Otkrili 'super-Zemlju': Bolja od nas, a možda i naseljena

Planetni sustav TRAPPIST, ilustracija
NASA/JPL
Ima stjenovito površinu, na njemu vjerojatno ima i vode i dovoljno je toplo za život

Zasad su ga nazvali jezivo ružnim imenom – K2-18b, no iza toga se krije još jedan planet za koji je vrlo moguće da se u dogledno vrijeme ispostavi da na njemu postoje uvjeti za razvoj života. Što se astronoma tiče, K2-18b za sada udovoljava svim uvjetima. Oko svoje matične zvijezde na udaljenosti 111 svjetlosnih godina od nas planet orbitira po svoj prilici u onoj zoni u kojoj bi bilo spektakularno naći bilo kakav drugačiji planet osim sa stjenovitom površinom.

Kepler 452b TELESKOP KEPLER Znanost NASA ima novo otkriće: Jesu li pronašli novu Zemlju?

Osim toga, velika je vjerojatnost da je na njemu vladaju uvjeti u kojima su mogući oceani, odnosno tekuća voda. Do ovakvog otkrića, navodi Independent, došli su astronomi sa Sveučilišta Texas i sa b, koristeći pritom podatke koje je svojim promatranjima svemira prikupio Europski južni opservatorij (ESO). Bi li na planetu moglo biti vode ili ne, osim o položaju orbite oko zvijezde, ovisi i o tome je li planet dovoljne mase i o kakvoj je matičnoj zvijezdi riječ.

Sigurno je da planet posjeduje atmosferu, a kako kruži oko zvijezde klasificirane kao crveni patuljak, to znači da po svoj prilici ima i uvjete za vodu. Jedno plus drugo i dolazi se do zaključka da je na njemu moguć život. Crveni patuljak, inače, nema nikakve veze s popularnom otkačenom humorističnom space operom, nego je riječ o zvijezdama mase između 8 i 57 posto Sunčeve.

Puno niža masa znači i puno slabiji, odnosno sporiji proces nuklearne fuzije u njima, zbog čega je crveni patuljak puno hladniji od Sunca, zrači puno manje energije, čak i do 10.000 puta manje, što u konačnici znači da takve zvijezde traju neusporedivo dulje od najmasivnijih. Jedna takva je i Proksima Centaura, Suncu prvi zvjezdani susjed, udaljen od nas samo 4 svjetlosne godine.

Konstantin Batigin u ožujku 2016. godine Konstantin Batigin Znanost Na poslu otkriva planete, navečer svira u rock bendu

Što se najnovijeg otkrića tiče, nastojeći izmjeriti masu i neke druge karakteristike planeta, astronomi su uočili još jedan planet oko iste zvijezde. I taj planet dobio je vrlo uzbudljivo ime; K2-18c. "To što smo uspjeli izmjeriti masu i gustoću K2-18b bilo je čudesno, ali otkriti pritom još jedan planet, bilo je i stvar sreće i podjednako uzbudljivo", kazao je montrealski šef projekta Ryan Cloutier.

Jedina razlika u odnosu na Zemlju, koliko se za sada zna o planetu "b", jest to što je nešto veći od Zemlje. Postoji mogućnost da je riječ čak i o vodenom planetu, potpuno ili uglavnom prekrivenom oceanom, ali s ledenim pokrivačem na površini.

Takav je, primjerice, Jupiterov satelit Europa, što je legendarni Arthur C. Clarke još prije skoro pola stoljeća predvidio i koristio u svojoj trilogiji o "Odiseji u svemiru". Planet "c" u ovom sustavu koji astronomi sada prate najvjerojatnije je tako blizu svojoj matičnoj zvijezdi da je previše vruć za mogućnost života.

• lendon 01:58 09.Prosinac 2017.

Ja sam se ti vjest naslusao 65 godina.

• vjaceslav 14:22 08.Prosinac 2017.

sada ovakve vijesti idu dva puta tjedno. a, zaboravlja se jedno - kada se život pojavio na zemlji ona nije ni najmanje sličila današnjoj. da su prije 3 ili više milijardi godina na zemlji bili današnji uvjeti, do pojave život ... prikaži još!vot ne bi došlo. recimo, kisik, koji je uvjet našega opstanka, smrtonosan je za anaerobne bakterije koje su se prve pojavile.

• nelson 10:39 07.Prosinac 2017.

treba biti 100 posto siguran a ne lupat svašta.ovakih vijesti smo se naslušali ovih 20ak godina.