Lebdi iznad mene i nije zrakoplov - bila je to posljednja poruka nestalog pilota Fredericka Valenticha.
Bio je to jedan sasvim rutinski let na jugu Australije između Kingova otoka i Melbourna u jesen 1978. godine. Oko 18 sati je pomalo neiskusni dvadesetogodišnji pilot sjeo u unajmljenu Cessnu i krenuo prema Kingovu otoku. Imao je oko 150 sati letenje i dozvolu za letove noću. Godinama se trudio kako bi postao pilot, ali imao je dosta loše rezultate na testovima. Mjesec dana prije sudbonosnog leta pao je tri ispita za civilnog pilota, a već ranije je dva puta pao svih pet ispita za pilote.
Nešto ranije bio je u velikoj nevolji zbog svog rizičnog letenja. Jednom prilikom se uputio u zabranjenu zonu iznad Sidneya i dobio je službeno upozorenje. U dva navrata namjerno je uletio u oblake i ozbiljno mu je prijetila optužba zbog takvog ponašanja u zrakoplovu.
Velika neidentificirana letjelica
Međutim, te sudbonosne večeri ništa nije dalo za naslutiti da će se išta neobično dogoditi. Oko 19 sati Valentich se javio melbournskoj kontroli leta kako bi prijavio veliku i neidentificiranu letjelicu tek tristotinjak metara iznad njega.
Uspaničeno se javio kontroli leta da bi ih pitao ima li neki vojni zrakoplov u blizini zato što ga je iznenadila brzinom kojom se nepoznata letjelica kretala. Iz Melbournea su mu javili da im se nitko nije javio da leti na tom području osim njega. "Čini mi se da se poigrava samnom. Preletio je iznad mene dva ili tri puta brzinom koju ne mogu identificirati", rekao je uznemireni Valentich.
Nekoliko minuta kasnije ponovno se javio Valentich, ovog puta je rekao da je sumnjiva letjelica izrađena od metala i da je osvijetljena zelenkastim svjetlima.
Treći i posljednji put kada je prijavio da mu prilazi nepoznata letjelica, Valenticha je hvatala panika. "Lebdi iznad mene i nije zrakoplov", rekao je Valentich i tada je počelo 17 sekundi neobične buke. Oni koji su čuli snimku razgovora Valenticha i kontrole leta opisali su buku kao trganje metala.
Od Valenticha više nisu čuli ništa.
Intenzivna potraga
Uslijedili su dani ekstenzivne potrage brodovima i zrakoplovima. Jedini trag nestalog Valenticha bila je masna mrlja na morskoj površini.
Jedno od objašnjenja nestanka bilo je da je Valentich jednostavno lažirao svoj nestanak. Melbournska kontrola leta nije ga otkrila na svojim radarima, a uvjeti za let bili su idealni.
Drugo objašnjenje, nastalo 2013. godine, bilo je da se Valentich izgubio u mraku i ušao u "grobarsku spiralu" specifičan fenomen kada zrakoplov naglo gubi na visini bez da je pilot svjestan toga.
S druge strane, ufolozi su uvjereni da je Valenticha oteo NLO. Takve teorije dobile su na snazi kada su se pojavili svjedoci koji su tvrdili da su vidjeli NLO-e na australskom nebu upravo u vrijeme kada je Valentich nestao.
Službena istraga australskog ministarstva transporta nije donijela konkretne odgovore, ali su zaključili da je nesretni pilot vjerojatno poginuo.