'Fotografirao sam moć, slavu i mržnju prema Titovoj Jugi'

Milomir Kovačević Strašni
Svjetski fotografski prvak iz Sarajeva nikada nije želio biti ratni fotograf, ali je sudbina odlučila umjesto njega
Vidi originalni članak

Njegove su fotografije drukčije od fotografija ostalih fotoreportera iz svijeta koji su proveli rat u Sarajevu. Na njima nema spektakla, ali postoji priča, duša i poruka. On je kroničar Sarajeva i njegov prioritet uvijek je čovjek. On je Milomir Kovačević Strašni, nenadmašni sarajevski fotograf svjetskog ugleda, koji već više od 20 godina živi u Parizu, gdje mu je u samom centru grada, u galeriji Fait & Cause, odmah pored velebnog Beaubourga, otvorena izložba "Bila jednom Jugoslavija".

"Izložba počinje fotkama Sarajeva u prijeratnom razdoblju početkom osamdesetih, koje su nastale za Dan Republike 29. studenog 1984. godine, slikama pionira snimljenih za Dan oslobođenja Sarajeva i fotkama nekih finih i sretnih vremena. Nastavlja se demokratskim izborima, nastankom nacionalnih stranaka, političkim mitinzima i prosvjedima za mir, ratnim razaranjima, razrušenim Sarajevom, Mostarom, Banjom Lukom, Vukovarom i Pakracom. Završava Titovim skulpturama i fotkama, koje su odbačene u podrume, police i ateljee, te često uništenim, napuštenim i oskvrnutim spomenicima revolucije", kaže Milomir Kovačević, koji je na izložbi izložio izbor od čak stotinjak fotografija.

Kovačević se istaknuo još u osamdesetim godinama prošlog stoljeća, kad je kao istančani fotokroničar bilježio život u Sarajevu i bivšoj Jugoslaviji.

"Do rata sam fotografirao vrijeme promjena jer me je u '80-ima zanimalo sve što je donosilo novo vrijeme, politika, izbori, zatvori, Međugorje, navijači FK Sarajeva - Horde zla, kazalište i koncerti, a potom sam bilježio rat. Svakodnevno sam fotkao ratna zbivanja, preživljavao kao i svi ostali, a onda sam se nakon rata odlučio za egzil u Parizu", priča Kovačević, koji je imao 50-ak samostalnih izložbi širom svijeta, a izlagao je i u International Center of Photography u New Yorku.

Mario Lalich "Zaprepastila me ratno religijska histerija u Splitu"

Dobio je mnoga priznanja, primjerice, potkraj '90-ih dobio je godišnju nagradu Fondacije CCF, današnje HSBC za fotografiju iz serije "Iz zatvora", koji je snimio u jugoslavenskim zatvorima.

Čak ga je predsjednik Francuske proglasio Vitezom za njegov fotografski rad i angažman. Također, prepoznat je i kao veliki humanist, i 2010. je primljen u članstvo Republike Montmartre, udruženja umjetnika i intelektualaca koje gotovo sto godina pomaže siromašnoj djeci. Na pitanje da je li imao ideju ovom izložbom pokazati raspad epohe socijalizma u bivšoj zemlji i rađanje novog političkog sustava, odnosno nestanak jednog načina života i početak drugog, Kovačević je napomenuo da je izložba nastala u povodu 100. godišnjice od osnivanja Jugoslavije tj. Kraljevine SHS, i njegovih 40 godina u fotografiji.

"Izložba se može čitati na više nivoa. Na jednom je to priča o meni i mojoj sudbini, kao i sudbini moje generacije. Na drugom je to prikaz kraja jednog sistema, epohe komunizma i Jugoslavije, a na trećem nivou pratimo sudbinu vlasti, odnosno moći u bivšoj zemlji. To prikazujem kroz sudbinu Tita, koji je na početku bio slavljen, jer su njegove fotografije te zastave i simboli Jugoslavije i komunizma svuda prisutni. Zatim vidimo kako ljudi tim istim fotkama i zastavama protestiraju protiv nacionalizma, podjela, rata i rasturanja Jugoslavije. Tijekom rata iste te fotografije bile su uništene hicima, gelerima, generalno istim oružjem s kojima je Tito čuvao vlast, bratstvo i jedinstvo, komunizam i socijalizam da bi na kraju bile odložene u ostave i podrume. Doduše, neke su završile i u muzejima, galerijama, a možemo ih naći i kod pojedinaca u kućama", objašnjava Kovačević, dodajući da su sve te fotografije nastajale spontano, kao i sve njegove fotografije, jer uvijek nosi fotoaparat sa sobom i fotografira sve što se događa oko njega.

Fotografijom se počeo baviti sa 17 godina, kao gimnazijalac, u legendarnom Univerzitetskom foto kino klubu, a svoje prve radove posvetio je Vijećnici, kojoj se kasnije vratio u vrijeme opsade. U tom klubu upoznao je mnoge ljubitelje fotografija. Oni su i dan danas moji najbolji prijatelji, jedino što su sad rasuti po cijelom svijetu", kaže. U početku se amaterski bavio fotografijom, a zatim je počeo raditi u novinama, ali je uvijek u duši, nastavlja, ostao istinski zaljubljenik u fotografiju.

"Fotografija je za mene način doživljavanja i viđenja svijeta, način komunikacije i izražavanja onoga što mislim i osjećam", ističe, te pojašnjava da ga najviše motivira čovjek kao svjedok svog vremena i svoje epohe, i da nikad nije težio ići negdje kako bi otkrivao neke tuđe svjetove. Od 1995. živi i radi u Parizu.

"Na početku nisam osjećao nikakvu posebnu želju da odem u Pariz, nisam govorio francuski, nisam nikoga poznavao niti sam imao para", kaže. "Stjecajem okolnosti u Sarajevo je došao Francis Bueb i osnovao knjižaru, a poslije i Kulturni centar Andre Malraux.

Bio je oduševljen mojim fotkama i ratnim izložbama i stalno mi je donosio foto knjige, primjerice 'Photo poche', čuvenu ediciju Roberta Delpira.

"Stalno mi je govorio da trebam ići u Pariz da bih pokazao svoje fotke. Isto mi je govorio i prijatelj Malik, koji je često odlazio kod brata Sabrije u Pariz. Bila su to teška vremena, rat je trajao već pune tri godine, svi su učili strane jezike, spremali se nekuda otići. Stalno smo se prisjećali filma 'Casablanca' jer smo i mi svakodnevno skupljali informacije o tome tko je izišao iz Sarajeva, koliko je platio, koga gdje imamo. Brat mi je već bio u Kanadi, mama i sestra u Srbiji. Prije Pariza bio sam tri tjedna u Zagrebu, čekajući vizu. I bi Pariz", ispričao je Kovačević.

Glazba i slike Koprivničanin je uslikao sve bitne rokere, od Cobaina do Ramonea

U njegovu fotografskom opusu Tito je na brojnim fotografijama, što se vidi i na pariškoj izložbi. Kovačević objašnjava da nije opčinjen likom i djelom Josipa Broza Tita. Odrastao je u Jugoslaviji, gdje je prisustvovao raznim manifestacijama na kojima su bile Titove fotografije i cijela ta ikonografija socijalizma, a bio je i odgajan u duhu bivše zemlje, kaže, pa je logično da je svojim objektivom pratio i Tita.

Nastavak na sljedećoj stranici...

"Kod mene su Titove fotografije simbol kojim pokušavam prikazati cijelu povijest tog vremena. Prva ideja je bila da napravim izložbu u Kući cvijeća, sadašnjem Muzeju istorije Jugoslavije, samo s Titovim fotografijama, skulpturama, grafitima i svime što je vezano za njega. Već sam prije rata radio zadnji Dan Republike 29. studeni 1989., snimajući Titove fotke u izlozima sarajevskih dućana. Zatim sam tijekom rata 1993. postavio izložba u Collegium Artisticumu u Skenderiji 'Tito in War', a poslije rata sam nastavio snimati prilikom posjeta našim prostorima, naravno, koliko su mi prilike dopuštale. Vizualno to super izgleda", kaže Kovačević.

Rat zauzima posebno mjesto u njegovu nenadmašnom i raznolikom foto opusu. Tijekom rata, odjeven u crveno-plavi džemper na pruge, snima život u opkoljenom Sarajevu, ali na način drukčiji od kolega, osobito inozemnih snimatelja. Stalno je na ulici i bilježi svaki detalj, stvarajući jednu od najuzbudljivijih i najintimnijih foto priča na kraju 20. stoljeća. Snimajući opkoljeno Sarajevo često je i sam bio u opasnosti.

U ratu je snimio više od 30.000 fotografija što ga uvrštava u red najmarljivijih kroničara grada. Međutim, taj radni opus nije fascinantan samo po kvaliteti nego i po tome što svaka fotografija predstavlja pravo umjetničko djelo. Mnoge od njih predstavljene su na izložbama "In Memoriam", "Tito in War", "Apocalypse Now" i drugima, gdje su izazvale veliku pažnju javnosti.

"To nije bio niti jedan cijeli film od 36 snimaka dnevno", kaže, dodajući da, na žalost, u ratnom vihoru nije uspio sačuvati sve te fotografije. Kako je našao svoj specifični ratni izraz?

"Već sam imao 30-ak godina i bio sam duboko u fotografiji. Nikad nisam želio biti ratni fotograf, ali sudbina me je odvela na tu stranu. Više volim reći da sam fotograf u ratu. Trudio sam se sve zabilježiti, raditi, stvarati. Teškoća je bilo milijun, ali ako se čovjek odluči nečim baviti, a ja sam to već odlučio, onda nema isprike, samo naprijed. U početku smo snimali sve, međutim već poslije izvjesnog vremena oguglate na trupla i shvatite da se svakodnevica mora snimati drukčije. Svaka moja izložba bila je postavljena sa svijećama, uz opijelo i rekvijem, s muzikom ili performansom, a izložbe su trajale dok ne izgore svijeće. Na izložbi 'Tito in War' bile su Titove razbijene fotke, na 'Apocalypsi Now' samo grobovi s NN (non name) i brojem, na 'Ase leži' fotke s nadgrobnih spomenika s kojih su iščezli likovi, a na zadnjoj 'In Memoriam' lutke i mrtvi vojnici gdje ne možete razlikovati lutku od leša. Često se vidi i moja sjena na fotkama, bilo da je riječ o groblju, ili Titovoj fotki. Imao sam i izložbu 'War Architecture', na kojoj sam izložio srušene i uništene zgrade. Uvijek sam u toj destrukciji tražio neki sklad, fotke su super kadrirane i dobivaju neku novu formu kao fotke Vijećnice, još uvijek u plamenu, s nekim svjetlom, s jedinim vitražom koji nije uništen, pa sve izgleda nadrealno. Naravno, i portreti ljudi su sasvim drugačiji, nema mizerije na način kako to strani reporteri rade, koji vrebaju smrt. Često su i nasmijani i prkosni, dostojanstveni u tom svom kaosu", kaže Kovačević.

Povijest svjetla Genij fotografije - izjednačavao je komunizam i budizam

Slaže li se s mišljenjem nekih njegovih kolega i kritičara, koji tvrde da njegove fotografije nisu politizirane nego su samo svjedočanstvo vremena i događaja, bez opredjeljivanja?

"Ne znam točno jesu li i koliko su ispolitizirane, vjerojatno ima svega pomalo. Prvo je želja da svjedočim i govorim priču na svoj način. Trudim se biti što objektivniji i neutralniji. Dosta sam radio izložbi u Sarajevu, ali više u duhu buđenja građanskog duha. Kad sam 2010. godine radio u Nacionalnoj galeriji u Sarajevu izložbu 'Strašni izbori', želio sam ljudima ispričati kako je bilo na prvim izborima i poručiti im da trebaju dobro razmisliti za koga će glasovati. Kada sam 2008. godine u Parizu radio izložbu 'Sarajevo u srcu Pariza', htio sam govoriti o nama, ali ne kroz prizmu rata kako nas obično vide i tretiraju u inozemstvu, već o tome što čuvamo duboko u sebi, o onim najintimnijim, najdražim uspomenama na prijašnji život, na Sarajevo, na obitelj. Preko tih sjećanja pričam i o našoj kulturi, povijesti i o nama samima na sasvim drukčiji način. Kad sam snimao fotke u zatvorima, nisam išao snimati kriminalce i ubojice nego sam htio snimati ljude koji žive u specijalnim, teškim životnim uvjetima. Naravno, i ratne fotke su morale biti drukčije od standardnih ratnih, reportažnih fotografija. Morale su biti mnogo dublje, s više simbolike, s dostojanstveno tretiranim ljudima jer sam i sam bio dio toga i sve preživljavao. U ratu je to bio i način otpora, borbe protiv destrukcije i svega lošeg što se dešavalo", ispričao je Kovačević.

Kad je tek došao u Pariz počeo je upoznavati taj grad svjetlosti šećući njegovim ulicama i otkrivajući njegovu ljepotu i noću. Na prvoj ozbiljnijoj seriji fotografija, nastaloj u Parizu, zabilježio je šahiste, koji su igrali šah na pariškim ulicama. Taj motiv podsjetio ga je na Sarajlije koji su također igrali šah na otvorenom. Počeo je igrati šah s njima, a kasnije ih je portretirao i napravio izložbu "Svi smo jedna porodica".

Zatim snima portrete studenata stipendista fondacije Soros za bivšu Jugoslaviju, portrete stanovnika Thonon Les Bains-a, pariška groblja kao nastavak ratnih serija iz Sarajeva... Želeći promijeniti sliku Sarajeva u svijetu, radi projekt "Sarajevo u srcu Pariza", gdje su Sarajlije koji žive u Parizu priložili za izložbu jedan svoj dragi predmet koji su ponijeli iz Sarajeva te zatim tekstom pojasnili taj svoj izbor. Kovačević je priložio svoj fotoaparat.

"Taj projekt se nastavlja i širi na Europu s idejom da se promijeni mišljenje Europe o našim prostorima", kaže Kovačević. 


Veličanstveni trenutak njegove karijere bio je kada su njegove fotografije noćnog Louvrea, snimljene 2007. i 2008. godine, osvanule na službenim plakatima čuvenog muzeja, ulicama Pariza, razglednicama, u metrou... Odlazi u Meksiko, gdje nastaje serija portreta te potresna priča "Posljednja utrka". Odlazi u St. Peterburg, a često boravi i u Pragu, gdje snima praška groblja. No Strašni nije zaboravio Sarajevo. Prošle je godina u Umjetničkoj galeriji BiH priredio izložbu "Sarajevo - Strašni grad, Strašni pisci, Strašni fotograf", koja je proglašena kulturnim događajem sezone.

Posjeti Express