Rekord najtajnije letjelice SAD-a, o njoj znamo ovo

X-37B
NASA
Izgleda kao mali Space Shuttle, program je "top secret", ali iz nekoliko anegdota prije i poslije nedavnog slijetanja svašta se da otkriti

Američki tajnoviti svemirski avion X-37B i program Orbital test vehicle Ratnog zrakoplovstva SAD-a sletio je na Zemlju 29. kolovoza nakon što je srušio svoj prethodni rekord vremena provedenog u orbiti oko našeg planeta. Rekord sada iznosi 720 dana, a prethodni je bio 717 dana. Tako glasi konačna vijest koju su nekoliko dana za redom najavljivali svi veliki i svi specijalizirani američki mediji.

Letjelica X-37B zapravo je Boeingov bespilotni svemirski shuttle, konstruiran - na prvi pogled je jasno – izrazito po uzoru na bivši NASA-in svemirski program Space shuttle. U odnosu na slavni "svemirski taksi" koji je dugi niz godina prevozio američke astronaute u svemir, X-37B je četiri puta manji.

Otok Jeannette Neobična mrlja Znanost Ruski otok misteriozno je obrisan s karte

Duljine je samo 8,8 metara, raspona krila samo 4,6 metara, visine je pukih 2,9 metara i masa pri lansiranju iznosi mu oko 5 tona. Ostalo je sve isto; dizajn, "avionski" izgled, vraćanje u atmosferu poput jedrilice... Najintrigantnije o ovom svemirskom programu je to što se o njemu malo što zna.

"Dva su osnovna cilja X-37B: testiranje tehnologija svemirskih letjelica SAD-a za višekratnu upotrebu u budućnosti i operativni eksperimenti koji se mogu analizirati nakon povratka na Zemlju", takvo je službeno objašnjenje Ratnog zrakoplovstva SAD-a.

Guardian je, međutim, još prije pet godina prenio tvrdnje stručnjaka za sigurnost da je riječ o projektu kojim se testiraju promatrački i špijunski senzori. Čak je špekulirao da bi jedna od primjena ove letjelice možda mogla biti i krađa satelita u orbiti Zemlje. Lako je razumjeti zašto bi ovakav projekt bio tajan.

No, pravi razmjeri tajnovitosti oko već petog lansiranja X-37B, projekt je nazvan OTV-5, počinju se shvaćati ako se pročitaju izvještaji američkih medija posljednjih dana. Iz njih se vidi da je najkonkretniji opis pete po redu misije koja je počela lansiranjem 7. rujna 2017. pomoću SpaceX-ovog Falcona 9, dan uoči uragana Irme, to da je cilj OTV-5 "mjerenje ponašanja elektronike i osciliranja rashladnih cijevi u svemirskom okruženju".

Lansiranje Sojuza 2, 28. studeni 2017., raketa se srušila u Atlantik Ljudska pogreška Znanost Srušila se: Pogriješili mjesto lansiranja rakete za 4661 km

Može se primijetiti i to da su mediji najavljivali rušenje rekorda u trajanju misije i da su potom odbrojavali dan za danom koliko je već prošlo od rušenja rekorda, što uz manjak informacija o točnom datumu slijetanja upućuje da Ratno zrakoplovstvo SAD-a nije baš udaralo na sva zvona datum slijetanja.

Sigurno da je obaranje rekorda za puka tri dana bilo od velike profesionalne, osobne i političke važnosti zapovjedniku USAF-a generalu Davidu L. Goldfeinu kako bi se mogao praviti važan pred pretpostavljenima, pravdati potrošen novac i tražiti još. Isto kao što je direktnim voditeljima projekta ta tri dana bilo potrebno kako bi se na isti način pravili važni pred njim.

Ali, to ne objašnjava zašto bi se trenutak slijetanja krio pred javnosti. Kako bi se to razumjelo, treba se prisjetiti da je tek u lipnju ove godine nekome po prvi put, barem koliko se zna, u to ne ubrajamo Ruse, Kineze, koga li sve ne, uspio fotografirati X-37B u svemiru. Bio je to amaterski fotograf iz Nizozemske Ralf Vandebergh. I onda je fotografije odmah objavio na svom blogu i na Twitteru.

Vandeberghu to nije bio i prvi veliki uspjeh. Ranije je uspio fotografirati čak i astronaute ISS-a pri svemirskoj šetnji. Fotografiranje X-37B bilo je ipak nešto posebno zato što nitko nije trebao znati gdje se letjelica nalazi, barem ne netko od običnih smrtnika poput njega.

Italija i Hrvatska MAJOR TOM Style Prekrasne fotke otkrivaju ogromni problem

Jer, ako je nekome poput njega uspjelo pronaći tu letjelicu, nekome tko se inače iz hobija zabavlja traženjem kamerom i osobnim teleskopom sa Zemlje satelita, teretnih letjelica do ISS-a, svemirskog otpada... Vandebergh je letjelicu po prvi put uspio snimiti 30. lipnja, a netko podozriv prema svijetu i ljudima usudio bi se izvlačiti kojekakve zaključke iz toga što je bivša tajnica USAF-a Heather Wilson prestala biti na toj poziciji već dan poslije.

Naslijedio ju je njen dotadašnji zamjenik Matt Donovan. Istog dana general Goldfein naslijedio je na mjestu zapovjednika svog prethodnika generala Marka Welsha. Istina jest da je Heather Wilson još u ožujku ove godine najavila da će otići s tog mjesta kako bi postala predsjednica Sveučilišta Texas u El Pasu.

Istina je i to da je general Goldfein nominiran za zapovjedništvo USAF-a još 2016. Ali se datumski poklopilo da su sve te zamjene provedene samo dan ili dva nakon što ih je to prokleto nizozemsko njuškalo s fotoaparatom dovelo u nezgodnu situaciju u odnosu na nadređene.

Stvar je bila utoliko neugodnija što je je Wilson kasnije, tijekom srpnja, javno govorila, sad već kao bivša tajnica, da je X-37B u stanju tako vješto mijenjati orbitu da to izluđuje i amaterske i "profesionalne promatrače satelita", te da joj je to "jako drago". A Vandebergh je još danima poslije nastavljao objavljivati fotografije te letjelice, nekad u višoj, nekad u nižoj rezoluciji.

• Avatar Potrčalo
    Potrčalo 17:29 30.Kolovoz 2019.

NLO