Top News
3733 prikaza

Skandal obitelji Benetton: Krivi za tragediju u Genovi?

Srušeni most u Genovi
1/9
REUTERS
Istraga koja bi trebala otkriti krivce te uzroke urušavanja mosta u Genovi i dalje se provodi

Obitelj Benetton u Italiji je poznata po svojim šarenim puloverima i provokativnim oglasima, no čini se kako će uskoro postati poznata i po tragičnoj nesreći, urušavanju mosta u Genovi, u kojem je prošlog mjeseca poginulo 43 ljudi.

Političari iz talijanske vlade ubrzo nakon katastrofe krenuli su napad na obitelj Benetton, jednu od najbogatijih talijanskih dinastija koja svoje bogatstvo može zahvaliti i upravljačkom udjelu u kompaniji Atlantia SpA, infrastrukturnoj holding kompaniji koja na  cestama Autostrade per l'Italia SpA prikuplja cestarine za upravljanje i održavanje polovice talijanskog sustava autocesta, uključujući i područje gdje se nalazio most, piše The Wall Street Journal.

Iako se istraga koja bi trebala otkriti krivce te uzroke urušavanja i dalje provodi, poznata obitelj tijekom protekla tri tjedna bila je na meti oštrih kritika političara na društvenim mrežama. Vođa najveće parlamentarne stranke, pokreta 5 zvjezdica, Luigi Di Maio, nazvao je ovu obitelj "sramotnom" zbog njihove potpune šutnje nakon tragedije. 

Kolaps mosta u Genovi | Author: Riccardo Arata/IPA/PIXSELL Riccardo Arata/IPA/PIXSELL

"Ne bih dopustio ovim ljudima koji nemaju nimalo humanosti da upravljaju ni stolicom, a kamoli autocestama po kojima Talijani putuju", rekao je Di Maio. 

Na stranici osnivača 5 zvjezdica Beppa Grilla stoji post nazvan "Mapa Benettonove moći" koja pokazuje poveznice između talijanskih političara, financijskog establišmenta i nekoliko kompanija koje kontrolira obitelj Benetton. Gilberto Benetton, koji upravlja obiteljskim investicijama, član je upravljačkog odbora Atlantie, a bio je prvi član obitelji koji je javno progovorio o ovom pitanju. U intervjuu objavljenom u talijanskom dnevniku Corriere della Sera izrazio je sućut ozlijeđenima i obiteljima pokojnika.

"Tamo odakle mi dolazimo tišina je znak poštovanja", rekao je. 

Dodao je kako je izjava za medije dva dana nakon tragedije bila sasvim dovoljna. U toj izjavi ponudili su svoju sućut i rekli kako će obitelj učiniti sve što je moguće da pomognu da istina izađe na vidjelo. Napomenuli su kako je Autostrada investirala više od 11,6 milijardi dolara u mrežu talijanskih autocesta u proteklom desetljeću. 

Kolaps mosta u Genovi Nije besmisleno Top News Tragedija u Genovi je početak - ceste im gradi mafija

Obitelj je odbila dalje komentirati ovu tragediju. 

Političari krivnju svaljuju ne samo na obitelj Benetton, već i na Autostrade, koje smatraju krivima zbog lošeg održavanja koje je dovelo do pogoršanja stanja mosta. Tvrtka se ispričala zbog ovog incidenta, no kažu kako nisu učinili ništa pogrešno. 

Vodeći čelnici talijanske vlade, koalicije između pokreta 5 zvjezdica i nacionalističke Lige, rekli su kako Autostrada treba ostati bez licence koja im omogućava upravljanje autocestama. Di Maio poziva na nacionalizaciju autocesta, dok Autostrada napominje kako im je ugovorom zajamčena odšteta u visini od milijardu eura ako im licenca bude otkazana prije 2042. godine. Vladini dužnosnici napominju kako nemarnost tvrtke zapravo poništava potrebu za plaćanjem odštete.

Za Benetton, šteta za njihov ugled puno je veća od političkog prepucavanja. Desno orijentirana politička stranka koja nema članova u parlamentu pozvala je na bojkot Benettona, a na društvenim medijima mnogi korisnici čvrsto su obećali kako nikada više neće kupovati njihove proizvode.

"Obitelj Benetton godinama predstavlja progresivnu političku ljevicu u Italiji a sada ih je ova nova vlast uspjela etiketirati kako onaj tip ljevice koji je u potpunosti izgubio poveznicu sa stvarnim ljudskim potrebama", rekao je Giovanni Favero, profesor na Ca’ Foscari Sveučilištu u Veneciji i autor knjige o usponu dinastije Benetton. 

Kolaps mosta u Genovi | Author: Riccardo Arata/IPA/PIXSELL Riccardo Arata/IPA/PIXSELL

Njihovo bogatstvo se nakon 90-ih godina i poveznice s linijom odjeće povećalo i zahvaljujući jako profitabilnom poslovanju održavanja autocesta, za koje će kritičari reći kako su funkcionirale uz jako slab nadzor državnih tijela. Prošle je godine Atlantia platila gotovo 300 milijuna eura dividende Benettonima, što ih tijekom protekle četiri godine dovelo do zarade od više od milijardu eura. Isplate, koje su glavni izvor prihoda ove obitelji, mogle bi se suočiti s političkim pritiskom nakon urušavanja mosta. Di Maio i drugi političari tvrde kako je Autostrade trebao potrošiti više na održavanje, a manje na isplatu dividendi, koje odlaze u Atlantiu, a zatim njihovim dioničarima, uključujući i obitelj Benetton. 

Atlantia je činila gotovo polovicu obiteljske imovine u iznosu od 12 milijardi eura, sve dok ova katastrofa nije dovela do pada dionica za gotovo trećinu, i tako obrisala 1,9 milijardi eura bogatstva Benettona.

"Mala je vjerojatnost da će im licenca biti oduzeta ali postojanje te mogućnosti pojačava neizvjesnost i zadržat će potisnuti cijenu njihovih dionica ", rekao je Matteo Radaelli, analitičar neovisne istraživačke tvrtke Hammer Partners iz Švicarske.

Daljnji financijski udar na Atlantiju ovisit će o njezinoj mogućnosti uplate dividendi, ali i o tome što će se dogoditi s njihovom dozvolom, i da li će vlada morati platiti neke penale, ako dođe do raskidanja ugovora. Iz kompanije su odbili komentirati na koji način će se tragedija urušavanja mosta reflektirati na njihovu politiku dividendi. 

Kolaps mosta u Genovi TRAGEDIJA Znanost Pet najčešćih razloga zbog kojih se mostovi urušavaju

Prije tragedije u Genovi, zajednički udjeli uz njihovog nedavno preminulog brata, doveli su obitelj na treće mjesto na Forbesovoj listi talijanskih milijardera, iza vlasnika Nutelle i Luxottica naočala.

83-godišnji Luciano Benetton tvrtku je osnovao 1965. godine, proširivši posao kojeg je započeo prodavajući vunene veste koje je izrađivala njegova sestra Giuliana. Njihova mlađa braća Gilberto i Carlo, koji je preminuo ove godine, također su radila za tvrtku.

"Oni su doista sami sebi izgradili", rekao je Favero.

Obitelj se navikla da umjesto njih govore njihovi oglasi. Ponekad su ti oglasi bili jako kontroverzni. Bilo je tu i poziva za bojkot ove marke u SAD-u nakon niza oglasa koji su neki protumačili kao pretjerano simpatične prema zatvorenicima osuđenima na smrtnu kaznu. Naljutili su i Katoličku crkvu početkom 90-ih s oglasom u kojem redovnica ljubi svećenika. No sama se obitelj rijetko kad suočila s kritikama. 

U Italiji vlasnik licence za autoceste mora provoditi održavanje dok je ministarstvo prometa zaduženo za nadzor. Inženjeri kažu kako je najvjerojatniji krivac za urušavanje mosta raspadanje kabela. U talijanskim medijima pojavile su se studije, emailovi i izvještaji koji pokazuju da su dužnosnici Autostrade, kao i vlada, bili svjesni da je most imao ozbiljnih strukturnih problema. 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.