Drag, umjetnost preodijevanja u osobu suprotnog spola, u najširim se društvenim krugovima promatra kao pojava i potreba novijeg datuma. Mnogi će se, stoga, naći iznenađeni podatkom da je povijest draga neraskidivo povezana s poviješću kazališne umjetnosti i da njegova evolucija predstavlja put od uobičajene kazališne prakse do nagrađivanog oblika izvedbene umjetnosti čiju vrijednost danas prepoznaju i publika i kritika.
Naime, u doba uspona elizabetinskog kazališta ženama, jer nisu sudjelovale u religijskim obredima, nije bilo dopušteno ni nastupanje u kazalištu pa su glumci "uskakali" u žensku odjeću i popunjavali prazninu. Pretpostavlja se, čak, da i sam izraz "drag" potječe iz tog doba jer su se muškarci često žalili da im se haljine povlače (drag) po podu.
Ne čudi stoga što Mr.E., jedan od članova zagrebačkog drag kolektiva House of Flamingo, kazalištu daje prednost pred filmovima i serijama. Ništa se, kaže, ne može usporediti s trenutačnošću i neposrednošću kazališne predstave, scene postavljene na tek nekoliko metara udaljenosti. Kao i njegov interes, i povijesni put drag pokreta (u trenutku u kojem "pokret" još nije bio dio standardnog rječnika) razvija se i od ansambl nastupa u kazalištu prelazi na mnogo individualiziranije burleske i vodvilj.
Mnogo je desetljeća bilo potrebno da drag iz sjenovitih zakutaka podzemne scene kao umjetnička forma, ponekad čak postavljena i izvan zakona, doživi javno priznanje i, u svjetskim razmjerima, postao dio mainstreama. Zasluge za to svakako imaju redatelj John Waters i drag umjetnica, glumica i pjevačica Divine, no one prije svega pripadaju Ru Paulu Charlesu, koji je još devedesetih, nastupima u njujorškim klubovima, postavio temelje modernog doba drag umjetnosti.
Postavši 1993. zaštitno lice MAC kozmetike, kao prvi drag u povijesti, svoj je status dodatno ojačao, a svjetsku popularnost stekao reality showom "Ru Paul's Drag Race", koji se do danas prometnuo u popkulturni fenomen. Iako su i prije njega bili zainteresirani Watersovim i Divininim radom, taj show Mr.E. i Roxanne, druga članica House of Flamingo, ističu kao početak razvoja profesionalnog interesa za drag.
Kroz njega su dobili uvid u taj svijet, zavoljeli neke od ličnosti showa i njihov rad, a iako Mr. E. kaže da ga danas više, iz mnogih razloga, ne prati, svjestan je da "industrija na današnjoj razini ne bi postojala da taj show nije nastao". Govorimo, naravno, o trendovima na globalnoj razini. Jer u Hrvatskoj je stanje bitno drugačije.
"Drag nastup je hiper prikaz samoga sebe, što je jako zabavno i u neku ruku vrlo iritantno. Gledate neku osobu ravno u dušu i ona vam to dopušta bez ikakvih inhibicija", kaže Entity, koja se na sceni prvi put pojavila 2014., no izvođački impuls u njoj kola otkad zna za sebe.
Isprobala je mnoge stvari: glumu, pjevanje, ples, zborove i sviranje različitih instrumenata, no ništa nije moglo zaokupiti njezinu pozornost dovoljno dugo dok nije isprobala drag. Premda ona, kako u poluozbiljnom tonu kaže, od 2015., kad su je kao članicu prigrlili u House of Flamingo, ne silazi s pozornice, nedugo prije toga drag umjetnici u Hrvatskoj nisu imali takvu priliku.
Godina je 2012. i queer scena je prilično raštrkana, pretjerano bi bilo nazvati je razjedinjenom, no čak se i oni malobrojni nastupi odvijaju kao rezultat individualnih napora, dok njihova također malobrojna publika zabavu pronalazi u ismijavanju izvođača na pozornici umjesto da se smiju s njima. Takva klima i nije neko okruženje za tabanje puta nekom novom "pravcu" ili "pokretu". No Mr.E. i Sorel, inspirirani "Ru Paul's Drag Raceom", odlučuju pokušati tad postojeće drag programe podići na malo višu razinu.
Uz pomoć Mateje Popov, stupili su u kontakt s članovima platforme Queer2Queer i u lipnju 2013., u sklopu Tjedna ponosa, s njima organizirali prvi drag show u AKC Medika. Reakcije publike bile su sjajne i oni već nekoliko mjeseci kasnije, u sklopu klupskog programa ZbeLeTron, organiziraju još jedan floor.
"Iste godine na natječaj Ministarstva kulture predajemo projekt DRAGram festivala i dobivamo prvu financijsku potporu. Zapravo je prvo izdanje DRAGram festivala 2014. godine nekakav službeni početak kolektiva koji danas poznajemo kao House of Flamingo", prisjeća se Mr. E.
Na pitanje o najvažnijim osobinama koje jedan tranđeo mora posjedovati, Entity ističe kako su to seksepil, inteligencija, simpatičnost i dosluh s humorom, a potom navedeno odmah i demonstrira tvrdnjom kako su tranđeli "kao spajsice, samo pretjeranije i domaće". Iako flamingo i nije baš domaća ptica, ističe njihove različitosti pa su ga zato odabrali za svoj simbol.
"Htjeli smo snažan simbol koji će u svojoj srži biti dovoljno queer, ali i nov, a ne tisuću puta viđen i izlizan", otkriva Mr.E.
Odlučili su biti pionirima jednog pokreta pa je i njihov simbol trebao biti dovoljno jak kako bi odudarao od onih drugih inicijativa i kolektiva. U njihovu slučaju flamingo je i akronim ("Flamboyant and macabre influenced non governmental organization") i svojevrstan hommage već spomenutom Watersu i prekrasnoj Divine.
"Plamenci su i jako čudne ptice, specifičnog obrasca ponašanja. Mnogo ih je različitih vrsta što dobro opisuje naš kolektiv jer i mi smo jako različiti, što se može vidjeti iz materijala koji izbacujemo na društvenim mrežama, ali ukorijenjeni smo u jednoj misiji, viziji i cilju, a to je stvaranje kvalitetnog umjetničkog sadržaja, dok se istodobno super zabavljamo".
Osim toga, ističe, flamingo simbolizira njihovu pripadnost, usmjerenost jednih na druge, jer i tako različiti oni su jato i uvijek će braniti interese onih drugih iz skupine. Jesu li zato odabrali svoj kolektiv i nazivom objedinili u "kuću" koja, doduše, simbolizira čvrsto i sigurno mjesto te služi kao svojevrsna alternativna obitelj, no jedna su od odrednica dragu srodne, ali ne i jednake, ballroom kulture? I to je, kažu, hommage, i to upravo ballroom i vogue kulturi, različitim, ali od drag kulture ipak neodvojivima.
Neki od članova nisu se poznavali prije nego što su stupili u HoF, no kroz njega, uvjeren je Mr.E., spojeni su ljudi čija je to bila sudbina. Kroz Kuću je od osnutka do danas prošlo mnogo umjetnika različitih profila i kroz godine su se oni koji se dragom zaista žele baviti isfiltrirali od onih kojima je drag bio tek "usputna fora". Stoga ih je na "posvajanje" modela houseinga nagnala i potreba da House of Flamingo za sve njih predstavlja izabranu obitelj.
"Skupinu ljudi koji će brinuti jedni o drugima, poštovati iste ideale i stavove te ih braniti, kreativni hub koji nemamo nigdje drugdje. Uzevši u obzir da smo unazad godinu dana svi počeli učiti ples vogue, smatramo da nam sad naziv House pristaje i više nego prije".
Tom zajedništvu pridonosi i otvorenost u komunikaciji među njezinim članovima i članicama. Svi, naime, vrlo otvoreno komentiraju rad ostalih članova kolektiva, daju primjedbe, kritike i pohvale. Kao svaka obitelj, imaju svojih razmirica, no svjesni su energije, misije i osjećaja koji ih spajaju.
Nije bilo moguće ne zapitati se doživljavaju li takvu otvorenost i prihvaćanje i izvan Kuće? Entity primjećuje kako je slučajnim prolaznicima pomalo neobično vidjeti glamuroznog mladića koji usred ljeta u bijeloj bundi lipsynca kupuje namirnice u lokalnoj trgovini, no duhovito dodaje kako su, "zahvaljujući svojoj kratkovidnosti, prestali primjećivati takve stvari".
Nastavak na sljedećoj stranici...