Top News
13318 prikaza

Olovne godine kad su vojska i mafija bile jedno

Mafija
Thinkstock
Donosimo seriju feljtona nagrađivanog novinara Hajrudina Merdanovića i Vilima Cvoka o hrvatskoj mafiji i najgorim kriminalcima Balkana

Dođite i ljetujte u Hrvatskoj, vaš auto je već ovdje – slogan je to koji je poput vica kružio među hrvatskim automafijašima s po- četka 1990-ih godina. Kradljivci skupocjenih automobila su taj unosan “posao” bili razvili gotovo do savršenstva. 

- Tu se stjecala praksa od provale u automobil, krađe, krivo- tvorenja dokumentacije, transporta preko granice i sve to bez da “padneš” u ruke muriji. Ukrasti auto bila je jedna čitava organizacija kao da ideš nekoga “odraditi” jer bez organizacije si gol kao k...c. I bez jataka si nitko i ništa. U tom opasnom poslu poanta je bila i ostala napraviti nešto bez ikakva traga – pojašnjava dobar poznavatelj nastajanja zagrebačkih gangova

Na krađi automobila kriminalci su se naučili da moraju dobro isplanirati posao, imati logistiku, veze s policijom i carinom, jatake itd. Prvo su trebali pratiti vlasnike odabranih vozila kako bi vidjeli kada se najlakše može doći do vozila te postoji li kakav alarm. Drže li ih vlasnici ispred kuća ili u garažama. Kada bi ih ukrali trebali su sigurnu garažu gdje bi ih sklonili neko vrijeme dok ne promijene brojeve na šasiji i pripreme krivotvorene papire. Ako su pak išli autom izvan zemlje, pomoć carinika i policije koji bi za protuuslugu zažmirili na koje oko, bila je od krucijalne važnosti. 

Grob Vjeke Sliška Vjeko Sliško Life Psiho iz Dubrave: Tukao ljude čekićem i šopao ih staklom

- Kriminal je u Zagrebu počeo tako što su dečki prvo krali aute. Mercedese i BMW bi ukrali, pa bi vlasnicima poslali poruku da ga mogu dobiti nazad za 5.000 DEM. Ako bi se vlasnik obratio policiji, odmah bi to saznali preko svojih informatora i cijena je tada bila duplo veća. Drugi su vidjeli da taj posao ide dobro pa su i oni krenuli po lovu. Nakon toga, apetiti su porasli pa se išlo u poslove s drogom. I tu je onda neminovno došlo do sukoba grupacija oko teritorija - prisjetio se čovjek koji je iz prve ruke početkom 1990-ih svjedočio nastajanju hrvatskih mafijaša. 

Na kriminalnoj sceni Hrvatske harala je prava pravcata auto-mafija koja je svoje pipke imala i diljem Europe. Hrvatski automafijaši najviše glavobolje, osim hrvatskoj, zadavali su policijama Njemačke i Italije od kuda je pristizao najveći broj ukradenih najnovijih tipova Mercedesa, BMW-a, Audija, Passata, Golfova i sve traženijih terenaca svih marki. Hrvatska je važila za odredište, ali i kao tranzitna zemlja za šverc ukradenih automobila na putu prema istoku Europe. Krakovi automafijaške hobotnice najčešće su vodili prema gladnom auto-tržištu u susjednoj Bosni i Hercegovini, Srbiji i Crnoj Gori. 

U slučaju kada automobili izlaze iz zemlje preko legalnih graničnih prelaza, koriste se četiri rute. Jedna ide iz Zagreba preko Kutine, Okučana, Slavonskog Broda, Županje prema graničnim prijelazima s Bosnom i Hercegovinom. Dio rute kasnije se grana pa preko Vinkovaca, Vukovara i Iloka završava u Srbiji. Automobili koji napuštaju zemlju preko ovog pravca, završavaju u istočnoj Bosni i Srbiji, dok manji dio preko Mađarske odlazi na ilegalna tržišta istočne Europe. Drugi pravac kojim automobili izlaze iz Zagreba vodi preko Karlovca, Slunja, Plitvica prema Velikoj Kladuši i Bihaću. 

Dilaver Bojku Ubili ga Top News Car bijelog roblja: Prodavao žene po Balkanu za 5.000 eura

Vozila što su na taj način napustila zemlju završavaju u zapadnoj Bosni. Taj drugi pravac također se grana pa jedan ogranak preko Karlovca, Zadra i Šibenika dolazi u Hercegovinu iz koje dalje vozila idu put Crne Gore, Albanije i Bliskog istoka. Treći put kojim ukradeni automobili izlaze iz zemlje ide preko Siska, Gline, Dvora prema Republici Srpskoj, točnije Banja Luci. Na taj način prokrijumčarena vozila završavaju na tržištu središnje Bosne i Srbije. Dio ukradenih vozila završi i u susjednoj Republici Sloveniji. U ovom slučaju automobili se u većini slučajeva “izvoze” radi potražnje za rezervnim dijelovima. 

Misha Glenny, koji je početkom Domovinskog rata bio dopisnik BBC-a smješten u Beču, i osobno se uvjerio kako je to bilo početkom 1991. godine u Zagrebu. Iskustvo je opisao u svojoj mega uspješnici “McMafia” 

- Bio je topao sunčan dan. Nakon četiri sata vožnje iz Beča sam se dovezao do Zagreba u Audi Quatru, najluksuznijem vozilu kojem sam se do tada, kao dopisnik BBC-a, vozio. Iduće jutro izišao sam na hotelski parking po Audi. Nije ga bilo. Auto je završio u Mostaru na tržištu rabljenih automobila. Nikad ga više nisam vidio – napisao je Glenny. I proizvođači automobila, posebice oni iz Njemačke čiji su automobili bili najčešća meta kradljivaca, hvatali su se za glavu jer su domišljati lopovi probijali i najsofisticiranije protuprovalničke kodove.

Nastavak pročitajte na idućoj stranici.

  • Stranica 1/3
  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • crazy.dictator 09:18 25.Travanj 2018.

    ma dajte najte svasta pisati :-) . na svoje oci sam vidio u Zagrebu kako dva lika pokusavaju ispred zgrade provaliti u dva golfa. pozvali smo policiju koja je iznenadujuce brzo stigla i likove pohapsila. oni su tvrdili da su ... prikaži još! pripadnici hv-a pa su policajci pozvali vojnu policiju. vojni policajci su izasli iz terenca izgrlili se sa provalnicima, nasmijali se civilnim policajcima i prema vlastitoj tvrdnji otisli sa provalnicima na pice. jedino dobro je kaj nisu uspjeli maznuti aute