U sklopu sveobuhvatnih priprema za promociju Rijeke u Europsku prijestolnicu kulture 2020. napokon je ispravljena povijesna nepravda prema Parafu, najvažnijem RI rock sastavu svih vremena i nezaobilaznoj vrijednosti na svakom popisu novije riječke kulturne baštine.
Grad Rijeka je sponzorirao, a Dallas Records priredio četvorodijelni CD box set "Sabrana djela 1976. – 1987.", koji uključuje proširena reizdanja studijskih albuma "A dan je tako lijepo počeo...", "Izleti" i "Zastave", te dosad neobjavljeni koncertni dokument "Paraf Live" sa snimkama nedostupnima dulje od tri desetljeća. Legendarni Paraf, zapamćen kao prvi punk bend u Hrvatskoj i ipak drugi u Jugoslaviji zbog znatno bržeg starta ljubljanskih Pankrta, nesretnim spletom diskografskih okolnosti dosad nije imao nikakvo samostalno izdanje na CD-u.
U poslijeratnoj hrvatskoj diskografiji bio je minimalno zastupljen s nekoliko pjesama u antologijama RI rocka i domaćeg novog vala, Zbog trajne nezainteresiranosti bivših nakladnika ZKP RTV Slovenije i Helidona, kult Parafa dugo se održavao evociranjem uspomena, dijeljenjem starih fotki i "ripanjem" originalnih vinilnih zapisa, sve do 2016., kad je prazninu popunio Dallas Records remasteriranim izdanjima sva tri albuma, ali samo u digitalnom formatu na koji se diskofili teško privikavaju.
Revalorizacija nekoliko epohalnih uloga koje je ovaj bend odigrao u razdoblju od kasnih '70-ih do sredine '80-ih morala je pričekati objavljivanje sabranih djela jer su unutra prvi put objedinjeni svi potrebni dokazi. Doduše, slika ranih Parafa mogla je biti malo preciznije izoštrena, i to već na vremenskom okviru u naslovu box seta. Nategnuto datiranje u 1976. doista je suvišno, baš kao i lokalpatriotsko pretjerivanje u popratnim bilješkama "...bili su među prvim punk pojavama izvan Velike Britanije".
To nikako nisu mogli biti jer je udarni val punka prije dolaska u naše krajeve zahvatio Pariz, Hamburg, Zapadni Berlin, Stockholm i još neke zapadnoeuropske metropole. Dok je francuska scena u ljeto 1976. bila dovoljno razvijena za pokretanje prvog punk festivala u Mont-de-Marsanu, riječki tinejdžeri Valter Kocijančić (gitara, vokal), Zdravko Čabrijan (bas) i Dušan Ladavac - Pjer (bubnjevi) okupljeni u bendu Unikat prašili su YU rock hitove po srednjim školama.
S promjenom imena u Paraf tek su počeli razmišljati o vlastitim pjesmama, a onda su se tijekom 1977. navukli na punk u jednakoj mjeri kao utemeljitelji Pankrta, Peter Lovšin i Grega Tomc, makar su bili znatno slabije opskrbljeni najnovijim pločama iz Londona od ljubljanskih istomišljenika.
Osim toga, svi Pankrti bili su stariji, iskusniji i svirački potkovaniji od Parafa, pa su u nepunih godinu dana posložili žestoko nabrijan koncertni repertoar, na prvim gostovanjima osvojili zagrebački SC i beogradski SKC, a doma za ŠKUC snimili singl "Lepi in prazni"/"Lublana je bulana", o kojemu su pisali New Musical Express i Melody Maker.
Debitanski album "Dolgcajt" u izdanju Založbe kaset in plošč RTV Ljubljane donio je Pankrtima prestižnu jugoslavensku nagradu Sedam sekretara SKOJ-a i radijsku promociju na BBC-ju kod Johna Peela, gdje su inače rijetko prolazili bendovi bez materijala na engleskom jeziku. Paraf je u to doba bio daleko od bilo kakve međunarodne afirmacije, ali je premoćno pobjeđivao na domaćem terenu.
Prvu pobjedu zabilježio je u ožujku 1978., kad je u dvorani riječke zajednice Talijana Circolo ukrao show lokalno etabliranim simfo i jazz rock sastavima. To je bio početak dramatičnog prevrata na riječkoj rock sceni koju su izgradili električari iz '60-ih i akustičari iz ranih '70-ih.
Sljedećih tjedana i mjeseci potpuno su je preplavili punk bendovi Blank Generation, Zadnji, Lom, Protest, Mrtvi kanal, No.1, Radnička kontrola, Kurvini sinovi, Silovani, Genocid, Protekcija i Termiti, koji su iskočili iz gomile s himničnom pjesmom Predraga Kraljevića "Vjeran pas" i zauzeli najistaknutije mjesto uz Paraf.
Korzo je preko noći pretvoren u punkersku modnu pistu za beskrajnu reviju poderanih traperica, skrpanih kožnjaka, ziherica, bedževa i najluđih frizura. Parafu je ubrzo stigao poziv za rock maraton Proljeće u Novom Zagrebu, zajedničku svirku s Azrom, Prljavim kazalištem i još desetak zagrebačkih bendova koju je organizirao Polet, najagilniji medijski promotor domaćeg punka i novog vala.
Još bez ploče, dakle bez pravog priloga budućim sabranim djelima, u prosincu 1978. riječki trio istrčao je na veliku pozornicu novosadske dvorane Sajmište i pojačao punkersku selekciju u programu zadnjeg Boom Festivala. Tamo je Poletov fotić Dražen Kalenić ovjekovječio Zdravka Čabrijana i jednom fotografijom fantastično prikazao vizualni identitet cijele novovalne scene.
S naslovnice Poleta neponovljiva koncertna fotka prešla je na cover prvog singla Parafa "Rijeka"/"Moj život je novi val", snimljenog za ZKP RTV Ljubljana, hvalevrijednog izdavača koji je beskompromisno žestokim punkerima vjerovao više od Jugotona pa su se pod istom kapom našli i Pankrti i Termiti te još neki kultni, ali kratkotrajni bendovi otrgnuti od zaborava sjajnom kompilacijom "Novi punk val '78 - '80".
Nastavak na sljedećoj stranici...