Aljaska je bila druga, puno jednostavnija priča. Tamo je sigurnost jamčio Donald Trump. Ali samit o Ukrajini, planiran za Budimpeštu, između američkog predsjednika Donalda Trumpa i njegovog ruskog kolege Vladimira Putina, pretvara se u glavobolju za europsku diplomaciju i obavještajne službe. Uredi EU-a nadležni za to pitanje satima proučavaju različite scenarije, uzimajući u obzir da čak i ako ruski predsjednik ne podliježe sankcijama EU-a, zrakoplovima registriranim u zemlji zabranjeno je letjeti u nebu EU-a. I, ako ne dođe do neočekivanog razvoja događaja, Putin će koristiti svoj Iljušin Il-96-300PU, modificiranu - i oklopnu - verziju "klasičnog" Il-96, piše Corriere della Sera. Zrakoplov je inače poznat kao "leteći Kremlj", zbog luksuzne unutrašnjosti. Za razliku od nešto suzdržanijih interijera američkog Air Force Onea, ruski predsjednički zrakoplov ima pozlaćene dijelove, skupocjenu drvenariju i luksuzni dekor.
Ali što će se tehnički događati? Kako će letjeti ruski predsjednički avion s Putinom? Kakvu će "podršku" pružiti Europska unija? Corriere della Sera razgovarao je s tri osobe upoznate s najnovijim raspravama u Europskoj komisiji i NATO-u. Svi su naglasili da mnogi aspekti ostaju nejasni jer Moskva još nije aktivirala kanale s EU. Dodali su da je jedno od pitanja koje treba riješiti hoće li NATO-ovi mlažnjaci pratiti ruske zrakoplove.
Bruxelles sigurno ne želi postati prepreka mirovnim pregovorima u Ukrajini. Iz tog razloga, potvrđuje glasnogovornik, iako su sankcije još uvijek na snazi, "zemlje EU mogu odobriti pojedinačna izuzeća od zatvaranja europskog zračnog prostora protiv Rusije: na nacionalnim je vladama da odobre takva izuzeća." Vruć krumpir - i to ne samo politički - bit će u rukama pojedinačnih nacionalnih vlada, koje mogu odlučiti hoće li ili neće otvoriti zračni koridor kako bi omogućile slijetanje u Mađarskoj.
Slanje plana leta
Europski izvori potvrđuju da će postupak, uključujući i za Putinovo putovanje, biti isti kao i za sve ostale letove (privatne, vojne, zrakoplovne, medicinske i vladine). Svaki zrakoplov koji polazi, dolazi ili prelijeće europski zračni prostor mora poslati svoj plan leta Integriranom sustavu za obradu početnih planova leta (IFPS) Eurocontrola, međunarodne agencije koja koordinira zračni promet na kontinentalnom nebu i šire. IFPS ga zatim distribuira nacionalnim upraviteljima zračnog prometa (radarski centri, kontrolni tornjevi za odlazak i dolazak) prema ruti.
Plan leta pruža službama zračnog prometa bitne informacije: zrakoplov, pilote, rutu, odredište i procijenjeno vrijeme. Ovaj dokument mora se poslati Eurocontrolu između 20 sati i do 2 sata prije tzv. "procijenjenog vremena taksiranja". Međutim, s obzirom na osjetljivu prirodu osoba u zrakoplovu, plan leta može se podnijeti do 5 minuta prije polijetanja. Ovaj dokument mora "ovjeriti" Eurocontrol: bez odobrenja, kontrolori iz pojedinih država članica neće odobriti ulazak u zračni prostor.
Ruski manevri "odvlačenja pažnje"
U Putinovim prethodnim misijama, tim birokratskim pitanjima bavila se Rosaviatsiya (ruska agencija za zračni promet) s jedne strane i poseban odjel Ministarstva vanjskih poslova s druge strane. Bez obzira na zrakoplov koji će se koristiti - što svakako nije sporedno pitanje - izvori očekuju da će Moskva istovremeno podnijeti više planova leta za isti mlažnjak, s potpuno različitim rutama, prvenstveno kako bi se izbjegla "iznenađenja" na ruti. Piloti bi također mogli zatražiti promjene tijekom leta.
Putinov(i) plan(ovi) leta bit će uneseni u Eurocontrolove sustave s vidljivošću ograničenom na nekoliko ljudi, a ne na tisuće koji svakodnevno konzultiraju platformu. Podaci će sigurno biti vidljivi najvišim razinama nacionalnih vlasti. „Potencijalno“, objašnjava jedan od izvora, „vlada koja je odobrila prelet svoje zemlje mogla bi tada zatražiti od zrakoplova da odmah sleti kako bi se izvršio nalog za uhićenje koji je izdao Međunarodni kazneni sud.“ Ali to se vjerojatno neće dogoditi.
Moguće rute: Crna Gora - Bosna - Srbija
Moguće rute, osim ako Poljska ne odobri, vode prema jugu, zatim preko Turske, pa preko Bugarske i Rumunjske, ili južne Grčke, Albanije, Crne Gore ili Bosne, pa Srbije (koja ima izravne letove između Beograda i Moskve). Osim Grčke, sve ostale zemlje nisu članice EU-a i stoga nisu obvezne usvojiti paket sankcija. Let iznad Ukrajine - koja graniči s Mađarskom - mogao bi se smatrati provokacijom, osim što predstavlja očite sigurnosne probleme.
Kontrolori zračnog prometa u zemljama iznad kojih će preletjeti ruski predsjednički zrakoplov privremeno će zatvoriti neke koridore, preusmjeravajući civilne zrakoplove dalje od aviona kako bi se održala sigurna udaljenost. Ovo je također osjetljiva faza, jer svaka država koja odobri prelet preuzima odgovornost za sigurnost tog segmenta.
Pratnja vojnih aviona
Postoji još jedna složenost o kojoj će se trebati raspravljati u nadolazećim danima na ruti Moskva-Bruxelles. Putinov Iljušin najčešće prate četiri ruska lovca Su-30SM ili Su-35, za očekivati je da bi ga i sad mogli pratiti duž cijele rute. Hoće li europske zemlje prihvatiti ovu vojnu prisutnost na svom nebu? I ne samo to. Međunarodni protokol također zahtijeva da države koje prelijeću osiguraju vlastitu zračnu pratnju, više kao gestu poštovanja prema šefu države. Hoće li Putin i njegov stožer prihvatiti NATO lovce koji prate ruski predsjednički zrakoplov? I hoće li Atlantski savez biti spreman "odati počast" Putinu?
Službenih detalja o Putinovu predsjedničkom avionu nema mnogo, ali otvoreni izvori navode da avion ima napredne sustave protumjera - proturaketnih i elektroničkih), komunikacijsku opremu visokog stupnja sigurnosti te navodno ojačanu elektroniku i strukturu za scenarije krize. Podatak o "potpunom oklopu" (armoring) nije potvrđen neovisno, pa se mora uzeti kao nepotvrđena informacija. Broj ljudi ovisi o akciji, ali avion je konfiguriran za VIP-prijevoz niza osoba – osim predsjednika Putina unutra su članovi njegovog izaslanstva: savjetnici, pomoćnici, državni službenici, tehnička i sigurnosna ekipa, pa i članovi pratnje i medija navodi The Aviationist. Jedan izvor navodi da je u konfiguraciji za VIP let moguće imati otprilike 262 putnika u dvoklasnoj postavci.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Čija četiri lovca? Nebo Crne Gore je NATO nebo. H ajde dozvoliti prelet civilnom avionu ali naoružanom neprijateljskom, nikako.