Bog nas može inspirirati da postanemo ateisti. Crkva je bedem strukturalnog patrijarhata i seksizma. Crkva mora biti siromašna, a kapitalizam je duboko nepravedan sustav koji moramo zamijeniti. Jeste li ikad čuli časnu sestru ili svećenika da ovo govori? U Hrvatskoj, teško. Šanse nisu velike ni u Europi i ostatku svijeta.
Ali ovo su tek neki od stavova Terese Forcades, benediktinke koja živi u samostanu Montserrat u blizini Barcelone. Svjetski mediji nazivaju je "najradikalnijom časnom sestrom Europe", desničarski tvrde da je prodala dušu vragu, a ona na svojim predavanjima citira Marxa, Bakunjina i Rosu Luxemburg.
Poznata po blaženom smiješku, s habitom na glavi, često se je naziva "ikonom ljevice". Ona to i jest. Što može biti radikalnije od časne sestre koja je protiv dekriminalizacije pobačaja, koja smatra da je homoseksualni brak sakrament i da nema razloga da žena ne bude papa?
"Vjerujem da me nazivaju radikalnom zato što često govorim o revoluciji. To je zato što mislim da je ona potrebna. Ne mislim na nasilnu revoluciju, mislim na to da moramo sve preokrenuti naglavačke. EU je katastrofa. To je najmanje demokratski sustav institucija na svijetu. Naravno da postoje diktatorska društva, ali ona ne nazivaju sebe demokratskim zemljama, kao što je to slučaj ovdje, gdje se time svi ponose i razmeću", kaže časna sestra. Ne smeta joj kad je nazivaju radikalnom.
"Ne treba potpuno ukinuti privatno vlasništvo, ali država treba regulirati akumulaciju privatnog vlasništva. Ne možemo više nastaviti ovako u sustavu u kojem 1 posto svjetskog stanovništva ima više bogatstva nego ostalih 99 posto, prema posljednjim Oxfam istraživanjima. Moramo radikalno raspodijeliti to bogatstvo", kaže Forcades. Sestra trenutačno ne nosi habit, uzela je tri godine pauze od svojeg reda kako bi se politički angažirala.
Nije izašla iz Crkve, vratit će se u samostan, a osim na rušenju kapitalizma, radi na ostvarivanju neovisnosti rodne Katalonije. U Zagreb je došla tjedan dana prije Uskrsa, na Cvjetnicu je gostovala u rasprodanom HNK. "Bila sam na misi jutros u katedrali i bilo je jako lijepo, ali u zboru su bili samo muškarci", rekla je pred prepunim HNK i izazvala pljesak. Sestra ima smisla za humor, ali oko nekih se stvari ne šali.
"Papa je rekao da kapitalizam ubija. Ne samo Papa, nego i socijalno učenje Crkve koje nalaže da je privatno vlasništvo pravo, ali nikad ne smije biti apsolutno pravo. Bog je napravio ovaj svijet za sve nas, da ga dijelimo. Ne mislim da svi u društvu trebaju imati istu količinu dobara ili novca, ali ako nekome treba nešto, a ti si tu stvar akumulirao i ne koristiš je, ti si lopov. Tako kaže Crkva", ozbiljna je Forcades.
Ako je to tako jasno, taj ljevičarski karakter crkvenog učenja, zašto je hrvatska, i ne samo hrvatska, Crkva izrazito desničarski raspoložena? Forcades odgovor vidi u našoj nedavnoj povijesti, u kojoj se Crkva i socijalizam nisu baš slagali. "Crkva je pod tim režimom patila, recimo to tako, pod ljevičarskim režimom koji je zazivao ukidanje privatnog vlasništva. Oni danas imaju alergiju na antikapitalizam zbog povijesnog iskustva. Ali imamo mogućnost prijeći preko toga, jer korijen katoličkog učenja nalazi se u Isusovoj rečenici iz Evanđelja po Mateju, gdje kaže da čovjek ne može služiti Bogu i novcu", kaže sestra.
Nije ona protiv biznisa jer, kako ističe, i ona sa svojim sestrama u Montserratu stvara profit "proizvode keramiku i prodaju je, a to im je, osim donacija, jedini oblik zarade. No bitna je razlika u stvaranju profita i njegovoj maksimizaciji, što je osnovni postulat kapitalističkog sustava.
"Maksimizacija profita znači da ću ja iskorištavati radnike ako mogu. Smanjit ću im plaću koliko god mogu, a povećati je jedino ako se bojim da će otići i da ih nitko neće moći zamijeniti. To je strašno i zato tako žestoko kritiziram kapitalizam te mislim da nema smisla ‘popravljati’ sustav. Nijedan sustav nije savršen, ali moramo probati nešto drugo jer ovo nema smisla", govori sestra Forcades, jedna od rijetkih feministica unutar Katoličke crkve ili barem jedna od rijetkih koja to priznaje.
Ali nije jedina. Jer i Bog je feminist/ica, ako pitate nju.
"Ako feminizam znači da su žene i muškarci jednaki i da se prema njima u društvu treba ponašati jednako te nijedno nije iznad drugog, a to je moje shvaćanje feminizma, naravno da je Bog za to. Definitivno. Zapravo, puno stvari koje je Isus činio, prema Evanđeljima, iznenađujuće su feminističke. Npr. u Evanđelju po Ivanu pričao je sa ženom Samaritanca. Muškarci nisu smjeli razgovarati sa ženama osim ako nisu iz njihove obitelji u to vrijeme. Isus je bio stranac, a to je jedan od najduljih dijaloga u Evanđeljima, to je prilično čudno. Tad bi se to praktički smatralo povredom nečijeg vlasništva. Također, dao je ženi da mu dotakne i opere noge u Evanđelju po Luki, što je također neviđeno. Isus se nije bojao žena i nije ih htio ugnjetavati, stavljati u kut ili na ‘njihovo mjesto’, koje god to bilo", objašnjava sestra Teresa.
I dok desničarske udruge u Hrvatskoj skupljaju potpise za zabranu abortusa, Forcades je izrazito protiv toga. "Da budem jasna, ja sam protiv abortusa. Ne mislim da je embrij nevažan, mislim da je to ljudsko biće koje zaslužuje svu pažnju ovoga svijeta. Ali kriminalizacija pobačaja nije rješenje. Postoji puno drugih načina na koje možemo stati na kraj uzrocima pobačaja, a da ne bacamo žene u zatvor", tvrdi.
U HNK je zaslužila dugačak pljesak nakon što je objasnila da homoseksualni brak jest sakrament jer se svetost braka ne vrednuje činjenicom da su u njemu isključivo žena i muškarac ili rađanjem djece. "Da je tako, Crkva bi zabranila vjenčanje svim ženama koje su prošle kroz menopauzu. Imali bismo to pravilo. Ne, svetost braka sastoji se u tome da vjeruješ nekome i daš mu svoju budućnost, iako ne znaš kakva će ona biti. Zato vjerujem da homoseksualni brak jest svet i jest sakrament", rekla je.
Hrvatske udruge poput Vigilare i U ime obitelji tim se stavom osjećaju ugroženi. Općenito, prava drugih za njih predstavljaju prijetnju i aktivno rade na tome da ih ukinu, a iako nije upoznata s njihovim radom, Forcades ih uspoređuje sa sličnim američkih udrugama koje se bore za zabranu pobačaja i homoseksualnih brakova te drugih prava.
"Radi se o osjećaju nesigurnosti i ugroženosti od svijeta koji ljude promatra kao robu. To je istina, živimo u takvom svijetu i to nam kapitalizam radi. U tom bi se sustavu trebali okomiti na velike korporacije, ali to je ipak malo previše, preteško je. I onda izaberu neku grupu kao žrtvenog jarca i usmjere svu energiju u to da se ‘zaštite’ od njih.
Nameću dubok osjećaj imperativa očuvanja svetosti života, što je u redu, ali krenimo od ekonomije onda, tu su naši najveći problemi. No nekim ljudima je preizazovno razmišljati o tome na takav način", rekla nam je sestra, a zaključuje kako su osnovne karakteristike takvog načina "borbe" licemjerje i manipulacija.
"Mnogi ljudi iz Crkve, pogotovo i tih udruga, kad govore o abortusu kažu da bi oni, kad bi mogli, spasili život nevinom biću, a žene koje naprave pobačaj su čudovišta jer ih ubijaju, jer žele staviti autonomiju svojeg tijela iznad prava drugog bića na život. Imam poruku za njih. Danas samo u Americi umrijet će 13 ljudi jer ne mogu dobiti bubreg koji im treba. Svatko od tih ljudi koji žele dati primjer stavljanja svojeg tijela u zalog drugog života neka doniraju bubreg. Još se ne bih slagala s njihovim stavovima i argumentima, ali barem bih ih poštovala. Ali da oni uzimaju za pravo govoriti ženama što bi trebale raditi sa svojim tijelima, a oni nisu spremni na isto, to je licemjerje", zaključuje Teresa Forcades.
Svjesna je toga da je Crkva, čija je ona članica, sustavno i strukturalno seksistička i patrijarhalna organizacija koja je ustrojena tako da žene ne mogu doći do pozicije moći i donošenja odluka. No i to će se promijeniti, vjeruje.
"Da sve žene unutar Katoličke crkve žele, imale bismo ženu papu u roku od 24 sata. Ok, možda 25", izjavila je. U to zaista vjeruje. Kao i druge karizmatične govornike, mnogi je često pitaju što da radimo sad kad znamo za sve štetnosti kapitalizma; što da svatko od nas učini? Forcades nema odgovor, ali zato ima metodu, a to je", pričaj sa svojim susjedima.
"Postoji jako puno godina iza nas u kojima smo svi trenirali nepovjerenje jedni u druge i poklanjali ga elitama. Mislim da je vrijeme da ponovno počnemo vjerovati jedni drugima, a to mora krenuti od najuže zajednice. Upravo zbog te alijenacije političkih elita i glasača došlo je do, primjerice, Trumpove pobjede. Tu prazninu sad popunjavaju desničari i fundamentalisti. Rješenje nije upirati prstom u Trumpa i govoriti koliko je loš, iako jest, nego moramo raditi na tome da se povežemo jedni s drugima i podijelimo moć, decentraliziramo vlast, vratimo donošenje odluka na niže, lokalne i gradske razine. Stvaranjem takvih zajedničkih prostora stvaramo i novi sustav odlučivanja", prilično zaneseno govori sestra Teresa.
Vrijedilo bi pokušati.