Mjesec je stariji nego što se mislilo, a znamo i kako je nastao

Ilustracija sudara asteroida s planetom veličine Zemlje
NASA/JPL-Caltech/ public domain
Sunčev sustav bio je tada star samo 60 milijuna godina, Zemlja je još bila užarena, bombardirali su je asteroidi

Dvije spektakularne vijesti o postanku Mjeseca u samo nekoliko dana. Istraživački tim oko Melanie Barboni s UCLA objavio članak u "Science Advances" da analize uzoraka Mjesečevog tla koje je na Zemlju donijela još misija Apolo-14 iz 1971., pokazuju da je Mjesec nastao kakvih 60 milijuna godina nakon nastanka Sunčevog sustava.

Time se procijenjena starost jedinog Zemljinog prirodnog satelita povećala za između 40 i 140 milijuna godina, ovisno o čijim je ranijim procjenama riječ. Riječ je o starosti od 4,51 milijardi godina, do čega su došli datiranjem cirkona koje su pronašli u uzorcima, u kombinaciji s analiziranjem radioaktivnih elemenata.

Ilustracija Zemlje VRIJEME OTKUCAVA Znanost Što će biti sa životom u Sunčevu sustavu kad ne bude Zemlje?

Druga stvar iz svijeta znanosti povezana s Mjesecom je članak objavljen u časopisu "Nature Geoscience". Izraelska znanstvenica Raluca Rufu s Weizmannovog instituta objavila je rezultate njenog računalnog modela koji dokazuje da je količina materijala od koje je Mjesec sačinjen, u Zemljinu orbitu mogla biti izbačena udarima 20 asteroida većih dimenzija u doba nastanka Zemlje.

Zemlja i Mjesec su inače sačinjeni od vrlo sličnog, skoro identičnog materijala, odakle su znanstvenici godinama izvlačili logičan zaključak o zajedničkom porijeklu ta dva tijela Sunčevog sustava.

Ideje o ovakvom nastanku Mjeseca postojale su i ranije, samo što se do sada nisu uspijevale afirmirati kao dokazane jer se smatralo da bi udar asteroida u Zemlju izbacio u orbitu više materijala koji potječe iz asteroida nego Zemljinog materijala. Upravo to, da su asteroidna bombardiranja Zemlje prije nego što je dobila atmosferu i dok je njenom orbitalnom stazom zujalo toliko svemirskog kamenja, dokazala je Rufu.