Dokazano je postojanje pentakvarka, čestice koja je poput duha...

Pentakvark
Express
To otkriće naznačava da je moguće postojanje sasvim nove vrste materije koja traje samo djelić sekunde

Gotovo 50 godina fizičari svijeta su u svojim teorijama predviđali postojanje čestice koju su nazvali pentakvark.

Riječ je o temeljnim građevnim strukturama materije, a njezino postojanje prije nekoliko su dana uspjeli dokazati u velikom hadronskom sudaraču, u švicarskom CERN-u.

To otkriće naznačava da je moguće postojanje sasvim nove vrste materije. Problem je taj što traje samo mali djelić sekunde prije nego što se raspadne.

Pošto u istraživanju sudjeluje i tim istraživača iz Hrvatske, zamolili smo jednog od vodećih članova fizičara i profesora Ivicu Puljka, da nam pojasni značenje otkrića za svijet.

"Dosad smo znali za čestice koje se sastoje od tri kvarka, kao što je, primjerice, proton ili neutron, ili čestice koje se sastoje od kvarka i antikvarka, kao što su na primjer pi mezon. Postojanje čestica s pet kvarkova predviđeno je teorijom, ali dosad nije bilo potvrđeno eksperimentom, što je LHCb eksperiment na CERN-u upravo napravio", kazao nam je Puljak.

Dodao je da je ovo otkriće važno, jer nam pruža dodatni uvid u teoriju koja objašnjava kako se kvarkovi povezuju i tvore čestice. Među njima su i protoni i neutroni, od kojih smo mi i sve oko nas sastavljeni.

"Otkriće pentakvarkova za nas povrđuju dobar smjer kojim idu fundamentalna istraživanja na LHC akceleratoru. Svi s velikim nestrpljenjem očekujemo nove rezultate koje LHC upravo proizvodi ovih dana na dvostuko većim energijama nego što smo dosad imali", kazao nam je pomalo tajnovito Puljak.

Podsjetimo, prošle godine znanstvenici u CERN-u otkrili su tetrakvark, česticu koja u sebi ima četiri kvarka. Otkrića sugeriraju da bi fizika moga dobiti još jedno područje čije dijelove tek treba otkriti.