Fotografija tri eksplantirana ljudska srca na kojima piše 'bijelo', 'crno' i 'žuto', pa katolički svećenik i imam koji se ljube 'francuskim poljupcem', tek rođena beba s koje još nije odrezana pupčana vrpca - samo su neke od šokantnih fotografija koje je snimio danas 65-godišnji Oliviero Toscani.
![Oliviero Toscani snimio reklamu za Benetton | Author: Benetton promo](/media/img/22/a6/6bc993456309dff07f64.jpeg)
Talijanski modni fotograf zbog svojih je radova mnogo puta bio kritiziran, ali to ga nije spriječilo da i dalje provocira i tjera promatrača na razmišljanje. Njegovi radovi nikad nikog nisu ostavili ravnodušnim.
Prvi je komercijalnu reklamu pretvorio u platformu za komentiranje gorućih političkih pitanja, pa iako se marketinški djelatnici groze takve vrste propagande, mnoge ugledne tvrtke zvale su Toscanija ako su željele kampanju koja će se pamtiti desetljećima.
![Oliviero Toscani snimio reklamu za Benetton | Author: Benetton promo](/media/img/e3/ce/17eeecd923371e4f90fa.jpeg)
Ipak, najduže se zadržao u Benettonu, gdje je od 1982. do 2000. godine bio umjetnički direktor. Upravo u to vrijeme Benetton je postao prepoznatljiv upravo zbog svojih reklama.
Njegov rad prepoznao je Luciano Benetton, upravitelj obiteljske modne tvrtke koja se početkom 80-ih probijala na modno tržište. Stoga je zadužio Toscanija da pozicionira brend na globalnom tržištu i da tu bude prepoznat. Bolju osobu nije mogao izabrati.
![Oliviero Toscani snimio reklamu za Benetton | Author: Benetton promo](/media/img/0f/dc/a2a455795930bbe8a800.jpeg)
Toscani je shvatio da u tom slučaju mora biti globalno prepoznata i reklamna kampanja, te da se mora obraćati kupcima na svim kontinentima i da mora nadići sam modni okvir. Tako je u reklamne poruke ubacio i one univerzalne - od socijalnih do političkih. Naravno - u kombinaciji sa provokacijom koja će upućivati na goruća svjetska pitanja - od rasizma, do ratova i bolesti.
![Oliviero Toscani snimio reklamu za Benetton | Author: Benetton promo](/media/img/84/e0/94b3bbcc0daaea1e6f82.jpeg)
Ove godine Benetton je odlučio popraviti svoju financijsku situaciju. Posljednjih godina tvrtka broji značajne gubitke koji navodno dosežu iznos od 46 milijuna eura, pa su ponovno u novoj reklamnoj kampanji posegnuli za Toscanijem.
Ovih dana Toscani je već pronašao novi motiv koji će se naći na jumbo plakatima širom svijeta. Njegova prva kampanja od povratka u tvrtku je slika 28 školskih učenika u jednoj talijanskoj osnovnoj školi, na kojoj je razred u kojem su djeca različitih nacionalnosti. Svi nose odjeću Benetton i sa svojim učiteljem čitaju 'Pinocchija'.
- Bilo je 28-oro školske djece iz 13 različitih zemalja i četiri različita kontinenta. Zajedno su učili, zajedno su obrazovani i zajedno će oblikovati svoju budućnost, kaže Toscani koji je ovom fotografijom želio upozoriti na problem odnosa prema imigrantima.
![Oliviero Toscani snimio reklamu za Benetton | Author: Benetton promo](/media/img/d2/b2/95003a6376584746aec2.jpeg)
Na pitanje hoće li njegove fotografije ovaj put imati isti efekt, budući da svatko s pametnim mobitelom danas preko društvenih mreža može poslati moćnu poruku, Toscani kaže:
- U mojim fotografijama se nikad radilo samo o bijesu, niti samo o šoku. Primjerice, kad sam 80-ih snimio fotografiju čovjeka oboljelog od HIV-a, koji leži na samrtnoj postelji okružen svojom uplakanom obitelji, to nije bio šok. To je tada bila surova realnost.
Kako kaže, danas je to primjerice Brexit:
![Oliviero Toscani snimio reklamu za Benetton | Author: Benetton promo](/media/img/5c/74/23c001ff65a592b462a7.jpeg)
- Jedini doprinos Velike Britanije Europskoj uniji je bio jezik, pa tako imate i pizzu, Pinocchija i foie gras. Upravo je u Velikoj Britaniji najviše sablazni i kontroverze izazvala moja fotografija tek rođene bebe. Da sam kojim slučajem snimio tek okoćenog psića, onda bi rekli:'Uuuuhh, psić!'
Toscani je rođen 1942. godine u tada fašističkoj Italiji i preživio je savezničko bombardiranje. Otac mu je također bio fotograf, pa je i sin uzeo u ruke kameru kad mu je bilo 13-14 godina.
- Svojim fotografijama pričam priču o povijesnom trenutku u kojem se nalazim. Svjedok sam vremena u kojem živim, odnosno svjedok sam svojih želja da taj svijet učinim boljim. Ova djeca koju sam fotografirao je jedna od moji želja za boljom budućnošću. Uostalom, u Benettonu smo počeli s magijom boja, pa tu magiju želimo i vratiti.