Predsjednička utrka još se nije pošteno zahuktala, nismo čak dobili niti definitivnu potvrdu trenutačne predsjednice hoće li ponoviti kandidaturu, međutim ovi predsjednički izbori već sad garantiraju napetu utrku koja će se voditi na svim poljima. Klasične debate, plakati, radio i TV oglasi standardan su teritorij borbe na svakim izborima.
Ono što će biti zanimljivo pratiti, a moglo bi biti i prevaga, jest borba na digitalnom polju - Facebook, Twitter, Instagram, YouTube postali su važan dio naše svakodnevice. Tamo gdje se nalazi publika, tamo gdje su potencijalni birači, budite sigurni da će biti i mjesto na kojem vas čekaju Kolinda, Škoro, Zoki ili Mislav.
Premda smo znali da Škoro ulazi u predsjedničku utrku, svoju službenu kandidaturu istaknuo je na YouTubeu, platformi na kojoj protiv Škore nijedan kandidat nema šanse. Treba priznati kako je video pažljivo odrađen, pazilo se na detalje, atmosferu, poruku koja se šalje. Tisuće odrađenih koncerata, stotine pjesama, deseci godina javnog života vrlo se jasno vide u tom videu.
Škoro ima taj osjećaj za publiku, a publika definitivno osjeća Škorine riječi. Dovoljno je samo na YouTubeu pogledati nekoliko Škorinih najvećih hitova koji zajedno imaju više od 25 milijuna pregleda. Pjesma "Zadnja želja" ima više od 11,5 milijuna. Neki će reći kako ne treba miješati pjesme i politiku, ali je činjenica kako Škoro privlači pažnju i ima svoju publiku koja ima glasačko pravo.
Društvena mreža koja privlači najviše pažnje je Facebook. Tamo će biti glavni poligon svake digitalne borbe između kandidata. Gledamo li samo brojke službenih stranica kandidata, situacija je vrlo jasna. Sadašnja predsjednica Kolinda Grabar Kitarović na Facebooku trenutno ima oko 750.000 fanova. Drugi je Mislav Kolakušić, koji ima oko 150.000, a Milanović i Škoro imaju oko 50.000.
Sad će vas na društvenim mrežama satrati spinovima
Hrvatska možda nije među najprosperitetnijim zemljama svijeta, ali Kolindini profili na društvenim mrežama definitivno su prosperirali u vrijeme njezina mandata. Kad je postala predsjednica, imala je profil s oko 120.000 fanova, a svoj streloviti rast popularnosti na društvenim mrežama može zahvaliti dobroj strategiji komuniciranja, ali i pametnom iskorištavanju sportskih događaja za promociju.
Prisjetimo li se samo prošlog Svjetskog prvenstva u Rusiji, možemo reći kako je Hrvatska možda završila kao druga, ali je Kolinda bila apsolutna pobjednica.
Bitno je naglasiti kako velike brojke na profilima ne znače ništa u smislu promocije i dosega velikog broja ljudi. Facebook kao platforma za oglašavanje omogućava ljudima da svoju poruku pokažu točno određenoj demografiji, s jasno zadanim interesima na usko definiranom području. Pitanje je samo s kakvim budžetima se raspolaže.
Koliko su moćni Facebook oglasi, već je pokazala cijela priča o izboru Trumpa za predsjednika SAD-a i cijeli skandal s Cambridge Analyticom, koja je Trumpu radila oglašavanje. Iako su tad korišteni privatni podaci korisnika bez njihova dopuštenja, Facebook je i bez takvih podataka moćan alat za doseg do velikog broja ljudi i prenošenje željene poruke.
Donald Trump potrošio je oko 4,6 milijuna dolara na oglašavanje u prvih šest mjeseci ove godine, a izbori za predsjednika u SAD-u su tek 2020. godine. To dovoljno govori koliko je važan faktor postao Facebook u izbornom procesu.
Takvi iznosi su, naravno, nedostižni za naše kandidate, ali bit će zanimljivo popratiti financijske izvještaje na kraju kampanje i usporediti iznose koje će navesti kandidati o učestalosti pojavljivanja njihovih "sponsored" objava u newsfeedovima naših profila.
Važnu ulogu odigrat će i vojske digitalnih ratnika koje se uvijek aktiviraju kad krene izborni proces. Bez obzira radilo se o komentarima ispod članaka na vodećim portalima, Facebook grupama ili raznim Facebook stranicama koje podcjenjuju, ismijavaju, pa čak i vrijeđaju druge kandidate i koje nikad nisu dio službene kampanje.
Facebook grupe efikasan su način za prikupljanje i mobilizaciju istomišljenika i tu je zasad najbolji posao odradio Mislav Kolakušić. Njegove grupe uz njegovu Facebook stranicu okupljaju dodatnih 50-ak tisuća ljudi i bile su važan faktor u njegovu izboru u EU parlament. Postoje i grupe podrške ostalim kandidatima, pogotovo Milanoviću, ali zasad to nitko nije uspio dobro organizirati kao Kolakušić.
Siva zona cijele kampanje bit će razne neslužbene stranice kandidata. Iako je kampanja tek počela i situacija oko tih stranica se još nije zahuktala, svakako valja obratiti pozornost na sadržaj čudnih stranica i raznih montaža koje će se uskoro dijeliti na Facebooku ili ostalim društvenim mrežama.
Kolakušić ponavlja ono s EU-izbora
Jedna takva stranica već je ulovila pozornost javnosti i nekih portala, a radi se o već iskušanom receptu iz kampanje Donalda Trumpa. Stranica izrađuje šaljive meme montaže koje većinom idu u prilog Miroslavu Škori.
Vrijeme će pokazati hoće li Škoro, prema Trumpovu receptu, prigrliti taj sadržaj i dodatno se pozicionirati kao šaljivi, običan čovjek u borbi protiv političkog establišmenta.
Jedno od glavnih Trumpovih "oružja" u cijeloj kampanji bio je njegov Twitter profil, koji je i danas u stanju uzdrmati burze i postati breaking news. Takvo nešto ne možemo očekivati od naših predsjedničkih kandidata jer je Twitter zajednica u Hrvatskoj vrlo mala i teško je očekivati da će netko od kandidata uložiti vrijeme i resurse u razvijanje komunikacije za tako mali broj ljudi.
Kod Instagrama je priča puno drugačija i tu postoji baza ljudi, pogotovo mladih, kojima je Instagram glavna društvena mreža. Prema onome što smo vidjeli na početku kampanje, kandidati koriste Instagram za kopiranje istih poruka koje su prvo objavljene na Facebooku. Vrijeme će pokazati hoće li koristiti neke specifičnosti Instagrama i jesu li spremni dio svog sadržaja i poruka prilagoditi isključivo toj društvenoj mreži.
Početne pozicije kandidata za nadolazeće izbore u digitalnom svijetu mogli bismo sumirati tako da sadašnjoj predsjednici priznamo potpunu dominaciju po pitanju brojki na službenim profilima. Nitko od ostalih kandidata nije joj niti blizu, a onda opet ona još nije službeno niti kandidat.
Mislav Kolakušić nastavlja animirati svoju prilično veliku bazu ljudi i sigurno će kroz kampanju raditi da ta brojka dodatno naraste. Europski izbori pokazali su da ima recept i da njegov tim radi odličan posao u komunikaciji, ali prije svega animaciji ljudi da izađu na biračka mjesta.
Ostaje nam vidjeti može li u tako kratkom vremenu ponoviti uspjeh s EU izbora, s time da će mu ovaj put trebati puno više glasova ako želi biti predsjednik, premijer, sudac, ministar, zastupnik, a možda i influencer.
Zoran Milanović krenuo je prilično mlako i dosadno u kampanju, ali je generirao ozbiljan moment i reakciju biračkog tijela kojem su ostali kandidati neprihvatljivi. Podsjetio je na svoje zlatne dane obrisavši pod europskim ambicijama premijera Plenkovića. Njegov Facebook status uspio je prilično iznervirati Plenkovića, a tek čekamo da počne nervirati ostale kandidate.
Dugo ga nije bilo u javnom i političkom životu, tako da sigurno ima puno toga reći bez obzira na to koju platformu koristio. Trump 18. 6. 2019. - na skupu na kojem objavljuje kandidaturu na predsjedničkim izborima 2020. godine: "Together, we stared down a corrupt and broken political establishment and we restored government of, by, and for the people."
Trump kao uzor
Škoro, 23. 6. 2019. - videoporuka s objavom kandidature: "Političke elite potpuno su se otuđile od naroda. Bahatost i arogancija idu toliko daleko da se raznim smicalicama i manipulacijama ne dopušta održavanje referenduma. Stoga, idemo po pobjedu, idemo vratiti državu narodu..."
Nevjerojatno je koliko se paralela može povući između kandidature Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a i početka kampanje Miroslava Škore za predsjednika Hrvatske. Što god mislili o Trumpu njegovom timu mora se priznati fantastično odrađen posao s kandidatom koji je sposoban doprijeti do svoje publike. Usudili bismo se reći da u najavi i dosadašnjim nastupima kod Škore vidimo isto.
Svaka poruka, nastup, izjava čine se pomno promišljenima i dolaze na plodno tlo kod birača koji su razočarani trenutačnom političkom elitom.
Ova izborna utrka ima potencijal da bude daleko najzanimljivija u povijesti izbornih procesa naše države. Svim kandidatima dostupni su digitalni resursi koji omogućuju nikad jednostavnije prenošenje poruka i komunikaciju sa svojim biračima. Društvene mreže i digitalne platforme izjednačile su kandidate s manjim budžetima ako uspiju kreirati dovoljno jaku i viralnu poruku.
Prema onome što smo do sada vidjeli, svaki od kandidata ima svoju specifičnost koja se na kraju može pokazati presudnom. Bez obzira na to koliko poruke i programi bili kvalitetni, edukativni, zabavni, na kraju se sve svodi na ono najteže - hoće li vaši birači taj dan ostaviti sve i otići na biračko mjesto zaokružiti vaše ime?
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
kolinda ce izgubit izbore bhihi huhu