360°
907 prikaza

Veliki comeback stare dobre cigle, glupavog telefona: 'Hoću da mi bude dosadno'

Foto: HMD, Light, Punkt
Prošle godine oko 15% prodanih mobitela diljem svijeta bili su obični, 'nepametni' mobiteli - gotovo 210 milijuna uređaja, s vrijednošću od 3,2 milijarde dolara

Nužnost, navika ili ovisnost, nazovite to kako god želite: svi smo na svojim telefonima. Istraživanja i podaci o ovisnosti o pametnim telefonima i njihovom negativnom utjecaju na san , mentalne performanse i mentalno zdravlje su alarmantni. Studije su otkrile da čak i kada ih ne koristimo, ako smo u istoj prostoriji kao i naš pametni telefon, to utječe na naš mozak . Pa ipak, u manje od jedne generacije, postali su neizostavan dio naših života.

Ipak, mnogi ljudi pronalaze načine za isključivanje. Neki žele digitalni detoks kako bi poboljšali performanse i dobrobit; neki su zabrinuti roditelji; drugi navode strahove za privatnost podataka ili se odlučuju izolirati od ekonomije pažnje . Na krajnjem kraju, neki mladi okreću leđa tehnologiji i ponosno se definiraju kao Luditi, piše CNN.com.

Luditi su inače u originalu bili članovi pokreta koji se nazivao luddizam među engleskim radnicima početkom 19. stoljeća. Bili su nezadovoljni uvjetima rada, protestirali često i samim uništenjem tekstilnih strojeva, protiv promjena koje je donijela industrijska revolucija, jer su se bojali da su njihova radna mjesta ugrožena.

Mnogi se danas toga okreću "glupavim telefonima" - predpametnim telefonima ili novim modelima s ograničenim funkcijama, ponekad nazvanim mobitelom s više funkcija ili "ciglom". Postoji živahna i vrlo ulagajuća zajednica korisnika koji nude savjete na mreži o tome gdje kupiti "neiskorištene" (stare telefone koji se više ne proizvode) i detaljne usporedbe specifikacija trenutnih modela, za one koji imaju sklonost ili luksuz da naprave promjenu.

Tržište običnih mobitela i dalje je veliko, prema Yang Wangu, višem analitičaru u Counterpoint Researchu, iako postupno opada, jer sve više ljudi u zemljama u razvoju prelazi na pametne telefone. Prošle godine oko 15% prodanih mobitela diljem svijeta bili su obični mobiteli - gotovo 210 milijuna uređaja, s vrijednošću od 3,2 milijarde dolara, rekao je. Ali samo 1,7 milijuna od tog ukupnog broja prodano je u Sjevernoj Americi, a samo 12 milijuna u Europi, uglavnom u srednjoj i istočnoj Europi, rekao je Wang.

U tim i drugim razvijenim gospodarstvima, nišni proizvođači stvaraju premium alternative, prilagođavajući se kulturnoj promjeni koju potiču online pokreti poput Bring Back Blackberryja , hashtaga #BringBackFlipPhonesa i britanske sheme Smartphone Free Childhood. Kao što možete očekivati, neki od ovih osnivača tvrtki imaju vlastite priče o razočaranju.

Petter Neby osnovao je švicarsku tvrtku Punkt 2008. godine, inspiriran odnosom sa svojim Blackberryjem sredinom 2000-ih. "Bio sam navučen", rekao je. "Subota je, samo trebaš poslati poruku ženi da kasniš i da ideš kupiti sladoled, i odjednom (napišeš) tri e-maila. To je problematično."

Punktovo početno rješenje bio je MP01. Lansiran 2015. s taktilnom tipkovnicom i robusnim dizajnom, bio je sposoban za pozive i poruke, s kalendarom, alarmom i nekim drugim osnovnim funkcijama. MP01 postavio je ton za Punktov "vrlo strog i luteranski" pristup dizajnu proizvoda, koji Neby naziva "digitalnim minimalizmom". No, dajući korisnicima mogućnost dijeljenja telefonskog broja s uparenim pametnim telefonom, Punkt je nagovijestio da se uređaj prvenstveno fokusira na pružanje korisniku opcija, a ne na prisiljavanje na nenajavljeno odustajanje.

Kaiwei Tang, suosnivač tvrtke za mobilne telefone Light, rekao je da je tvrtka nastala iz inkubatora Google Creative Laba 2014. godine. On i budući poslovni partner Joe Hollier bili su okruženi poduzetnicima koji su se hvalili vremenom provedenim u angažmanu na svojim aplikacijama. „Pitao sam se“, rekao je Tang, „što je sa mnom? Što je s mojim vremenom?“

"Problem nije uređaj, već poslovni model: ekonomija pažnje“, objasnio je. „Svaka besplatna aplikacija, svaka platforma društvenih medija, svaki preglednik pokušava maksimizirati angažman kako bi mogli zaraditi prikupljanjem podataka i kategoriziranjem ljudi u različite skupine kako bi ih mogli prodati oglašivačima.“

Light Phone je dizajniran kako bi isključio ekonomiju pažnje. Tang i Hollier su odlučili stvoriti telefon od nule; onaj koji korisnicima ne bi prikazivao reklame, koji bi osiguravao da svaka interakcija ima jasan završetak i koji vam nikada ne bi prikazivao feed za beskrajno listanje. Kada je Tang 2015. godine ponudio telefon Foxconnu, tajvanskom proizvođaču iPhonea i drugih pametnih telefona, jedan direktor mu je rekao da bi čak i njegovoj obitelji mogao zatrebati jedan.

Prvi modeli isporučeni su 2017. Danas je The Light Phone u svojoj trećoj generaciji i ima 5G povezivost, NFC čip i identifikaciju otiska prsta. Tvrtka nastavlja graditi svaki alat (preferira taj izraz u odnosu na aplikacije) od nule, od razmjene poruka do karata.

"Želim da bude dosadno", rekao je Tang o korisničkom iskustvu, koje se svodi na crno-bijeli tekstualni prikaz. (Ista taktika koristi se i u Punktovoj MP liniji - neka istraživanja i sve veći broj anegdotskih dokaza sugeriraju da prelazak na sive tonove može smanjiti vrijeme provedeno pred ekranom.) Light Phone razmatra dodavanje više alata, poput dvofaktorske autentifikacije i beskontaktnog plaćanja, pa čak istražuje i integraciju AI asistenta.

"Nismo protiv tehnologije", naglasio je Tang. "Sebe vidimo kao lifestyle brend... Promičemo stil života koji se jako razlikuje od stila života usmjerenog na pametne telefone.“ U proljeće je Light lansirao The Light Phone III, a preko 100.000 ljudi diljem svijeta koristi njegove uređaje, rekao je suosnivač, unatoč tome što se Light odrekao plaćenog oglašavanja i maloprodaje po premium cijeni.

Samo zato što je telefon glup ili ima ograničene značajke, ne znači da je jeftin. Ekonomija razmjera znači da manje tvrtke plaćaju više za materijale i rade s manje resursa za istraživanje i razvoj nego tvrtke poput Applea ili Samsunga. Punktov prvi dumbphone prodavao se za 229 dolara, što je izazvalo čuđenje, a njegova peta generacija dumbphonea, MP02, prodaje se za 299 dolara. Punkt godišnje prodaje oko 50.000 jedinica u cijeloj svojoj ponudi, rekao je Neby.

Light Phone III prodaje se po cijeni od 699 dolara. Tang brzo brani cijenu: „699 dolara nije velika investicija (za) vraćanje sati vašeg vremena i pažnje“, dodajući da je uređaj koji se može popraviti dizajniran da traje 5-10 godina.

"Očito biste mogli nabaviti preklopni telefon od 5-10 dolara od Alibabe ili Amazona - ako vam to odgovara, ja sam za to“, rekao je. „(Ne) vraćamo se unatrag, idemo naprijed." U Finskoj, proizvođač HMD Global postavlja pitanje: Može li tvrtka učiniti oboje? HMD, što je kratica za Human Mobile Devices, preuzeo je brend Nokia i počeo izdavati mobilne telefone 2016. godine, uključujući oživljene klasične modele Nokia 3210 i Nokia 2660 Flip.

Između 2022. i 2023. prodaja preklopnih telefona udvostručila se, rekao je voditelj marketinga proizvoda Adam Ferguson, ostavljajući HMD da se pita zašto. Istraživanje je dovelo tvrtku do kampanje #BringBackFlipPhones na društvenim mrežama. "Zadnji put kad sam pogledao, oko 61 milijun ljudi koristilo je taj hashtag. To je smiješno“, rekao je.

U kolovozu je izašao HMD Fuse. Pametni telefon koji započinje kao mobitel od cigle, dizajniran je za djecu, dajući roditeljima mogućnost otključavanja funkcija kako njihovo dijete odrasta. To je proizvod HMD-ovog projekta Better Phone, za koji je tvrtka razgovarala s 37 000 djece i roditelja o njihovom odnosu s telefonima.

"Ova ogromna stvar već godinama ključa ispod površine naše industrije“, rekao je Ferguson. „Ljudi su nevjerojatno nezadovoljni načinom na koji su uređaji trenutno postavljeni i žele promjenu“, dodao je - posebno roditelji koji svoju djecu prvi put upoznaju s mobilnim telefonima.

Prema zadanim postavkama, svaka aplikacija na Fuseu je zaključana, uključujući kameru. Njegovatelji mogu postaviti telefon da prihvaća samo pozive i poruke s određenog popisa kontakata. "Svaka obitelj može prilagoditi iskustvo djetetu“, rekao je Ferguson. "To prisiljava na te razgovore, što je jedna od velikih stvari za koje je istraživanje reklo da nedostaju."

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.