Oni su mladi, sigurni u sebe, sposobni i željni uspjeha. Pokreću svoje poslove i žive na internetu i od njega – oni su Generacija Z.
19-godišnji Dan Miller studira biznis u Londonu. Pokrenuo je društvenu mrežu Young Professionals UK jer smatra kako LinkedIn nije zanimljiv njegovoj generaciji. Ova je aplikacija trenutačno prisutna na 400 škola i sveučilišta diljem Velike Britanije, a plan im je do 2022. godine imati 5 milijuna korisnika.
"Naša je misija biti LinkedIn ali za studente. Oni ne žele biti na toj stranici jer ne govori njihovim jezikom", naglašava Miller.
Prošle je godine njihova kompanija zaradila 63.000 dolara uz još toliko investicija. Zapošljava desetero ljudi u uredima diljem Velike Britanije i surađuje s kompanijama poput Barclays, KPMG, Rolls-Royce i L’Oreal koji žele pronaći novu mladu snagu preko njegove aplikacije.
On je pravi primjer najmlađe generacije inovatora koji će definirati potpuno drugačiju vrstu posla i rada u godinama koje su pred nama. Iako će se znanstvenici teško složiti oko granice i godina mlade generacije Z složit će se kako su najstariji članovi ove grupe danas 22-godišnjaci koji većinom napuštaju školovanje, traže posao i zarađuju. I to dobro zarađuju.
"Utjecaj socijalnih medija je ogroman, sve oko nas nam govori 'možete pokrenuti vašu kompaniju', možete što god hoćete", naglašava Miller.
Zamijenili su milenijalce, dosada najmlađu radnu snagu. Najstariji milenijalci sada su u svojim srednjim 30- ima, neki od njih na čelu su velikih kompanija i već smo dosada mogli upoznati njihov rad. No ono što ih razlikuje od generacije Z je to što su oni odrasli uz i na društvenim mrežama.
"Ova je generacija rasla i usporedno razvijala svoje poduzetničke mogućnosti. Ako odrastate i razvijate svoj osobni brand na Instagramu lakše ćete sebe doživljavati kao individualca, kao brend, a ne kao kotačić, mali dio jednog stroja", rekao je Arun Sundararajan, profesor biznisa na sveučilištu u New Yorku.
Vrsta posla i poslova koje kreiraju i pokreću zamjenjuje one tradicionalne, stalne poslove s čvrsto određenim radnim vremenom. Ova generacija tako objeručke prihvaća mogućnosti koje im nudi Internet, piše BBC.
"Ovo će biti prva generacija koja aktivno prihvaća male poduzetničke poslove kao primarni posao i način zarađivanja novca, umjesto klasičnog i tradicionalnog stalnog posla", naglašava Sundararajan.
Iako se čini kako ih pokreću poduzetničke ideje, profesorica psihologije Jean Twenge kaže kako generaciju Z pokreće ambicija, ali nisu tako skloni preuzimanju rizika s obzirom da su rasli zapravo u trenucima krize.
"Milenijalci su odrasli za vrijeme ekonomskog prosperiteta i s idejom kako će sve u životu biti lako. Generacija Z (iGen) nije rasla na tim iluzijama", naglašava Twenge.
Budući da su odrasli uz internet i sve mogućnosti koje im on pruža, oni sada žele više, posebno od svojih poslodavaca.
"Ako se za neki posao ne može aplicirati preko mobitela, onda jednostavno nećete dobiti prijave generacije Z", objašnjava Jason Dorsey koji se bavi demografskim istraživanjima.
Upravo vođeni time aplikacija Dana Millera, LinkedIn za mlade ljude, implementira mnoga obilježja društvenih mreža, kao što je mogućnost video CV, chat i sl.
"Oni oduvijek znaju za YouTube tako da im je video jako važan", naglašava Miller.
Cary Cooper, profesor psihologije sa sveučilišta u Manchesteru objašnjava kako je njihov život obilježen utjecajem interneta s kojim su odrastali od malih nogu. Upravo zato naziva ih 'životinjama ekrana'.
"Oni su orijentirani na tehnologiju i neće s bojati umjetne inteligencije već će razmišljati kako ju mogu iskoristiti", naglašava Cooper.
Generacija je jako otvorena, liberalna i slobodna. Okuplja najrazličitije pojedince, različitih kultura, uvjerenja i sl. Hrabri su i slobodni u širenju svog mišljenja kojeg dijele sa svijetom putem društvenih mreža.
Jedan od primjera ove generacije je i 19-godišnji Mihir Garimella, student kompjuterskih znanosti na Stanfordu u Kaliforniji. Trenutačno radi na projektu razvoja autonomnih dronova koji će letjeti iznad područja opasnima za ljude.
"Ljudi moje generacije su jako praktični i jako ih zanima na koji način nešto mogu iskoristi. I želimo napraviti nešto više. Moj je san stvoriti nešto što će poboljšati živote milijardi ljudi", naglašava Garimella.