Prije nekoliko desetljeća jedna je četveročlana obitelj stigla u Zagreb. Doputovali su vlakom i prvi put grad kojeg će danas nazvati svojim, promatrali kroz prozore njihovog vagona. Tada još osnovnoškolci sin i kćer uživali su u vožnji, gledali kroz prozor i pokušavali kroz uske hodnike u vlaku doći do strojovođe, i vidjeti tu moćnu lokomotivu koja je vukla sve te vagone.
Poput mnoge djece i Jasminka Kromar voljela je vlakove. Uživala se voziti u njima, a za razliku od svojih vršnjaka, vlakom se vozila gotovo svakog dana. Uz prugu je odrasla, kaže, a u željeznicu se zaljubila i zahvaljujući ocu koji je bio strojovođa.
''Tata me znao voziti sa sobom, stavio bi me u upravljačnicu dok je vozio one stare 'francuze', to su stari brzi vlakovi poput Marjan expressa, a on je vozio na toj relaciji. Mene je nekada vozio u lokomotivi'', govori nam Jasminka dok popravlja svoje odijelo prije snimanja ispred njezinog ureda na vratima kojeg stoji natpis Šef kolodvora na Zagreb Glavnom kolodvoru.
''Drugi bi vjerojatno rekli da jesam stroga, no trudim se biti u dobrim i korektnim odnosima sa kolegama. Morate biti malo strogi jer okruženje je većinom muško. Od srednje škole ja sam u muškom okruženju. Bila sam jedina žena u razredu žena za to zanimanje. Danas ih već ima malo više, a unazad 10 godina ima i veći broj žena prometnica vlakova, ali tada kad sam ja počinjala bilo nas je jako malo, samo nas četiri na zagrebačkom čvorištu. A u Kninu sam bila prva žena u povijesti prometnica vlakova na tom dijelu pruge'', ispričala nam je.
''Htjela sam biti strojovođa, no otac me odgovorio od toga, a kako sam bila tvrdoglava, predložio mi je kompromisno rješenje, da budem prometnik. U ono vrijeme prometnik vlakova u školi je učio kompletno sve, od prodaje karata do svega ostalo, prolazio je sva zanimanja koja su tada bila na željeznici. On je mislio da ću raditi na blagajni kada završim školu i prodavati karte. Bio je to neki kompromis, sad si u muškom zanimanju, ali ćemo te potaknuti da se zaljubiš u neki drugi dio. No nije uspio, to je ostalo u meni. Htjela sam pokazati da žena to može raditi'', priča nam Kromar o svom putu do jedne od najpoznatijih zgrada u gradu.
''Kolodvor je mjesto u gradu koje nikada nije prazno, i po noći ima ljudi. Nema toliko vlakova po noći ali ljudi su još uvijek tu'', govori nam šefica kolodvora.
Razvoj željezničkog prijevoza u Zagrebu počeo je sredinom 19. stoljeća. Glavni kolodvor iako nama najpoznatije zdanje vezano uz željeznički promet u gradu, nije prvi zagrebački kolodvor. Prvi je vlak u Zagreb stigao 1862. iz smjera Zidanog mosta i nastavio svoje putovanje prema Sisku. U doba Austro- Ugarske monarhije, 1860. godine kada Hrvatskom prolazi prva pruga prvi kolodvor je Kotoriba. U Zagrebu prvi je bio onaj kojeg danas zovemo Zapadnim kolodvorom, a tada se zvao Južni, ispričala nam je kustosica Hrvatskog željezničkog muzeja mr.sc. Renata Veličan.
''Beč i Budimpešta natjecali su se tko će prije stići na more. Željeznica je tada bila vitalna prometnica za transport svega, pa se i taj cijeli sustav razvijao. Javila se potreba da se izgradi novi kolodvor. Prvi zagrebački kolodvor je dugo vremena nosio naziv Agram, zatim Zagreb Sava, pa Zagreb Zapadni kolodvor. Današnji Glavni kolodvor je prvo nosio ime Zagreb državni kolodvor, a nakon 1924. godine dobio je naziv Zagreb Glavni kolodvor'', kaže Veličan.
Izgradnja kolodvorskoga kompleksa počela je početkom 1891., a dovršena je 20. lipnja 1892. godine, mjesec i pol dana prije roka, i za cijenu gotovo deset posto nižu od ugovorene. Za pokusni rad kolodvor je bio otvoren 1. srpnja 1892., no službeno je u promet bio predan nakon svečanog otvaranja priređenoga 18. kolovoza, na rođendan cara i kralja Franje Josipa I. On se ipak nije pojavio, već je poslao svog izaslanika grofa Kolomana Tisza. Prvi vlak s novog kolodvora krenuo je u 10:35 prema Rijeci.
''Za posebne goste bio je priređen svečani doček, crveni tepih čekao ih je na prvom peronu, a oni su dočekani u VIP salonu, salonu šefa kolodvora'', priča Veličan.
''Morao je napraviti zgradu koja može pružiti putniku sve što mu treba kada putuje. Ima svoje ugostiteljske sadržaje, pa sadržaje za pohranu prtljage, pa čekaonice, a nemojmo zaboraviti da su to bila vremena kada su posebni VIP gosti putovali željeznicom, a postojali su vagoni 1, 2,3, razreda. On je nastojao ispričati priču, a njegova priča o ukrasima koje možete vidjeti na pročelju glavne zgrade i dalje ostaje nepoznata'', naglašava Veličan.
I da, bila je u pravu. I mi smo se sami iznenadili kada smo po tko zna koji put pogledali sat ispred ulaza u njegov središnji dio,vestibul, jer sat je najvažniji dio kolodvora. Vrijeme, to dragocjeno vrijeme i vozni red vlakova. Sat danas stoji na mjestu na kojem nije bio od samih početaka kada je samostalno stajao malo sjevernije od ulaznih vrata.
Jeste li ikada primijetili da iznad ulaznih vrata kolodvora stoji kip žene s janjetom? Nismo ni mi.
No znamo odgovor na pitanje što povezuje Jasminku Kromar, Azisa Kurspahića sa Janošom Matotom, prvim šefom zagrebačkog Glavnog kolodvora. Dijelili su oni isti ured, a iako Jasminka danas ne živi u zgradi kolodvora, stanu koji je bio namijenjen šefu kolodvora, u njemu je živio upravo Kurspahić, šef kolodvora sa jako dugim mandatom.
U nastavku pogledajte galeriju.
O važnosti i utjecajnosti šefa kolodvora u ono vrijeme govori i podatak kako je jednom zgodom Plavim vlakom u Zagreb stigao Josip Broz Tito i otišao na Pantovčak na svečanu večeru. Usred večere Tito je pitao gdje je šef kolodvora koji je u to vrijeme bio upravo Kurspahić. Protokol je bio u panici jer ga nisu ni pozvali. Nastala je strka i otišli su po njega u njegov stan i doveli ga na večeru.
Taj stan i dan danas postoji, više nije u vlasništvu HŽ-a, a prošle se godine prodavao po cijeni od milijun kuna. Danas u njemu koliko čujemo žive podstanari koji možda imaju najljepši pogled na grad.
Među posebnim i slavnim gostima koji su putovali ovim kolodvorom posebno se moramo prisjetiti Tita koji je putovao svojim Plavim vlakom, a posebno na putovanju prema Indiji 1954. godine.
''Plavim vlakom je krenuo iz Beograda pa preko Zagreba do Rijeke, gdje ga je čekao brod Galeb i dalje nastavio svoje putovanje prema Indiji. Tito je svoje posljednje putovanje željeznicom zabilježio 1980. godine u svibnju kada je ispraćen u Zagrebu na svoje posljednje počivalište u Beograd'', priča nam Veličan.
''Predsjednik je održao povijesni govor, bina je bila ispred ulaza i nakon toga prošao je kroz vestibul, ulazni dio kolodvora, i na prvom peronu ušao u vlak'', ispričala je Veličan.
26. kolovoza 1995., dvadesetak dana poslije operacije Oluje, tako je simbolično ponovno uspostavljena željeznička veza između Zagreba i Splita. Vlak je krenuo u 8.07 sati iz Zagreba, preko Knina do Splita.
Uz Vlak slobode bio je tu i Vlak mira koji je 1997. godine krenuo prema Vukovaru a jedan od putnika bio je i predsjednik Tuđman.
Kolodvorska zgrada duga 186,5 metara strogo simetrične kompozicije čuva i priču o njezinim najčešćim stanarima, beskućnicima.
''Beskućnici su dio kolodvora, ali putnici nemaju puno razumijevanja za njih, svi se žale, često, pa i turisti. No to je nešto što mi ne možemo samostalno, bez pomoći odgovarajućih institucija riješiti, i oni će i dalje biti tu. Ugrožavaju svoju sigurnost ali i sigurnost drugih kada spavaju u vlakovima ili hodaju po pruzi. To je najveći problem'', naglašava šefica kolodvora Kromar.
''Bila je to strašna nesreća. Bio je to kraj ljetnog odmora i puno naših ljudi vraćalo se kući, pa je vlak bio krcat. Vlak je putovao na relaciji Atena- Dortmund. Velikom brzinom ušli su u kolodvor, a kompozicija sastavljena od devet vagona doslovno se raspala po peronu. Tijela su bila neprepoznatljiva, u njihovom izvlačenju bila je angažirana i vojska. Lokomotiva se odvojila od kompozicije, kompozicija se rasula na samom ulazu u kolodvor, a lokomotiva je ostala sama na drugom peronu, netaknuta'', ispričala nam je Veličan.
No većinom će priče o kolodvoru ipak biti sretnije. Tako i priče o vlakovima koji su dobivali imena po poznatim ličnostima iz tadašnjeg vremena. Tako je tu bio i vlak Matoš, koji je krenuo 1988. godine. Bio je to poslovni vlak za kojeg je rezervacija bila obavezna. Vagoni su bili samo oni prvog razreda, uz restoran. Putovao je na relaciji Zagreb Beograd i postizao najkraću brzinu od 4 sata i 2 minute. Na istoj relaciji putovao je i Tesla, a Lisinski je vlak koji prometuje i danas, noćni vlak. Bio je tu i poznati Samoborček koji je u promet krenuo 1901.i vozio po uskotračnoj pruzi. Bio je tu i poznati Orient Express, za čije goste, između ostalih, je i sagrađen hotel Esplanade, u neposrednoj blizini kolodvora. A tu se dogodilo i slavno ubojstvu o kojemu pisala Agatha Christie. Radnja romana, odnosno vlak o kojem Agatha Christie piše prometuje na relaciji Vinkovci - Zagreb Glavni Kolodvor.
Nakon velike obnove 1987. godine, zadnji obnoviteljski radovi na zgradi izvođeni su tijekom 2003. i 2004. godine, a obuhvatili su sanaciju krovne konstrukcije, sanaciju terasa i ograda, zamjenu oštećenih dijelova peronske nadstrešnice, temeljitu sanaciju fasadne žbuke i kamenih dijelova pročelja s ukrasnim detaljima i njihovo dovođenje u izvorni oblik, restauracijsku obnovu alegorijskih figura Prometa, Industrije, Poljoprivrede, Lova i Stočarstva, reljefa, pilastara, profiliranih vijenaca te sanaciju stolarije. Godine 2003. zgrada Zagreb GK zaštićena je i kao pojedinačno kulturno dobro.
Željeznica je život, složit će se naše sugovornice koje svoj život vezuju uz odlaske i dolaske, prugu i vlakove. I ljudi kojih je nekada bilo puno više, koji su živjeli na područjima oko tvornice Gredelj, izgrađene gotovo paralelno s zagrebačkom Glavnim kolodvorom. U to doba radničke kolonije ispunjavale su prostor od današnje KD Vatroslava Lisinskog. Živjeli su blizu pruge na kojoj su radili, i koja je povezivala Zagreb sa cijelim svijetom. Uživali u plesovima, druženjima, KUD-ovima i raznim događanjima.
Željeznica nisu kolodvori i pruge, postrojenja i vlakovi, željeznica su ljudi, govori nam još jedna žena koja je nešto malo starija od šefice kolodvora i koja živi životom željeznice pišući o njoj već desetljećima.
Dok odlazimo s uvijek prepunog Zagreb Glavnog kolodvora čini nam se kako je potpuno u pravu.