Otkriven glavni krivac za debljanje

Žena se važe
Thinkstock
Napokon je otkriveno kako ključni gen utječe na debljanje ljudi

Pretilost utječe na više od 500 milijuna ljudi širom svijeta te doprinosi mnoštvu bolesti. U SAD-u je oko trećine odraslih pretilo, a druga trećina je prekomjerne težine.

Gen kojega znanstvenici nazivaju FTO povezan je s pretilošću, a još od 2007. pokušavaju odgonetnuti na koji način. Sadašnjim eksperimentima došli su do spoznaje da nepravilna inačica ovog gena uzrokuje da se energija iz hrane pretvara u masno tkivo, umjesto da se sagorijeva.

Genetsko istraživanje na miševima i ljudskim stanicama u laboratoriju pokazalo je da se proces može i obrnuti, čime se pojavila nada da bi se mogli razviti lijekovi ili neki drugi tretmani i za ljude, naveli su u svojem radu, objavljenom u New England medicinskom časopisu, znanstvenici s MIT-a i Harvarda.

Istraživanje ljudskog genoma | Author: (DPA/PIXSELL) (DPA/PIXSELL)

FTO gen, pokazalo se, neizravno utječe na pretilost kao glavna sklopka koja utječe na druga dva gena koja kontroliraju termogenezu ili sagorijevanje energije. Odavno je poznato da smeđe masno tkivo, takozvane „dobre masnoće“, sagorijeva kalorije, dok ih, mnogo učestalije, bijelo masno tkivo - taloži. Tijelo stalno proizvodi masne stanice, a dva gena odlučuju hoće li se ono pretvoriti u smeđe ili bijelo.

Ovo otkriće kosi se raširenim vjerovanjem da su pretili ljudi takvi jer je to njihov izbor, zato što su izabrali jesti previše ili su odustali od vježbanja. "Prvi puta je genetika otkrila mehanizam kod pretilosti u kojeg nitko prije nije sumnjao", kaže voditeljica studije Melina Claussnitzer, genska specijalistica iz Beth Israel Deaconess medicinskog centra.

To otkriće pohvalili su i nezavisni stručnjaci.

„Mnogi ljudi misle da je epidemija pretilosti nastala zbog previše jela, ali naše masne stanice igraju ulogu u tome kako se ta hrana iskorištava. Ovim otkrićem utemeljen je put za lijekove koji bi mogli 'natjerati' masne stanice da rade drugačije nego dosadm", kaže dr. Clifford Rosen, znanstvenik iz Maine zdravstvenog centra i znanstvenog instituta.

Nekoliko lijekova za pretilost već je dostupno na tržištu, ali se oni kratkoročno upotrebljavaju za mršavljenje, te nisu usmjereni na mozak i apetit i ne ciljaju izravno na metabolizam.

Istražitelji ne mogu reći koliko dugo će trajati prije negoli se lijekovi koji se baziraju na ovom novom otkriću pojave na tržištu, ali je malo vjerojatno da će to biti čarobna tableta uz pomoć koje će ljudi moći pojesti sve što žele bez gomilanja viška kilograma, piše Business Insider.