Pad nataliteta u Poljskoj je, kako prenosi The Times, već dugo vremena glavni problem za političare i demografe koji na različite načine pokušavaju spriječiti nadolazeću demografsku krizu. Ipak, poduzetnik Wladyslaw Grochowski, koji zajedno sa suprugom Lenom vodi lanac hotela u Poljskoj, osmislio je novi pronatalitetni način za rješavanje tog problema. Naime, Grochowski i njegova supruga najavili su program koji podrazumijeva nagrađivanje svih parova koji uspiju začeti dijete u nekom od njihovih objekata.
Parovi će tako, uz rodni list svojeg djeteta, morati predočiti dokaz o boravku u jednom od 23 hotela lanca Arche te će na taj način ostvariti pravo na besplatnu zabavu povodom djetetova krštenja, a zaposlenicima tvrtke i kupcima nekretnina bit će ponuđeni i novčani poticaji od 10.000 zlota odnosno oko 2000 funti za svako dijete rođeno unutar pet godina nakon kupovine nekretnine od tvrtke.
Kako piše The Times, prilikom najave ovog programa bračni par Grochowski pad nataliteta u Poljskoj nazvao je "jednim od najvećih izazova našeg vremena", a sam je Grochowski istaknuo kako Poljska u 2026. godini planira potrošiti gotovo 5 posto svojeg BDP-a na obranu, no kako to nema smisla ako demografija propada.
Ovo nije prvi put da se Grochowski uključuje u društvenu problematiku. Zajedno sa suprugom još je 2014. godine osnovao Zakladu Lena Grochowska koja se bavi humanitarnim radom, a nakon što je Rusija započela agresiju punih razmjera na Ukrajinu u veljači 2022. godine te nakon što je više od 1,5 milijuna Ukrajinaca potražilo utočište u susjednoj Poljskoj, ova je zaklada tijekom godine omogućila više od 500 000 besplatnih noćenja za raseljene osobe iz Ukrajine. Također su uložili 4,5 milijuna dolara u prostore za dugoročno stanovanje za obitelji iz Ukrajine te su otvorili kolektivne smještaje u šest različitih poljskih gradova. Wladyslawu Grochowskom i njegovoj supruzi Leni za njihov je humanitarni rad u 2023. godini dodijeljena je i Nagrada UN-a.
"Poduzetništvo bi se trebalo više uključivati u društvene probleme, što uključuje i podržavanje toga da se preokrene negativni demografski trend u našoj državi", rekao je Grochowski prilikom objave programa.
Agnieszka Dylak, direktorica kreativne agencije Nieszablonowa, za portal Wirtualne Media news ovaj je Grochowksijev program opisala kao "nekonvencionalan pristup zajedničkoj društvenoj odgovornosti" te je istaknula i kako se učinak njegove kampanje mogao vidjeti već tijekom prvih tjedan dana nakon njezina pokretanja jer je, zahvaljujući njemu, započela "važna društvena rasprava". Također je nadodala kako će samo vrijeme pokazati hoće li Grochowskijeva kampanja uistinu utjecati na natalitet, ali njemu će u svakom slučaju koristiti jer će mu donijeti dodatnu popularnost.
Ewa Kryj-Satalecka, direktorica marketinga i komunikacija u tehnološkoj tvrtki Asseco Poland, za Wirtualne Media izjavila je kako smatra da je Grochowskijeva ideja više marketinški pothvat nego stvarno nastojanje da se poveća natalitet.
Broj stanovnika Poljske, koja sada broji oko 37.5 milijuna stanovnika, u padu je već 12 godina, a mnogi prognoziraju kako bi se trenutni broj do 2100. godine mogao prepoloviti. Statistički podatci iz 2024. godine otkrili su kako je u Poljskoj u prosjeku rođeno 1,1 živorođeno dijete po ženi, što je daleko ispod prosjeka EU koji iznosi 1,38 ili prosjeka u Ujedinjenom Kraljevstvu koji je pak u 2024. godini iznosio 1,56.
Kako prenosi portal Notes from Poland, Agnieszka Chlon-Dominczak, direktorica Instituta za statistiku i demografiju istaknula je kako je pad broja rođene djece u Poljskoj najvjerojatnije rezultat različitih faktora, od pandemije korona virusa pa sve do ruske agresije na Ukrajinu. Takvi događaji kod mladih stvaraju veliku dozu nesigurnosti, što u konačnici dovodi do pada nataliteta. Istaknula je također kako je nemoguće potpuno preokrenuti taj negativni trend, ali kako je rješenje u osiguravanju ekonomske stabilnosti za mlade, što u prvom redu podrazumijeva stabilne poslove i stanovanje koje bi si mladi mogli priuštiti.
Drugim riječima, iako se Grochowksijeva ideja na prvi pogled čini kao još jedan od poticaja za povećanje nataliteta, upitno je hoće li ona stvarno imati takav učinak, no u svakom će slučaju poslužiti kao dodatna reklama za njegov lanac hotela i njega samoga.