Društvene mreže snažno su oružje i opasan alat u rukama mnogih. Primjer ruskog utjecaja na predsjedničku kampanju u SAD-u samo je još jedna potvrda kako je manipulacija korisničkim računima i lažnim stranicama postala važna strategija u političkom svijetu.
Iako za SAD-om i Rusijom u mnogim stvarima zaostajemo, čini se kako na području manipulacije na društvenim mrežama ne kaskamo nimalo. Promidžbena kampanja HDZ-a na društvenim mrežama pomogla im je u pobjedi na parlamentarnim, ali i na predsjedničkim izborima 2014. i 2015. godine, no etička načela poprilično su pri tome prekršili.
"Po prvi je puta jedna kandidatkinja za predsjednicu bila popularnija u dobnoj grupaciji od 18 do 35 godina od drugih predsjedničkih kandidata", rekao je jedan od četvero osumnjičenih u aferi utaje poreza Matej Zadro tijekom davanja iskaza u USKOK-u, a prenosi Jutarnji list.
HDZ je bio zadovoljan dobrim poslom kojeg su odradili članovi digitalnog tima Naprednih modela, tvrtke čiji je vlasnik Danijel Artenjak bio prvo osumnjičeni u aferi utaje poreza, tj. izvlačenja novca preko fiktivnih računa iz tvrtke Bossman, koja je osiguravala korisničku podršku stranica na društvenim mrežama, barem je tako stajalo u opisu njihovog posla. Artenjak je od osumnjičenog u istrazi postao svjedokom.
Da nije tu bilo riječ o čistim poslovima, pokazala je istraga USKOK-a o pranju 57 milijuna kuna iz poznatih tvrtki, koja je dovela i do HDZ-ove tvrtke za digitalnu promociju. Za izvlačenje 697.000 kuna iz HDZ-a tako su, nakon novih dokaza otkrivenih u istrazi, osumnjičene četiri osobe. Sandra Mamić, već spomenuti Matej Zadro, Kristijan Gržetić i Marko Pecotić, piše Jutarnji list.
Priča je u javnost izašla 2017. godine kada je USKOK dovršio istragu o organiziranom lancu poreznih utaja protiv 21 osobe, koji su osumnjičeni kako su na 'kreativne' načine izvlačili novac iz svojih tvrtki. U istrazi su tako otkrili da je grupa poduzetnika predvođena Svetislavom Josimovićem, vlasnikom tvrtki Bossman i Bossman tim, u zamjenu za proviziju nizu hrvatskih poduzetnika “pomagala” izvlačiti novac iz njihovih tvrtki, piše Jutarnji list.
Oni su bili podizvođači u HDZ-ovoj Facebook kampanji i zaduženi za korisničku podršku, tj. administriranje stranica n akojima je HDZ provodio svoju digitalnu kampanju. Između ostalih bila je tu i stranica Uživo iz zagrebačkih tramvaja, piše Netokracija.hr.
Uživo iz zagrebačkih tramvaja bila je popularna stranica na Facebooku na kojoj su prije nekoliko godina građani mogli objavljivati zanimljivosti iz naše gradske svakodnevice i priče iz tramvaja. Imala je te 2014. godine oko 100.000 fanova. Još je tada Netokracija.hr pisala kako je ta stranica, na čuđenje svojih korisnika, preimenovana u Uživo iz slučajne države i te 2015. godine bila je usmjerena protiv Zorana Milanovića.
"Netko je u nekom trenutku tu stanicu prodao i preuzela ju je tvrtka Napredni modeli, a iz dokumentacije koju posjeduje Jutarnji list, vidljivo je kako su oni tamo plaćali objave i samim tim kreirali sadržaj kako su željeli. Dosta je toga s te stranice tada obrisano, no sjećam se kako je došlo do zaokreta u komunikaciji, nije tu više bilo objava vezanih uz tramvaje nego su se fokusirali na ismijavanje Zorana Milanovića i njegovih suradnika", rekla je Mia Biberović, izvršna urednica Netokracija.hr.
Iako oni koji su u komentarima postavljali pitanja zašto je stranica preimenovana na njih nikada nisu dobili odgovor, čini se kako je stranica odradila dobar posao. Podaci tako pokazuju kako je tvrtka Napredni modeli u listopadu 2015. godine potrošila više od 6000 eura za sponzoriranje raznih postova na oglasnim kampanjama. Po izvješću kojeg je HDZ nakon kampanje predao Državnom izbornom povjerenstvu za predsjedničku kampanju Kolinde Grabar Kitarović na društvenim mrežama potrošili su više od milijun kuna, a za parlamentarne izbore 1,7 milijuna kuna.
Do tih godina političke stranke lijevog usmjerena bile su aktivnije, popularnije i malo naprednije na društvenim mrežama, a desnica se više držala nekih tradicionalnih kampanja.
"No tih se godina dogodilo po prvi put da je utakmica bila podijeljena. HDZ je uložio značajna sredstva za predsjedničku kampanju pa još i više za parlamentarne izbore, došao je do populacije koju su prije možda više zahvaćale neke druge opcije i uspjeli su postići veliku popularnost svoje predsjedničke kandidatkinje Grabar Kitarović. I odnijeli pobjedu na izborima", naglašava Biberović.
Nakon svih afera i skandala očekuje se kako će Facebook biti transparentniji oko oglasnih kampanja za nove izbore. No i dalje će prostor društvenih mreža, ali i cijeli digitalni sektor, ostati plodno tlo za nove manipulacije glasovima, lajkovima pa čak i fiktivnim, neobavljenim uslugama.
USKOK je još tijekom predistražnih radnji kao svjedoke protiv Artenjaka ispitao i Sandu Mamić i Zadru i Gržetića, koji su tada tvrdili kako nikad nisu čuli za Bossman tim, piše Jutarnji list.
Angažman Bossman tima priznao je jedino Zadro i objasnio kako su ih angažirali zbog velike količine posla kojeg su imali. Preporučio ih je njegov prijatelj Matko Pecotić, vlasnik agencije za digitalnu komunikaciju Usporedi.hr. Isto tako reći će Zadro, HDZ nije znao da su angažirali tu tvrtku.