Prestižna svjetska nagrada za poduzetnike koju konzultantska kuća Ernst & Young dodjeljuje u više od 60 država diljem svijeta stigla je i u Hrvatsku. Jednoglasnom odlukom žirija pobjednicima su u četvrtak navečer u Laubi u Zagrebu proglašeni Alan Sumina i Zoran Vučinić iz tvrtke Nanobi, no ono o čemu se najviše govorilo bio je govor Emila Tedeschija.
"Na početku se želim prije svega zahvaliti organizatorima na privilegiji i povjerenju koje ste mi ukazali ponudom da predsjedavam žirijem i povlasticom da odaberem njegove članove. Posebno mi je zadovoljstvo surađivati s Vedranom, Sašom, Nenadom i prof. Žagarom. Sam proces žiriranja, interakcija, različitost u pogledima, prioritetima, iskustvima, i međusobno uvažavanje učinili su ovaj proces edukativnim i inspirativnim za sve nas.
Vjerujem da će se složiti svi u Laubi, i cjelokupna javnost, da je ova manifestacija odličan nacin promocije poduzetništva, društveno odgovornog ponašanja i stvaranja novih vrijednosti na zadovoljstvo svih dionika u društvu.
Poduzetništvo, jednako stvaranje, građenje, otkrivanje novog, unapređivanje poznatog, prilagođavanje novonastalim situacijama, anticipiranje onog što će se dogoditi.
Poduzetništvo kao želja za interakcijom, za vlastitim dokazivanjem, kroz građenje timova, nadmetanje s vlastitim ja, usporedba s boljima od sebe, kao želja za opstankom, kao putovanje u nedoživljeno.
Poduzetništvo, kao dokaz da je moguće. U globalnoj utakmici, u vremenu kad je tehnologija omogućila brzinu i dostupnost informacija, ali i široku komunikaciju s korisnikom, kada je sve postalo mjerljivo, kada je usprkos brojnim pokazateljima da društvo stagnira, vidljivo i dokazano da postoji prostor, da postoje pojedinci i timovi, da postoji znanje, inovativnost, tradicija i hrabrost, međusobno uvažavanje i znatiželja, novi proizvodi i nove usluge, nova tržista i nove djelatnosti – poduzetništvo kao pobjeda pameti, prije svega znanja, neustrašivosti, vjere u samog sebe, povjerenja u suradnike, rušenja mitova i dogmi.
Danas stojimo i slavimo šestoricu (sedmoricu) veličanstvenih, sedmoricu odvažnih, sedmoricu uspješnih, sedmoricu kreatora i vizionara. Danas slavimo njihovu ideju, imaginaciju, kreaciju i realizaciju. Opipljivu i neopipljivu vrijednost, njihov know-how, njihove patente i njihove snove. Slavimo ono lijepo, ljudsko, pobjedničko i dječje, ono što nikada ne gasne u svakom poduzetniku.
Dozvoljavam si reći da večeras nema pobjednika među njima iako će nas samo jedan predstavljati na godišnjoj smotri EY u Monte Carlu. Jedan će postati naš ambasador, a njih sedmorica, ravnopravno večeras naši šampioni.
Ovaj izbor zaslužuje pažnju kakvu imaju izbori ljepote i glazbene smotre, a kao u njima jednako je teško izabrati. Nema do kraja definiranog kriterija kako odabrati prvog. Prihodi, rast, dobit, zapošljavanje, nova tržišta, inovacija, originalnost, prepoznatljivost, dugoročnost… A kako uopće izmjeriti boljeg u usporedbi poduzetnika u turizmu i drvnoj industriji? Kako usporediti kompaniju koja ima 25 i 2500 zaposlenih? Kako tretirati tradiciju četiri generacije poduzetnika i poduzetnika s 10 godina iskustva?
Sada vam je vjerujem jasnije, zašto govorim o ambasadoru i o pobjednicima!!
Želja mi je da polako, sustavno, korak po korak, skidamo stigmu s poduzetništva, da pokazujemo i promoviramo pozitivne primjere, jer u konačnici, samo to je u punom smislu poduzetništvo.
Odgojen sam u duhu obitelji gdje su pradjed i djed dva put pokidali knjigu dužnika osjećajući poduzetništvo i kao brigu za zajednicu, te sam posebno počašćen da je ovaj odabir sastavio žiri čiji članovi su istaknuti promotori poduzetničkih inkubatora, start-upova, poslovni anđeli, razvojni bankari, promicatelji ravnomjernog regionalnog razvoja, profesori i dekani, otvoreni i vrlo citirani blogeri, ljudi koji često idu kontra struje, pomalo i neshvaćeni, filantropi… mogu reći sa svim različitostima; mi koji smo se izložili riziku da selektiramo najbolje, ali koji smo doživjeli ogromnu sreću kroz ovo iskustvo razgovora i učenja s najboljim poduzetnicima (naravno od onih koji su se sami prijavili na natječaj), spoznamo ili još jednom dokažemo da u Hrvatskoj je moguće raditi, stvarati, proizvoditi, prodavati, izvoziti, biti međunarodno konkurentan, da je moguće biti poželjan poslodavac, da je moguće atraktirati i suradnike iz bogatijih zemalja nego što je Hrvatska, da je moguće živjeti drugačiju paradigmu domoljublja.
To znači da je moguće biti itekako koristan i sebi i zajednici, te u konačnici da je moguće stvarati bolje, bogatije i sretnije drustvo, poštujući razlike, ali razumjevajući da samo rad, preuzimanje rizika i nošenje odgovornosti mogu biti preduvjeti za mogući rezultat, koji će ovisiti o jos čitavu nizu drugih faktora.
Pobjednicima čestitam, svim poduzetnicima želim da im ovi kolege budu dokaz da je moguće još bolje i više, te pozivam medije da približe ovih šest poduzetničkih priča široj javnosti kako bi građani dobili toliko željeno svjetlo u tunelu i nadu, a mladi da uzor ne traže u među starletama, nogoloptašima, da ne podliježu rentijerskom mentalitetu i triku brze zarade, već da im inspiracija budu uporni graditelji timova, odvažni istraživači neotkrivenog, znanje, moral i etika."