O Tončiju Huljiću svatko u ovoj zemlji, i na “ovim prostorima”, ima mišljenje. Posve logično i normalno - za nekoga tko je Huljić. I za nekoga tko, poput Tončija Huljića, ne podnosi “normalnost”.
“Kad su stvari normalne, kad nastupi stabilan hod stvari, meni je učmalo. Nekako mi je to..”, počinje sugovornik pa dopunjavamo: imate osjećaj da nešto ne valja?
“Da, baš tako. Ako je normalno, ne valja!”, smije se Huljić, s kojim se nalazimo nakon koncerta koji je u dvorani Lisinski imao s filharmonijom.
Uz njegov bend Madre Badessa i zbor “Ivan Goran Kovačić”, nastupila je i kći Hana, koja je radila i orkestraciju nekih njegovih pjesama. Koncert je Huljiću važan, predstavlja neku vrstu profesionalne prekretnice. Najavljujući ga, objasnio je da istražuje nove forme jer “ne želi više bagatelizirati svoju muziku”. Što to znači?
Konkretnije?
“Nije slučajno što karijera Jelene Rozge traje od 2006. i nije slučajno sve što se događalo u karijeri Petra Graše od 2014. godine. Grašo je na neki način trebao prekinuti ono što je Rozga načela albumom ‘Bižuterija’. U početku Rozgine karijere razmišljao sam treba li napraviti nastavak Magazina ili potpuni odmak. Pa sam napravio radikalan odmak, što je stvorilo čitav niz hibrida, iako oni nisu bili na razini trenda iz kojeg su izrasli. Onda hibridna, niža razina trenda, postane novi standard. I ako nastojiš biti pametan kakav si bio u početku, moraš početi pisati onakve pjesme da ne postaneš hrana zvijeri koju si sam pustio. Kako to presjeći? Udariš potpunu kontru”.
Poput crossovera? Taj ga je trend jedno vrijeme zaokupljao, vodio prema drugačijem mišljenju o figurama pop pjesme?
Znači…
“Zato sam rekao da ću vlastitu glazbu odsad početi shvaćati seriozno. Odlučio sam se postavljati kao da sam u životu napisao samo 20 stvari. Oni, naime, koji napišu 20 pjesama u životu, misle da su napravili remek-djelo. A ja ih imam 1370 do sada i niti jednu od tih 1370 ne smatram bitnom. I kad dovršimo ovaj razgovor, vjerojatno će još dvije-tri nove pjesme biti objavljene. Naprosto, svemu što sam radio i što radim, odlučio sam sada dodati pažnju. Primjećujem da ljudi to vole. Ono, da pokažeš da na različite načine cijeniš vlastiti rad. Otud koncert u Lisinskom, koji mi je pokazao da imam pravo. Nije bilo jednostavno ravnati s nešto manje od 200 ljudi na pozornici. To nikad nije lako, a kamoli kad se misli: ‘E ne’š ti lake glazbe!’ Ali nema lake ni teške glazbe. Jedino ona koja proizvodi emociju”, govori Huljić, koji je na “orkestralni način” više počeo razmišljati 2009. kad je s Goranom Bregovićem surađivao na Madri Badessi.
Ali nemoguće da ne zna koja mu je publika?
“Više nego ikad, danas imam široku bazu. Djecu od tri, pet, sedam godina kojima sam neki smiješni zajebant. Mlade od 17. Ali teško mi je za glazbu koju sad radim imati parametre u Hrvatskoj jer su prema meni posljednjih godina… nesuvisli. Uvijek su ovdje bili kritički neobjektivni prema meni: ili su me bez veze kudili ili me bez veze hvalili. Meni je zapravo svejedno. Jednako sam radio i onda i danas: i sutra ću, dok me mozak služi”, uz smijeh će naš sugovornik.
Ili konceptualno, kako mu nije do sada palo na pamet da sam sebi napiše kritiku?
Veteranski rezignirano zvučite, velimo. Kao da ste na točki zasićenja, pretjerujete. Jeste li se profesionalno umorili?
“Mislite, zvučim kao ostarjela verzija žalopojke? A ne. Nikad ne gledam u prošlost. Živim u sadašnjosti i teško podnosim lamentaciju. To mi je odvratno: kao neko indirektno priznavanje vlastitog poraza koji te kastrira, da ne radiš nešto novo. I da, umoran sam, posljednjih sam dvadesetak dana stalno na putu. A i općenito, umorio sam se – a ne bih smio. Tražim neki tip mira da uđem u sljedeću avanturu i da pametnije ostarim. A kad uđem u fazu da mi bude dosadno... postanem bjesomučno kreativan”, kaže naš sugovornik, a kategorija “normalnosti kao dosade života” stalno ga kopka.
Lavira između ideje života na Hvaru, misli o odlasku na Novi Zeland!? Između dvije krajnosti: vinograda i estrade?
Imate, kažemo, privilegij da odustanete od profesionalnih nastupa kad hoćete: iako sumnjamo u to.
“A ne. To se lako može dogoditi. Naglom odlukom, kad kažem: ‘A sada dosta!’. Po naglim i prevrtljivim odlukama sam, uostalom, poznat. Evo, sve sam poslove otkazao ovo ljeto. Ništa neću radi. Osim što ću se pokoriti vrućini ili tornadu, što nas već zadesi”, uz osmijeh će Huljić, veteranska aura ga prati u tonu.
Ponovno smijeh. U veteranskom opusu, ipak, ne manjka pogrda. Kad se kaže “huljićizam”, to je pogrdna i u našem narodu jasna kvalifikacija unutar pop glazbe?
“Jesam, dobio sam svašta po putu. Sloboda izbora, sloboda u kreativnom radu je skupa. Srećom, uvijek je bilo gorih od mene”, kaže Huljić, veći dio karijere “optuživan” da je “balkansko imaginarno” ili “istočnjački” folk i turbofolk prošvercao u domaću estradu.
Osjeća li se “krivim”?
“Jesam. Ali sam uvijek radio hibrid. Davao sam svemu tom jednu drugačiju, ‘humaniju’ notu. Mene je ta živopisnost i ta iskrena emocija folka uvijek uzbuđivala. Naravno, danas je teško kod nas reći što je folk…”, kaže, na što podsjećamo da “huljićizam” kao stigma domaće estrade i zabavne muzike funkcionira slično kao i kulturni rasizam prema turbofolku u domaćoj estradi.
Da. Huljić uzme malu pauzu, izgleda kao da je na granici iritacije…
Podsjećamo, ponovno: politizacija je problem kod turbofolka, lako ovdje za muziku.
“Mislite, svaka priča završi na Srbima i Hrvatima? Nije. Jer su najveći konzumenti folka ili turbofolka upravo Hrvati. To je naprosto tako. Činjenica je da najviše te glazbe dolazi iz Srbije. Hrvati bi je pisali, ali se, kao, srame. Pa onda, budući da to Srbi ovako ili onako dobro rade, Hrvati traže način da tobože taktički ‘dovedu bitku na svoj teren’. I zato mi njima izvezemo pop, oni nama folk. To je čitava priča”, mirno će Huljić, koji na (post)jugoslavenskom prostoru radi bez prestanka.
Zašto je danas tako teško dovesti ekonomiju u pop kulturu ovih prostora? Naprosto priznati da postjugoslavenski kulturni prostor postoji u svakom, tržišnom, smislu?
Shvatili smo implicitno, ova ga zemlja frustrira, kao bilo koja druga - na civilizacijskoj razini “polaganog odbrojavanja”. Ali sentiment domaćeg čovjeka… nije lako. Što ga onda frustrira ovdje? Je li (i) on frustrirani domaći čovjek? Reklo bi se, domaća politika ga ne zanima?
“Svatko je frustriran na svoj način. Ovoj zemlji je potrebno ozbiljno resetiranje, a to niti jedna politička nomenklatura ne može izvesti. I nitko iznad 40 godina za to nije sposoban jer ulazi u vlastiti glorificirani pragmatizam. U tim i kasnijim godinama dolazite, neminovno, u poncijepilatovsku situaciju u kojoj nije ništa loše kad kažete da ćete naprosto – oprati ruke. To je prirodna stvar. A politika me interesira isključivo kao sociološka kategorija. Promjenama vladajućih nomenklatura odjednom dolazi do oficijelne promjene ukusa, što je osobina malih i frustriranih naroda. Srećom, pojavom interneta mladi preskaču tu provaliju koju je 1960-ih ‘preskakao’ Radio Luxembourg. Naravno, ovi su meridijani idealni za razvoj raznih frustracija i traganja za njezinim razlogom. A povijest uvijek bude ‘pravi temelj’ da se na njoj iskalimo. Međutim, kao iskrenog vjernika, mene posebno frustrira petljanje Crkve u politiku, što predstavlja bijeg od Isusova nauka i pokušaj stavljanja Boga u funkciju uskoga kruga moćnih ljudi. Eto, to govorim kao čovjek koji dan počinje molitvom i pokušava živjeti vjeru, posrćući svakodnevno. Mrzi me stavljanje bilo koje religije u ideju huškanja animoziteta i mržnje iako tome svaki dan svjedočimo, kao čistoj suprotnosti Božjem nauku. Ako nam je takva situacija s Crkvom i politikom, što možemo očekivati od službene politike?”, retorički će, na kraju, Tonči Huljić.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
???????? sta