Nužnost, navika ili ovisnost, nazovite to kako god želite: svi smo na svojim telefonima. Istraživanja i podaci o ovisnosti o pametnim telefonima i njihovom negativnom utjecaju na san , mentalne performanse i mentalno zdravlje su alarmantni. Studije su otkrile da čak i kada ih ne koristimo, ako smo u istoj prostoriji kao i naš pametni telefon, to utječe na naš mozak . Pa ipak, u manje od jedne generacije, postali su neizostavan dio naših života.
Ipak, mnogi ljudi pronalaze načine za isključivanje. Neki žele digitalni detoks kako bi poboljšali performanse i dobrobit; neki su zabrinuti roditelji; drugi navode strahove za privatnost podataka ili se odlučuju izolirati od ekonomije pažnje . Na krajnjem kraju, neki mladi okreću leđa tehnologiji i ponosno se definiraju kao Luditi, piše CNN.com.
Luditi su inače u originalu bili članovi pokreta koji se nazivao luddizam među engleskim radnicima početkom 19. stoljeća. Bili su nezadovoljni uvjetima rada, protestirali često i samim uništenjem tekstilnih strojeva, protiv promjena koje je donijela industrijska revolucija, jer su se bojali da su njihova radna mjesta ugrožena.
Mnogi se danas toga okreću "glupavim telefonima" - predpametnim telefonima ili novim modelima s ograničenim funkcijama, ponekad nazvanim mobitelom s više funkcija ili "ciglom". Postoji živahna i vrlo ulagajuća zajednica korisnika koji nude savjete na mreži o tome gdje kupiti "neiskorištene" (stare telefone koji se više ne proizvode) i detaljne usporedbe specifikacija trenutnih modela, za one koji imaju sklonost ili luksuz da naprave promjenu.
Tržište običnih mobitela i dalje je veliko, prema Yang Wangu, višem analitičaru u Counterpoint Researchu, iako postupno opada, jer sve više ljudi u zemljama u razvoju prelazi na pametne telefone. Prošle godine oko 15% prodanih mobitela diljem svijeta bili su obični mobiteli - gotovo 210 milijuna uređaja, s vrijednošću od 3,2 milijarde dolara, rekao je. Ali samo 1,7 milijuna od tog ukupnog broja prodano je u Sjevernoj Americi, a samo 12 milijuna u Europi, uglavnom u srednjoj i istočnoj Europi, rekao je Wang.
U tim i drugim razvijenim gospodarstvima, nišni proizvođači stvaraju premium alternative, prilagođavajući se kulturnoj promjeni koju potiču online pokreti poput Bring Back Blackberryja , hashtaga #BringBackFlipPhonesa i britanske sheme Smartphone Free Childhood. Kao što možete očekivati, neki od ovih osnivača tvrtki imaju vlastite priče o razočaranju.
Petter Neby osnovao je švicarsku tvrtku Punkt 2008. godine, inspiriran odnosom sa svojim Blackberryjem sredinom 2000-ih. "Bio sam navučen", rekao je. "Subota je, samo trebaš poslati poruku ženi da kasniš i da ideš kupiti sladoled, i odjednom (napišeš) tri e-maila. To je problematično."
Punktovo početno rješenje bio je MP01. Lansiran 2015. s taktilnom tipkovnicom i robusnim dizajnom, bio je sposoban za pozive i poruke, s kalendarom, alarmom i nekim drugim osnovnim funkcijama. MP01 postavio je ton za Punktov "vrlo strog i luteranski" pristup dizajnu proizvoda, koji Neby naziva "digitalnim minimalizmom". No, dajući korisnicima mogućnost dijeljenja telefonskog broja s uparenim pametnim telefonom, Punkt je nagovijestio da se uređaj prvenstveno fokusira na pružanje korisniku opcija, a ne na prisiljavanje na nenajavljeno odustajanje.
Kaiwei Tang, suosnivač tvrtke za mobilne telefone Light, rekao je da je tvrtka nastala iz inkubatora Google Creative Laba 2014. godine. On i budući poslovni partner Joe Hollier bili su okruženi poduzetnicima koji su se hvalili vremenom provedenim u angažmanu na svojim aplikacijama. „Pitao sam se“, rekao je Tang, „što je sa mnom? Što je s mojim vremenom?“
"Problem nije uređaj, već poslovni model: ekonomija pažnje“, objasnio je. „Svaka besplatna aplikacija, svaka platforma društvenih medija, svaki preglednik pokušava maksimizirati angažman kako bi mogli zaraditi prikupljanjem podataka i kategoriziranjem ljudi u različite skupine kako bi ih mogli prodati oglašivačima.“
Light Phone je dizajniran kako bi isključio ekonomiju pažnje. Tang i Hollier su odlučili stvoriti telefon od nule; onaj koji korisnicima ne bi prikazivao reklame, koji bi osiguravao da svaka interakcija ima jasan završetak i koji vam nikada ne bi prikazivao feed za beskrajno listanje. Kada je Tang 2015. godine ponudio telefon Foxconnu, tajvanskom proizvođaču iPhonea i drugih pametnih telefona, jedan direktor mu je rekao da bi čak i njegovoj obitelji mogao zatrebati jedan.
Prvi modeli isporučeni su 2017. Danas je The Light Phone u svojoj trećoj generaciji i ima 5G povezivost, NFC čip i identifikaciju otiska prsta. Tvrtka nastavlja graditi svaki alat (preferira taj izraz u odnosu na aplikacije) od nule, od razmjene poruka do karata.
"Želim da bude dosadno", rekao je Tang o korisničkom iskustvu, koje se svodi na crno-bijeli tekstualni prikaz. (Ista taktika koristi se i u Punktovoj MP liniji - neka istraživanja i sve veći broj anegdotskih dokaza sugeriraju da prelazak na sive tonove može smanjiti vrijeme provedeno pred ekranom.) Light Phone razmatra dodavanje više alata, poput dvofaktorske autentifikacije i beskontaktnog plaćanja, pa čak istražuje i integraciju AI asistenta.
"Nismo protiv tehnologije", naglasio je Tang. "Sebe vidimo kao lifestyle brend... Promičemo stil života koji se jako razlikuje od stila života usmjerenog na pametne telefone.“ U proljeće je Light lansirao The Light Phone III, a preko 100.000 ljudi diljem svijeta koristi njegove uređaje, rekao je suosnivač, unatoč tome što se Light odrekao plaćenog oglašavanja i maloprodaje po premium cijeni.
Samo zato što je telefon glup ili ima ograničene značajke, ne znači da je jeftin. Ekonomija razmjera znači da manje tvrtke plaćaju više za materijale i rade s manje resursa za istraživanje i razvoj nego tvrtke poput Applea ili Samsunga. Punktov prvi dumbphone prodavao se za 229 dolara, što je izazvalo čuđenje, a njegova peta generacija dumbphonea, MP02, prodaje se za 299 dolara. Punkt godišnje prodaje oko 50.000 jedinica u cijeloj svojoj ponudi, rekao je Neby.
Light Phone III prodaje se po cijeni od 699 dolara. Tang brzo brani cijenu: „699 dolara nije velika investicija (za) vraćanje sati vašeg vremena i pažnje“, dodajući da je uređaj koji se može popraviti dizajniran da traje 5-10 godina.
"Očito biste mogli nabaviti preklopni telefon od 5-10 dolara od Alibabe ili Amazona - ako vam to odgovara, ja sam za to“, rekao je. „(Ne) vraćamo se unatrag, idemo naprijed." U Finskoj, proizvođač HMD Global postavlja pitanje: Može li tvrtka učiniti oboje? HMD, što je kratica za Human Mobile Devices, preuzeo je brend Nokia i počeo izdavati mobilne telefone 2016. godine, uključujući oživljene klasične modele Nokia 3210 i Nokia 2660 Flip.
Između 2022. i 2023. prodaja preklopnih telefona udvostručila se, rekao je voditelj marketinga proizvoda Adam Ferguson, ostavljajući HMD da se pita zašto. Istraživanje je dovelo tvrtku do kampanje #BringBackFlipPhones na društvenim mrežama. "Zadnji put kad sam pogledao, oko 61 milijun ljudi koristilo je taj hashtag. To je smiješno“, rekao je.
U kolovozu je izašao HMD Fuse. Pametni telefon koji započinje kao mobitel od cigle, dizajniran je za djecu, dajući roditeljima mogućnost otključavanja funkcija kako njihovo dijete odrasta. To je proizvod HMD-ovog projekta Better Phone, za koji je tvrtka razgovarala s 37 000 djece i roditelja o njihovom odnosu s telefonima.
"Ova ogromna stvar već godinama ključa ispod površine naše industrije“, rekao je Ferguson. „Ljudi su nevjerojatno nezadovoljni načinom na koji su uređaji trenutno postavljeni i žele promjenu“, dodao je - posebno roditelji koji svoju djecu prvi put upoznaju s mobilnim telefonima.
Prema zadanim postavkama, svaka aplikacija na Fuseu je zaključana, uključujući kameru. Njegovatelji mogu postaviti telefon da prihvaća samo pozive i poruke s određenog popisa kontakata. "Svaka obitelj može prilagoditi iskustvo djetetu“, rekao je Ferguson. "To prisiljava na te razgovore, što je jedna od velikih stvari za koje je istraživanje reklo da nedostaju."