Jedan neobičan faktor mogao je doprinijeti padu njemačke ekonomije krajem prošle godine, kažu stručnjaci, a to je vodostaj rijeke Rajne koja teče industrijskim središtem Njemačke.
Jedna je to od najprometnijih i najznačajnijih vodenih prometnica Europe. Od izvora do ušća duga je oko 1230 km, a od toga su plovna 833 km. Izvire u švicarskim Alpama, protječe kroz Švicarsku, Lihtenštajn, Austriju, Njemačku, Francusku i Nizozemsku, gdje se ulijeva u Sjeverno more.
Proizvodnja je veliki pokretač njemačkog gospodarstva, a povećanje troškova u određenim dijelovima proizvodnje počeli su osjećati i potrošači. U tom procesu veliku ulogu imaju i klimatske promjene koje su utjecale na mnoge rijeke diljem Europe, pa tako i na rijeku Rajnom čiji se vodostaj smanjio nakon sušnog ljetnog i jesenskog razdoblja.
Na vodostaj rijeke utječu ledenjaci i kiše, no dotok takvog leda sve je manji zbog klimatskih promjena, piše Business Insider.
"Alpe se zagrijavaju puno brže nego što se snijeg i led otapaju. Toplija klima znači kako bi se niski vodostaji poput onih ovog ljeta mogli događati sve češće", naglašava Wilfried Hagg sa Sveučilišta München.
Rajna je ključna njemačka rijeke ne samo zbog distribucije sirovina njemačkim proizvođačima, već i zbog transporta proizvoda u europsku najveću luku Rotterdam.
Niže razine vodostaja rijeke Rajne, kako naglašava Pantheon, dovode do "šoka u opskrbi u njemačkoj proizvodnji", jer se smanjuje dostupnost ključne robe koja je potrebna u tom sektoru, koja do određenih lokacija putuje teretnjacima kojima je potrebna i određena dubina vode kako bi mogli ploviti.
"Inflacija robe osjetljive na cijene goriva i energije bit će povećana, bez obzira na fluktuacije cijena nafte, a proizvodnja će biti ograničena povećanim rokovima isporuke”, navode.
Pantheon naglašava kako postoje jasni dokazi negativnog utjecaja smanjivanja vodostaja.
"Benzinske crpke imale su manje zalihe goriva, termoelektrane su morale smanjiti kapacitet zbog produljenih rokova isporuke, a neki od najvećih njemačkih proizvođača, Thyssengroup i BASF, pretrpjeli su gubitak prihoda zbog kašnjenja u proizvodnji i većih troškova prijevoza alternativnim sredstvima", ističe se.
U Njemačkoj se oko 11 posto robe prevozi rijekama, kako piše DW, a roba se uglavnom distribuira cestovnim i željezničkim putem, no niski vodostaj rijeke Rajne dovodi do smanjenja tereta kojeg brodovi mogu ukrcati s obzirom kako im je za plovidbu potrebna određena razina vodostaja. Upravo sušno razdoblje obilježilo je posljednju polovicu prošle godine na rijeci, a iako su s kišama stigle i dobre vijesti. No pretpostavlja se kako će se u ovoj godini, za koju stižu najave o novim vrućim i sušnim mjesecima, taj trend u Njemačkoj nastaviti.