Jedan do svjetskih lidera u proizvodnji putničkih zrakoplova američki Boeing zabilježio je vrtoglavi pad prihoda na početku ove godine. To ni ne čudi nakon što je u dvije zrakoplovne nesreće njihovih zrakoplova poginulo 346 ljudi, pa su njihovi 737 Max zrakoplovi prizemljeni diljem svijeta.
Profit je pao za 21 posto, sa 2,51 milijardu dolara iz 2018. godine na 1,98 milijardi dolara u ovoj godini u istom razdoblju, prvom kvartalu. Objavili su i da povlače svoje dosadašnje financijske prognoze za ovu godinu i tako su pokazali kako su zapravo nesigurni po pitanju onoga što ih čeka u ostatku ove godine, piše The Business Insider.
Jedan se zrakoplov u listopadu prošle godine srušio u more kod Indonezije, a bio je star samo nekoliko mjeseci. Poginulo je svih 189 putnika i članova posade. U ožujku ove godine jedan se zrakoplov srušio nedaleko do Addis Abebe, glavnom grada Etiopije, a poginulo je 157 ljudi.
Preliminarni izvještaji pokazuju da su u obje nesreće bili uključeni problemi u radu automatskog MCAS sustava. Svrha je sustava za pojačavanje manevarskih karakteristika spriječiti zastoj zrakoplova u letu. MCAS reagira kada senzori u nosu zrakoplova pokazuju da se uspinje pod prevelikim kutom, što može prouzročiti zastoj. Istraga leta zrakoplova Lion Aira navela je na zaključak da je taj sustav zakazao, spuštajući nos zrakoplova u silaznu putanju više od 20 puta. Boeing je izmijenio softver koji će buduće isključivati sustav ako dobije neujednačene podatke iz senzora.
Od prizemljenja Boeing nije dobio ni jednu narudžbu za novi zrakoplov, a zrakoplovne kompanije otkazale su i niz letova.
Boeing se za nesreću ispričao i objavio da smanjuje proizvodnju 737 Max, sa 52 na 48 zrakoplova mjesečno.
Analitičari predviđaju da će nesreća ostaviti trag od 10 milijardi dolara gubitaka u njihovim financijama. Upravo kobni 737 Max trebao je biti njihov ovogodišnji veliki izvor financija, i dosada jako unosan proizvod. Postojeće narudžbe su otkazane. Prijete im i tužbe dioničara, obitelji žrtava, stižu i pozivi za neovisnim predsjednikom uprave, a nesreće su potaknule i više pitanja o regulacijama zrakoplova.
Drugi pak analitičari smatraju da će Boeing ubrzati proizvodnju čim dobije zeleno svjetlo za uzlijetanje, i da će brzo nadoknaditi izgubljeno zbog prizemljenja.
"Najvjerojatniji scenariji je da će zrakoplovi poletjeti do kraja trećeg kvartala, a Boeing će učiniti sve da se narudžbe obnove do kraja godine", naglašava George Ferguson, analitičar.