Top News
229 prikaza

Karamarko lupio šakom o stol: "Ovako dalje neće moći"

Tomislav Karamarko i Zoran Milanović
Goran Stanzl (PIXSELL)
Šef HDZ-a shvatio je da izbore neće dobiti s narušenim javnim imdžem. U potrazi je za stranom agencijom koja bi trebala napraviti čudo: doći do pobjede za samo tri tjedna

U noći prije nego što će predsjednica Kolinda Grabar Kitarović objaviti datum parlamentarnih izbora, u SDP-u je komornu atmosferu zamijenio entuzijazam, a u HDZ-u su smišljali kako da razlika (koja se prema nekim anketama lagano topi) bude “još veća i uvjerljivija”.

Predizborni skup Domoljubne koalicije u Šibeniku | Author: Hrvoje Jelavic (PIXSELL) Hrvoje Jelavic (PIXSELL)

Tomislav Karamarko, šef HDZ-a, provodi besane noći pokušavajući naći načina kako spasiti pobjedu koja mu je lagano počela kliziti iz ruku. 

Čak je i Zoran Milanović, njegov najveći suparnik, priznao da je HDZ u prednosti, ali da će ih SDP sustići. 

Promašaji HDZ-a u pretkampanji koji su bili itekako vidljivi (a svjesni su ih i u stranci) probudili su u Tomislavu Karamarku onaj dalmatinski “dišpet”, lupio je šakom o stol pred suradnicima i rekao: 

“Ovako dalje nećemo. Imamo pobjedu u rukama i neću dopustiti da nam isklizne”. 

I napokon, (navodno na radost mnogih članova stranke), odlučio je uzeti stranu PR agenciju koja će HDZ-u u ovih mjesec dana “peglati” imidž.

"Bilo je dramatično u HDZu posljednjih dana. Radimo, imamo programe za razliku od SDP-a, a u javnosti se stvorila slika da su milanovićevci ušli u kampanju s prednošću", požalio se jedan visokopozicionirani HDZovac koji je - priznaje- molio Boga da Karamarko presječe i angažira nekoga izvana da stranci radi komunikacijsku strategiju. 

Molitve su mu se, čini se, ostvarile i HDZ bi ovih dana trebao predstaviti svog Alexa Brauna.

Iako za sad još nije odlučeno koja će se od triju agencija suprostaviti SDP-ovu Amerikancu, Express ekskluzivno doznaje kako je šef stranke zajedno s ljudima od povjerenja obavio razgovore s tri agencije- američkom, njemačkom i belgijskom.

Naime, ove zadnje dvije su i u užem izboru, a reference su im i više nego poželjne. Blumberry je njemačka agencija koja je komunikacijsku strategiju 2013., radila za njemački CDU i Angelu Merkel. 

Poručuju da su “samo učinkovite ideje dobre ideje” te da svakom projektu pristupaju individualno, okupljajući za svaku stranku poseban tim ljudi, prilagođen potrebama.

Ime koje se najviše ističe u toj agenciji i s kojima su u HDZ-u razgovarali je dr. Lutz Meyer, inače osnivač ove kompanije, podružnice Commarco Holdinga. 

Prije šest godina bio je na čelu agencije koja je dobila nagradu za najbolju PR agenciju, a on sam na glasu je kao jedan od najboljih PR-ovaca u Njemačkoj.

Dr. Meyer najvećim je dijelom zaslužan za pobjedničku kampanju CDU-a na čelu s Angelom Merkel 2013.

Zoran Milanović | Author: Miranda Čikotić/ PIXSELL Miranda Čikotić/ PIXSELL

- Te godine su internet i društvene mreže odigrale važnu ulogu, a Blumberry je razvio inovativnu medijsku kampanju razgranatu na svim tim mrežama. Rezultat: izborna pobjeda s 41, 5 posto. piše na stranicama kompanije.

S dr. Meyerom visoki HDZovi dužnosnici razgovarali su ovih dana i velika je vjerojatnost da se upravo on suprotstavi SDP-ovu Braunu.

"Sve tri kompanije imaju izvrsne reference. Svi su jako dobri i jaki u svom poslu. Odlučili smo se za angažiranje strane kompanije samo zato da razlika na izborima bude velika i da imamo stabilnu vladu kako bi mogli provesti potrebne promjene. Cilj nam je dobrobit zemlje",rekao je za Express sugovornik iz samog vrha HDZ-a.

Dodaje da koju god od ovih kompanija odaberu “ona će biti bolja od Alexa Brauna”.

"Odlično smo pripremljeni, a ovo je samo šlag na torti", hvali se sugovornik.

U HDZ-u je posljednjih dana uistinu vladala nervoza, čulo se i dosta kritika na račun medijske strategije među običnim članovima, a velika briga vidjela se i na licu šefa Tomislava Karamarka. 

Iako je uporno pozivao SDP da izađe s programom, Milanović je potpuno preuzeo pretkampanju koju je sveo na verbalni rat.

"Uf, razgovaralo se mnogo u vrhu stranke o toj temi. Mi smo zaista uvjereni u pobjedu, ali naravno da želimo mi biti izazivači u kampanji, a ne da u javnosti ispada da se stalno branimo. Bilo je na nekim sastancima i povišenih tonova, ali važno je da je Karamarko shvatio da je potrebna strana PR kompanije", kazuje sugovornik.

SDP ima svog čarobnjaka, a HDZ samo što ga nije dobio. Ti čarobnjaci mogli bi biti presudni za rezultat izbora 8. studenoga, a iako će HDZ svog angažirati mjesec dana prije izbora, hrvatski PR stručnjaci kažu da nikad nije kasno.

A zašto nikad nije kasno?

"Naime, 2007.godine, kada je bila približno slična situacija svaki četvrti birač odlučio je za koga će glasati u zadnja tri tjedna kampanje. Zato je angažiranje strane kompanije za HDZ odlično jer su ionako u prednosti, ali SDP im se opasno približava", kaže Krešimir Macan, direktor Manjgure, hrvatske agencije za odnose s javnošću.

Dodao je kako je HDZova komunikacijska kampanja do sada bila loša. 

Braun je strategiju za SDP postavio školski, a HDZ je, kaže, bio presamouvjeren. 

Zato je odlično što je Karamarko odlučio uzeti stranca jer treba nekoga koga će slušati, baš kao što Milanović bespogovorno sluša Brauna.

Milijan Brkić i Tomislav Karamarko | Author: Ivo Cagalj (PIXSELL) Ivo Cagalj (PIXSELL)

Kad netko iz vana kaže “ovo ne valja”, onda to naši političari slušaju.

A kada dođu prvi rezultati, onda slušaju još i više. Milanović je pretkampanju pretvorio u bitku protiv Karamarka i on će na kraju morati izaći na sučeljavanje s njim jer u protivnom gubi izbore. 

Naime, Milanović će tada složiti kampanju da je Karamarko kukavica, a kao takav gubi izbore. Ono što ta strana PR agencija koju će HDZ uzeti treba napraviti jest zamijeniti uloge u kampanji. 

Sada ispada da se HDZ stalno brani, ispadaju svađalice, a svađalice ljudski mozak ne voli. Izbori se dobivaju umom i srcem (dojmom). 

No taj HDZ-ov PR-ovac mora i nešto novo uvesti u igru, a što- to će morati dobro smisliti- objasnio je Macan.

Inače, osim spomenute njemačke agencije HDZ razmišlja i o ESL & Network Europe, ageniciji sa sjedištem u Bruxellesu.

"Uvijek izabiremo pravu strategiju na temelju 30- godišnjeg iskustva", piše na njihovim stranicama. 

No ono po čemu su poznati jest da su radili kampanju Francoisa Hollandea za predsjedničke izbore, te onu za Sarkozyja.

Zanimljivo, u HDZ-u su za prošlih izbora koristili usluge stranih PR stručnjaka, konkretno Jaya Rouseua, zaposlenika tvrtke Washington DC Metro Area. 

No za razliku od Brauna, o Rouseu informacije iz najveće oporbene stranke, izlazile su gotovo na kapaljku. 

Ono što su bili spremni otkriti jest da je angažiran već neko vrijeme kao savjetnik u HDZ-u, ali i da na posljednjoj njihovoj kampanji iz koje su izašli kao pobjednici, onoj izabrane predsjednice Kolinde Grabar Kitarović, nije aktivno sudjelovao.

Rouse je u Hrvatskoj već više od godinu i pol dana, a na poziv HDZ-a došao je prije svega zbog savjetovanja o kampanji za prve europske izbore. HDZ je tada pobijedio, baš kao i na drugim europskim izborima.

Inače, Rouse je, među ostalim Tomislavu Karamarku savjetovao da u javnost izlazi s gospodarskim temama i da zaboravi tematiku ideologije.

Također, savjetovao je i rad na anketama kako bi se vidjelo na koje glasove HDZ može računati.

Zoran Milanović | Author: Robert Anić (PIXSELL) Robert Anić (PIXSELL)

"Čini mi se da je malo od toga Karamarko proteklih mjeseci primijenio. Upravo suprotno. Doduše, posljednjih tjedana forsiraju gospodarske teme, ali vrlo nevješto. S obzirom na priču oko programa Pet plus, bilo bi bolje da nisu ni pokušavali. A vrijeme u kojem su se pumpali crni i crveni, očito, predugo je trajalo", kazuje nam sugovornik upućen u obje kampanje.

Braun se, pak, zauzimao da šef SDP-a vodi personaliziranu kampanju, u kojoj će Milanović napadati Karamarka. Navodno mu je rekao: 

‘Tvoja karta za spas je Tomislav Karamarko. Tvoja je sreća što je on još nepopularniji’.

I sve do sada, dok popularnost HDZ-a nije počela padati, a ona SDP-a rasti, u HDZ-u su htjeli izbjeći personaliziranu kampanju. 

"Mi smo se, ponavljam, sada usredotočili na gospodarske teme jer je šefu, a i stranci cilj da Hrvatska napokon izađe iz krize i da građani bolje žive. Mislimo da je potpuno nevažno tko će od vođa stranaka biti bolji u verbalnim okršajima jer ono što građane zanima bolja budućnost. A mi je pružamo", govorio je prije pola godine izvor iz vrha HDZ-a. 

Sličnu tezu ponovio je i jedan HDZ-ov saborski zastupnik, rekavši da dok Vlada pegla svoj imidž PR-ovcima, HDZ razrađuje svoj program s njemačkim savjetnicima, to jest s IFO-om iz Münchena, jednim od najuvaženijih ekonomskih instituta na svijetu. 

Na HDZ-ovu žalost, pokazalo se točnim ono što je Macan prije rekao da je sve stvar u dojmu te su se u zadnji tren sjetili angažirati nekoga tko će programe koje imaju predstaviti kako spada. 

S druge strane SDP, komunikacijsko-strateški vođen Alexom Braunom, doslovno kao da leti na krilima pobjede. Ministri su pod teškim adrenalinom koji se diže kako njihova popularnost u ankentama raste.

Ma kakvo mirovanje, mene nosi želja za pobjedom, na terenu sam non-stop - rekao je jedan od najvažnijih ljudi u SDP-u. 

No ono što nekima od njih pomalo smeta, odnosno smiješno im je, to je mistifikacija Brauna, njegovo postavljanje na SDP-ov pijedestal.

"Ma on je glavni strateg za komunikacije, ali nije on zaslužan baš za sve ove promjene u stranci", otkriva naš sugovornik, navodeći jednu od najvažnijih stvari koje su se SDP dogodile zahvaljujući Milanoviću, a to je ušutkanje frakcija.

Vidite, nikog od njih nema ni za čuti. Zoran je sve ujedinio, i to je njegova zasluga ne Braunova- nastavlja. 

Stranačka konvencija SDP-a pod nazivom Hrvatska raste | Author: Petar Glebov (PIXSELL) Petar Glebov (PIXSELL)

Isto tako kaže da nije Braunova zasluga isticanje domoljublja u SDP-u i mahanje zastavama na prvom skupu.

"Ma, to je Zoranova ideja. Jednostavno nije želio da ga se optužuje da nije domoljub", objašnjava naš sugovornik.

Neki mediji Zakon o konverziji kredita u švicarskim francima također su pripisali Braunu. No ni to nije točno. 

Ideja o švicarcima je nastala u glavama potpredsjednika Vlade Branka Grčića i ministra financija Borisa Lalovca. Oni su došli na tu ideju, predstavili su je Milanoviću i on je dao dopuštenje da se ide u realizaciju - objasnio je naš sugovornik.

No iako se SDP-u mora priznati dobra komunikacijska strategija, činjenica je da oni još nisu predstavili svoj izborni program. To će učiniti nekako paralelno (tako se poklopilo) kad će HDZ uzeti svog PR čarobnjaka.

"Čudi me kako još nemaju program. Nekako mi se čini da se sve radi nekako stihijski", rekao je jedan stručnjak za komunikacije. 

SDP-ov program piše Branko Grčić i on je, prema njegovim riječima, gotov, ima sto stranica i osam poglavlja.

Jasno je da će ovo biti nikad tjesniji izbori i da je rat kampanjama počeo.

"Sjetite se samo 2007.", govori jedan naš ekspert za političku komunikaciju.

Naime, te 2007., Ivo Sanader je angažirao kontroverznog irskog spin doktora PJ Maru koji mu je, na kraju, na neki način sastavio i Vladu. Sanader je pobijedio tada neiskusna Milanovića.

"Žalosno je samo da nikad naši političari ne znaju prepoznati zdrav razum naroda, koji rezonira mudrije od bilo kakvih PR-ovaca i agencija. Zašto su, pobogu, hrvatskim političarima potrebni PR-ovci i agencije da im objasne kako nam je puna kapa partizana i ustaša? Trebaju li im strani stručnjaci reći da je, možda, prirodan strah hrvatskog naroda od migrantske krize, ali da sigurno ne želimo vidjeti žicu i vojsku pred djecom", govori nam jedan drugi komunikolog i PR stručnjak...

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.