Rusija tvrdi da ima dokaza da se SAD pokušao uplitati u predstojeće predsjedničke izbore u Rusiji, izjavio je nedavno zamjenik ministra vanjskih poslova Sergej Ryabkov, a prenijela je novinska agencija RIA.
Ryabkov je ustvrdio da su Amerikanci pokušali stvoriti kaos u Rusiji. Dodao je također kako su nametnute američke sankcije prvenstveno usmjerene na destabilizaciju zemlje. Ryabkov nije pružio nikakve dokaze koji bi podržali ove tvrdnje.
Sada se postavlja pitanje kako su to Amerikanci pokušali destabilizirati Rusiju? Pod uvjetom da stvarno i jesu.
Najočitiji odgovor su svi oni silni makedonski hakeri koji su se obogatili pumpanjem lažnih vijesti netom prije američkih izbora prije godinu i pol dana prebacili svoje aktivnosti prema Rusiji.. Kako je svojevremeno opisao BuzzFeed, prije izbora otvoreno je najmanje 140 stranica o američkoj politici s nazivima kao što je WorldPoliticus.com ili DonaldTrumpNews.co. i gotovo sve te stranice su objavljivale pozitivne vijesti o Donaldu Trumpu. Sav njihov sadržaj definitivno je bio namijenjen Trumpovim glasačima i obožavateljima i to specifično, Amerikancima ludima za Trumpom. Mlade Makedonce iza svih tih stranica uopće nije zanimao Donald Trump.
Oni su imali isključivo ekonomske motive. Plasiranje oglasa američkom korisniku Facebooka oko četiri puta je skuplje nego korisnicima izvan SAD-a. Iako se veliki američki izdavači postupno odmiču od takve monetizacije sadržaja, u Velesu taj novac je značio jako puno. Makedonci su shvatili da je najlakše dovlačiti posjetitelje na stranicu ako rade sadržaj koji se viralno širi Facebookom. To znači da su često pisali senzacionalističke i dosta često izmišljene informacije koje idu niz dlaku Trumpovim pobornicima.
Makedonska novinarka Ubavka Janevska ispričala nam je da mladi Makedonci više na zarađuju tako basnoslovne novce kakve su mogli očekivati tijekom američkih predsjedničkih izbora.
"Prije nekih mjesec dana smo istraživali i nije bilo tako puno sličnih stranica. Priča se da su neki i zatvorili te web-stranice, a da su se neki vratili na informacije o zdravoj hrani", kazala je Janevska u razgovoru za Express.
Ona je spomenula nešto o čemu se priča manje nego o utjecaju na izbore, a to je zarada od pumpanja lažnih vijesti.
"Procjene se vrte od nekoliko stotina eura pa sve do nekoliko tisuća eura. Službeni podaci ne postoje, ali moj izvor je spominjao mjesečnu zaradu od 5-10 tisuća eura. Dečki su kupovali aute, uređivali kuće i stanove u kojima žive, neki od njih su otvorili svoje kafiće", ispričala nam je Ubavka, uz napomenu da su to neslužbeni podaci te da makedonske porezne djelatnike čeka velik posao jer su neki građani zaradili enormni novac.
"Rekla sam, ako Uprava za javne prihode želi, jer ce ona obrađivati podatke i imat će ih u svojoj bazi. Pa tako se može doći do podatataka o nezaposlenima koji su ostvarili velike prihode po osobnim računima. Samo tako cemo znati koliki je broj građana Velesa koji su nezaposleni, a došli su do puno para", kazala nam je Janevska.
Mirko Česelkoski, čovjek s više od jednog desetljeća iskustva u vođenju stranica koje ciljaju američke čitatelje, u rujnu prošle godine pričao je za CNN Money kako je on uveo internet zaradu u Makedoniju. Počeo je s portalima specijaliziranima za sumnjive savjete o zdravlju, potom automobile i tračeve o poznatima. Danas podučava Makedonce, uključujući i mlade iz Velesa, o osnovama industrije lažnih vijesti. Česelkoski je ustvrdio da njegovi studenti zarađuju najmanje 1000 eura dnevno. "Ovdje ima mnogo mladih ljudi koji nemaju što drugo raditi. Širi se kao požar", kazao je on.
Prema njegovoj procjeni, oko 100 njegovih studenata vodilo je političke portale u SAD-u. On im pomaže da naprave portale koji izgledaju profesionalno, imitirajući one legitimne koje imaju čak i "breaking news" oznake. Njegovi učenici su koristili stranice poput usaelectionnews.com, everydaynews.us i trumpvision365.com, a on ih podučava kako da izaberu priču koja će biti viralna, odnosno privući pažnju na internetu.
Trik je, kaže Česelkoski, u tome da se nađe čitljiva priča koja je već u SAD-u popularna, a zatim učiniti da bude još senzacionalnija. "Naslov je najvažniji dio", rekao je. Česelkoski se pohvalio da su najmanje četvoro njegovih učenika milijunaši, da su pokupovali skupe njemačke automobile; Porsche, Mercedes i BMW, dok su drugi kupili nekretnine. Za razliku od svojih prethodnika, nova makedonska vlada, izabrana u svibnju prošle godine, vrlo je kritična prema novoj industriji u Velesu.
"Pokrenut ćemo globalnu inicijativu suočavanja s lažnim vijestima i poticat ćemo naše civilno društvo da pomaže u sprečavanju ove pojave stvarajući alate za detektiranje lažnih vijesti", rekao je glasnogovornik vlade Mile Bošnjakovski. Ali kreatori lažnih vijesti uživat će u podršci bar jednog uglednika, gradonačelnika Velesa Slavča Čadieva. "To je naš način da brzo stvorimo novac. Mi ih niti ne pokušavamo zaustaviti", kazao je Čadiev. Jasno je zašto je ovaj biznis tako primamljiv.
U Makedoniji je nezaposlena skoro polovica mladih, a pejzažem Velesa dominiraju napuštene tvornice. Čadiev je ispričao da je svojedobno ponudio posao jednom od mladih proizvođača lažnih vijesti, ali da je mjesečna plaća koju mu je nudio, bila polovica od onoga što on zaradi dnevno. Ipak, on je ponosan što je Veles sada na karti svijeta. "Najvažnija stvar u ovome je da zakon u ovoj zemlji nije prekršen. Ništa nije nezakonito", ustvrdio je Čadijev.