrće i ananas potiču mršavljenje. Od mesa u neutralnu kategoriju ubrajaju se kokošje meso, piletina i puretina pa se ono može jesti u malim količinama, dok svo ostalo meso treba izbjegavati. Riba se dozvoljava jesti u količini tri do četiri puta tjedno.

Krvna grupa B može imati najraznovrsniju prehranu

Razvila se na području Tibeta i Himalaja između 10 i 35 tisuća godina prije Krista. Tadašnji ljudi su bili nomadi koji su uzgajali stoku te su stoga bili svejedi, jeli su sve – od mesa pa do mliječnih proizvoda i žitarica. Najviše ljudi s ovom krvnom grupom živi na Dalekom istoku (Japan, Mongolija, Kina, Indija), no krvna grupa B je u većem postotku dospjela i do Nijemaca te Austrijanaca.

Prema dr. Peteru D'Adamou osobe krvne grupe B po svojim karakteristikama su nomadi, jakog imunološkog sustava, jakog probavnog sustava i imaju najfleksibilniji odabir prehrane te mogu uzimati namirnice i biljnog i životinjskog podrijetla. 

Ručak | Author: Thinkstock Thinkstock
Osobe na ovoj dijeti slobodne su konzumirati meso, ribu, mliječne proizvode, zeleno povrće, žitarice i sve vrste povrća. Od mesa ova dijeta preporučuje nemasno crveno meso gdje je najpoželjnija divljač, janjetina i kunićevina, dok se piletina i svinjetina ne preporučuju.

Namirnice koje potiču debljanje su kukuruz, leća, kikiriki, sezamove sjemenke, heljda i pšenica, dok se zeleno povrće, meso, jaja i mliječni proizvodi ubrajaju u namirnice koje potiču mršavljenje. Također bi u potpunosti trebalo izbaciti školjke, šunku, slaninu i piletinu te ograničiti unos pšenice, raži, rajčica i kukuruza.

Krvna grupa AB mješavina je dijete za A i B

Ovo je najmlađa krvna grupa koja je nastala tijekom barbarskih pohoda prije 1000 godina miješanjem kavkaskog stanovništva krvne grupe A i azijskog stanovništva krvne grupe B. Ima je do pet posto stanovništva. Ljudi ove grupe su naslijedili antitijela obiju krvnih grupa te razvili specifična antitijela protiv infekcija. 

U prehrani osoba s ovom krvnom grupom se pojavljuju određene kontradikcije. Osobe krvne grupa AB mogu jesti sve što jedu osobe krvnih grupa A i grupe B, ali u umjerenijim količinama. Dakle mogu se uzimati namirnice i životinjskog i biljnog podrijetla, od mesa, ribe, mliječnih proizvoda, voća, povrća, žitarica i mahunarki. 

Zdrav doručak | Author: Thinkstock Thinkstock
Da bi se smršavilo potrebno je ograničiti unos pšenice i mesa, odnosno unos proteina dopuniti povrćem, sojom, tofuom (sir od soje). Namirnice koje potiču debljanje su crveno meso, grah, sjemenke, kukuruz, heljda, pšenica, a namirnice koje potiču proces mršavljenja su tofu, riba i morski plodovi, mliječni proizvodi, zeleno povrće, morske alge, ananas i preporučuju se u velikim količinama.

Pogledajte video: