Ekonomix
103 prikaza

Zašto ima tako malo poduzetnica?

Poslovna konferencija
Zarko Basic/PIXSELL
Davna su prošlost dani kad žene u zapadnom svijetu nisu mogle glasati ili kad je seksualna diskriminacija bila legalna. No po nekim pitanjima nismo daleko odmakli..

Pogledajte samo strukturu vodećih, najutjecajnijih ljudi i vidjet ćete koliko nas još posla čeka. Primjerice, u SAD-u žene čine tek 19.4 posto Kongresa, dok ih je u Hrvatskom saboru 25 posto. 

Drugi jednako važan podatak, koji se često zanemaruje, jest da žene puno rjeđene rukovode novim poslovima. U prosjeku, muškarci imaju duplo veće šanse da će postati poduzetnici, a u Hrvatskoj ih je prošle godine bilo isto 25 posto, iako godinama ima više visokoobrazovanih žena nego muškaraca.

Okrugli stol | Author: Borna Filić/PIXSELL Borna Filić/PIXSELL

Zašto ima tako malo poduzetnica? Razlike između spolova u smislu radnog iskustva, sredstava i društvenih veza neki su od uobičajenih sumnjivaca. No najnoviji dokazi ukazuju i na nesvjesne kognitivne predrasude. 

Poduzetnice su u nemilosti zato što ljudi sumnjaju da one posjeduje vještine i umijeća koja se obično povezuju s poduzetništvom. Ako to stavimo na jednu hrpu, možemo uvidjeti da brojne ideje možda nikad nisu procvjetale u uspješne poslove samo zato što individualci koji su ih predstavljali možda nisu bili 'pravog' spola.

Duboko ukorijenjene predrasude poput ovih je teško poraziti i ne može ih se tek tako riješiti uz pomoć zakona. Umjesto toga, potrebna je veća kulturološka promjena u načinu na koji percipiramo svijet poduzetništva. 

U seriji eksperimenata koje je provela Sarah Thebaud, profesorica sociologije sa Sveučilišta u Kaliforniji, pokazalo se da su prezentacije koje su provodile žene smatrane redovito manje održivima i vrijednima investicija od onih koje su predstavljali muškarci. Iako je u eksperimentu obuhvaćen podjednak broj muškaraca i žena, jednako su loše žene ocjenjivali muškarci kao i druge žene.

Daljnja analiza pokazala je da su poduzetnice kažnjavanje zbog toga što su sistematski percipirane kao manje kompetitivne i /ili stručne od svojih muških kolega, a ne zato što je itko mislio da su manje posvećene poslu ili zato što je njihova ideja bila manje vrijedna.

Poslovne žene | Author: Davor Puklavec/PIXSELL Davor Puklavec/PIXSELL

Rezultati su se pak mijenjali kad je ideja koju je prezentirala poduzetnica bila izrazito nova, recimo kad je bila riječ o novom proizvodu ili servisu.

U ovom scenariju, poduzetnice su redovito djelovale kompetentnije i vještije, te su svi smatrali njihove poslove vrijednije podrške od onih koji su pripadali manje inovativnim kolegicama. Isto tako, stavovi o muškim poduzetnicima nisu se mijenjali s obzirom na inovativnost ideje koje su predstavljali, već su ovisili o tome koliko su oni koji su ih slušali bili spremni riskirati s novim poslom.

Ono što možemo iščitati iz ovih istraživanja je da kad muškarac predloži poslovnu ideju, on može očekivati da će drugi tek razmisliti o riziku koji taj posao nosi sa sobom, ako mu moraju pomoći financijski.

A ako žena predloži tu istu ideju, može očekivati da će drugi simultano potražiti dokaze da ona stvarno posjeduje vještine potrebne da bi taj posao izvela do kraja, s obzirom na svoj spol.

Cijeli tekst pročitajte u Newsweeku.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.