Life
252 prikaza

Veličanstvene 70-e: Kad je šećer 'pomagao pri mršavljenju'

Slatko
Thinkstock
1970-ih godina Udruga proizvođača šećera lasnirala je kampanju koja se bazirala na ideji da je šećer izvrstan pomagač za vrijeme dijete

Šećer već dulje vrijeme ima lošu reputaciju, no to nije bio oduvijek slučaj. Ključni sastojak mnogih naših omiljenih namirnica danas je sinonim za 'zlo' i 'otrov'. Neki čak smatraju da bi šećer trebalo regulirati na isti način kao alkohol.

Konzumacija rafiniranog šećera direktno je povezana s pretilosti i umorom, ali i s dijabetesom i depresijom. Rafinirani šećer, danas se vjeruje, ne samo da će vas udebljati, nego će vam korak po korak oduzimati zdravlje.

No ti rašireni stavovi relativno su novijeg datuma, jer je prije nekoliko deseljeća, točnije 1970-ih godina, služba za odnose s javnošću Udruge proizvođača šećera lansirala kampanju koja se bazirala na ideji da je šećer izvrstan pomagač pri mršavljenju.

Kampanja je pokrenuta u vrijeme kad je udruga pronalazila poveznice između konzumacije šećera i dijabetesa i pretilosti. No oni su svoje strahove oko učinka šećera na zdravlje zaobišli tako da su se usredotočili na pozitivne učinke koje je šećer, navodno, imao na izgled.

Jedan od oglasa tako se pozivao na neuroznanost, spominjući "dio hipotamalusa za koji se vjeruje da kontrolira čovjekov apetit", te navodeći da šećer može prevariti taj dio da mozga da vjeruje da je sit.

Oglasi za šećer iz 1970-ih | Author: Atlantic Atlantic

Drugi su se odlučili na emotivniji pristup ideji da bi šećer mogao suspregnuti apetit, fokusirajući se na snagu volje potrebnu da biste, kako je oglas ironično napisao, 'jeli manje nego što trebate'.

Još jedan oglas iz Life časopisa iz 1970. godine tvrdio je istu stvar - da možete zavarati glad (kako biste smršavili) tako što ćete prije obroka jesti šećer, koji će vam pružiti i više nego dovoljno energije za sve obaveze koje slijede.

Oglasi za šećer iz 1970-ih | Author: Atlantic Atlantic

Nekoliko mjeseci kasnije uslijedio je u istom časopisu jedan još oholiji oglas u kojem je pisalo da vam šećer može 'pokvariti apetit'. U to ime, svima koji su na dijeti preporučilo se da grickaju kolačiće sat vremena prije ručka.

Posebno je zanimljiv i jedan stariji oglas, iz 1977. godine, koji se ponosio malo drugačijim pristupom, tj usredotočio se na djecu i postavio pitanje: "Ako šećer toliko deblja, kako to da su tolika djeca mršava?". U oglasu je stajalo da je šećer 'dobar, prirodni zaslađivač', uz sliku pune čaše cole ispred zamagljenog lica djeteta, te da je važan dio uravnotežene prehrane.

Oglasi za šećer iz 1970-ih | Author: Atlantic Atlantic

Saharin, koji je otkriven u kasnim 1870-im godinama, prisutan je u većini 'komercijalnih' namirnica od početka 20. stoljeća, no umjetno zaslađena gazirana pića ušla su na velika vrata među mase tek sredinom stoljeća, s tim da se naveliko isticala i iskorištavala njihova 'velika uloga pri mršavljenju', piše Atlantic.

Iako nam se danas reklame za šećer iz 1970-ih mogu činiti smiješnima, one su i podsjetnik koliko se brzo i drasatično mogu mijenjati naši stavovi o zdravlju i tjelovježbi. Isto kao i to kako se mogu izokretati i prilagođavati zdravstvene činjenice u marketinške svrhe.

1976. godine Udruga proizvođača šećera osvojila je nagradu PR društva Amerike, uz riječi da je za svaku pohvalu što su se "uspjeli progurati do ciljane poblike sa znanstvenim činjenicama o šećeru, te što su povećali publiku koja je sad svjesna sigurnosti konzumiranja šećera".

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.