Aktualna moda je inspirirana prostitutkama,kaže Anna Terrazas, kostimografkinja američke TV-serije "The Deuce", čija radnja se odvija tijekom 70-ih u okolici Times squarea u New Yorku. Priča o o legalizaciji i usponu porno industrije u tom gradu i u svakoj epizodi obrađuju teme poput nasilja, širenja droga i slično. Ono što se može vidjeti u toj seriji je da je odjeća prostitutki identična današnjoj uličnoj modi. Kostimografkinja ima objašnjenje:
- U moru konvencionalne ulične odjeće, odmetnički izgled prostitutki je njihov autorski pečat, kaže Terrazas.
- Zapravo, to i nije ništa novo. Postoji još uvijek neispričana priča o vezi između prostitutki i mode. One su prve usvojile modu. Prostitutke su rutinski prihvatile sve ono što su njihovi ugledni suvremenici izbjegavali nositi jer su to smatrali previše izazovnim, napadnim ili neukusnim, smatra Rebecca Arnold, povjesničarka mode i predavačica na Courtauld Institute of Art u Londonu.
- Žena sumnjivog morala mora izgledati u svojoj haljini nesvakidašnje i pomalo eksperimentalno. Ona je blisko povezana s idejom mode, što ne znači nužno s avangardom, ali u svakom slučaju s počecima novih trendova u odijevanju, kaže Arnold
Tijekom 19. stoljeća, koje se smatra modno najprogresivnijim, kurtizana poput Core Pearl, čiji je klijent bio Charles Worth - inače začetnik haute couture, kao i trendseterica Catherine Walters poznatija među svojim klijentima kao 'Skittles', bile su modne ikone svog vremena. Upravo je Skittles, koja je na konju paradirala kroz Hyde Park u jahačem kompletu, bila uzor u odijevanju plemkinjama, koje su njezin stil uvelike kopirale.
U novije vrijeme, kako se može čuti od samih prostitutki, modno tržište je uglavnom reducirano na niz klišeja.
- Moda ne proizvodi široki spektar ideja o tome kako izgleda ženska seksualnost. Stereotipi se najviše prepoznaju u korištenju kašmira i svile, pa šeširićima, raznim štipaljkama ili mrežastim čarapama, kinky čizmama, vrućim hlačicama, te šalovima od umjetnog krzna kaže Annie Sprinkle, spisateljica, seksualni pedagog i bivša prostitutka.
To je vizualni kod koji datira barem od sedamdesetih godina, a već i tada je bio arhaičan. Ipak, vrhunski su dizajneri, uključujući Marc Jacobs, John Galliano i Alexander Wang, posegnuli za njim modificirajući svoju ponudu raskošnim tkaninama ili fetišima kao što su atletska ili vojna oprema, kako bi modu prilagodili bogatoj klijenteli i ublažili agresiju.
- U disco-eri, moda je bila inspirirana transvestitima i prostitutkama. Moda je, generalno gledajući, uvijek posuđivanje iz ulice i nje ništa više vezana uz ulicu nego li što je to slučaj s prostitutkama", kaže Tom Fitzgerald, jedan iz dvojca Tom & Lorenzo, koji su autori modnog bloga.
- Te reference iz stilskog leksikona danas su mainstream. Uostalom, postoji li više uopće modni stil prostitutki? Isto je i s hip-hopom i grungeom. Izgled je postao normalan i nikad nije bio pristojniji nego li je danas, kaže Fitzgerald.
Ili očigledno poželjniji.
U 'The Deuceu', Maggie Gyllenhaal, koja glumi prostitutku Candy, strpala je bokove u kratke hlačice, na to je obukla tijesne topiće i hoda u lagano prljavom kaputu. Idući dan glumica nosi jaknu od umjetnog krzna, jeftinu varijantu poznatog skandaloznog imidža koje je 70-ih uveo Yves Saint Laurent, nadahnut prostitutkama iz Rue Saint-Denisa u vrijeme rata.
Očito nesvjesna njezinog porijekla, Gyllenhaal kaže da je htjela tu jaknu nositi u svakoj sceni
- Nisam bila jedina. Ta jakna postala je ikona na setu. Sve djevojke su vikale da one žele nositi takve jakne, kaže kostimografkinja Terrazas.
I pop izvođači žele svojim izgledom pokazati svoju moć često prelazeći finu liniju između posjedovanja vlastite seksualnosti i prodavanja iste. Cardi B, umirovljena striperica, svojedobno je bila optužena da veliča prostituciju. Ona se ne obazire na to:
- Nicki Minaj, koji se ove jeseni pojavila na modnoj reviji u čipkastim vrućim hlačicama, čizmama iznad koljena i hermelinskoj stoli, zapravo je podsjećao na Juliu Roberts i njezin makeover u filmu 'Pretty Woman' u kojem glumi prostitutku.
Ali ti su stereotipi često u sukobu sa stvarnošću.
- Kao eskort ja imam uniformu, kaže Andrea Werhun, 27-godišnja glumica, se prisjetila svoje uloge escort-dame u 'Modern Whore'. Njezina odjeća bila je pomno dizajnirana.
- Obično sam se nosila te zavodljive topiće, koje bi kombinirala s elegantnim suknjama A kroja ili pak vrlo uskih suknji koje su pokrivale cijelo tijelo. Nosila sam ih sa zbilja divnim štiklama ili kratkim čizmama, kaže Werhun.
-Ideja je bila da izgleda dovoljno konzervativno da me klijent može odvesti na večeru, ali moram napomenuti da sam ispod nje uvijek nosila samostojeće čarape, rekla je.
Na bogatijem kraju spektra, prostitutka mogu nositi i haute couture. Takav tip je utjelovila Catherine Deneuve odjevena u hodočasničke cipele i kožnu jaknu punu patenata u filmu "Belle de Jour", ili u skupocjenim haljinama poput modela na fotografijama Helmuta Newtona.
U sve represivnijoj socio-političkoj klimi, nošenje kože i seksi donjeg rublja može signalizirati pobunu, ili namjerno identificiranje s prostitutkom. To je teza koju su istaknuli socijalni kritičari, uključujući Camille Paglia, čije teorije prihvaća i mlađa generacija. O tome piše u svojoj zbirci eseja 'Vamps & Tramps' iz 1994. godine, u kojoj s mnogo osjećaja piše o statusu prostitutki koje su izvan svih zakona.
- Ovakva snažna otvoreno seksualna slika zapravo bi mogla biti tek dio vizualnog 'Fantasylanda'. To daje ženama mogućnost da maštaju o tome da su prostitutke, a da zapravo ne moraju živjeti njihovim životom, govori Arnold.
Početkom devedesetih godina prošlog stoljeća Annie Sprinkle je pokrenula video radionicu 'Kurve i božice' kojom je htjela svoje konvencionalne klijentice potaknuti na izazovnije odijevanje. Igrali bi se s kostimima i arhetipovima kao vježbom u jačanju samopouzdanja i feminističku svijest.
- Postoji mnogo političkih implikacija, puno je aktivizma vezano uz takvu odjeću, upozorila je nedavno Sprinkle za The Independent.