Tehno
130 prikaza

Zaboravljeni genij Kutaragi, tata Playstationa: Prihod od 'plejke' kao hrvatski proračun

1/5
Profimedia
Kasnili smo tri godine, u Hrvatskoj je prva 'plejka' službeno puštena u prodaju u srpnju 1997. godine. Profit? Godišnji prihod Playstationa je 25 milijardi eura

Prva konzola Sonyjeva Playstationa je puštena u prodaju 3. prosinca 1994. u Japanu po cijeni od 387 američkih dolara odnosno 37.000 jena. Kasnili smo tri godine, u Hrvatskoj je prva 'plejka' službeno puštena u prodaju u srpnju 1997. godine.

Kad se Sonyjev Playstation pojavio na naslovnici magazina Edge, bilo je to na ljeto 1994., jedan uzbuđeni developer je rekao: 

"Ovo će revolucionizirati svijet kompjuterskih igrica."

Nije imao pojma koliko je bio u pravu. U to vrijeme najvažnije igraće konzole bile su Nintendo i Saturn, kojeg je upravo predstavila Sega. Važne kompanije u biznisu bili su Konami, Capcom, Namco... Sony je međutim još od kasnih 80-ih tražio ulaz u sve profitabilnijem poslu nakon neuspjeha svog računala s igrama MSX, pa kad se ukazala prilika za izradu CD-Rom pogona za Super koji će uskoro biti objavljen kao Nintendo (SNES) konzola, Sony je 'skočio' na nju.

 | Author: Profimedia Profimedia

Međutim, u pozadini, Sonyjev inženjerski genij Ken Kutaragi, također je dizajnirao samostalni sustav, PlayStation, sposoban za igranje SNES igrica kao i novi CD format koji bi sam Sony kontrolirao, piše Guardian. 

Zaboravljeni genij Ken Kutaragi

Moćni Nintendo je osjetio prijetnju i čim je Sony najavio PlayStation na divovskom sajmu potrošačke elektronike 1991. u Chicagu, Nintendo je odmah otkrio da zapravo otkazuje ugovor i da će umjesto toga ući u partnerstvo s Philipsom u proizvodnji njegovog CD dodatka temeljenog na SNES-u.

Sony je ostao šokiran i ponižen. Ostavljena mladenka u velikoj katedrali tehnološke industrije, piše Guardian. Iznesene su razne teorije o motivima Nintenda, ali najočiglednije, radilo se o vrlo zaštitničkoj tvrtki koja je preuzela kontrolu od ambicioznog rivala potrošačke elektronike. Što god se stvarno dogodilo, PlayStation je bio mrtav. Ili ne?

Kutaragi je započeo rad na novom stroju za igre, kodnog imena PS-X, dizajniranog oko snažnog 32-bitnog Risc procesora s ugrađenim koprocesorom pod nazivom Geometry Transformation Engine koji je dizajniran za obradu matematike brzih, detaljnih 3D vizuala u stvarnom vremenu, piše Guardian.

 | Author: Profimedia Profimedia

Sony ranih 90-ih donosi dvije ključne odluke: potpisala je razvojni ugovor s legendom arkadnih igara Namcom za proizvodnju naslova isključivo za novi PS-X i poslala je svoje inženjere na svjetsku turneju programera, mameći ih za podršku konzoli s uzbudljivim demonstracijama 3D grafike.

Stali u red za krivu konzolu - Saturn

Kapitalizirali su raširenu frustraciju Segom i Nintendom, koji su proveli godine zatvarajući izdavače u restriktivne i složene ugovore o licenciranju, ali je također zaveo programere i umjetnike svojom uzbudljivom tehnologijom. Do početka 1994. godine, bilo je 250 tvrtki koje su se prijavile za izradu igara za novi stroj, razbijajući oskudnu podršku koju su prikupljale konkurentske multimedijske konzole kao što su Philips CDi ili 3DO. Postojao je osjećaj rastućeg zamaha.

Kada je PlayStation lansiran u Japanu u prosincu 1994., bio je suprotstavljen Seginom dugo iščekivanom Saturnu, naizgled sličnom 32-bitnom CD-Rom stroju, podržanom od najvećih arkadnih naslova te tvrtke, Daytona USA i Virtua Fighter. Isprva se činilo da je Sony posrnuo, domaće lansiranje stroja nije uspjelo privući kaotične redove kao Saturn par tjedana ranije.

Ali onda, kako su se datumi lansiranja u SAD-u i Europi približavali, nastao je hype. Naslovi kao što su 3D borbena igra Toh Shin Den, platformer Jumping Flash! i trkaći Motor Toon Grand Prix pokazali su vizualni potencijal stroja, s bogatim, detaljnim 3D okruženjima i glatkim animacijama vozila i likova. Do kraja te godine, Wipeout i Tekken pridružili su se popisu - prekrasne, uzbudljive igre pune stava i savršeno oslikavaju Sonyjevu filozofiju, piše Guardian: ako nije u stvarnom vremenu, nije igra!

 | Author: Profimedia Profimedia

Zaključno s listopadom ove godine, Sony je prodao 158 milijuna Playstationa 1,2,3,4, i 5. Samo 'petica' donijela je novih 60 milijuna korisnika. 

"Svi su nam govorili da ćemo propasti", rekao je danas 74-godišnji Kutaragi, tata Playstationa u intervjuu za Japan Times. 

Borio se uvjeriti svoje šefove u Sonyju da će njegova konzola biti pobjednik.

Kad se s revolucionarnom 3D grafikom i odraslim naslovima kao što su "Tomb Raider" ili "Metal Gear Solid" Sonyjev uređaj se prvi put pojavio na policama, promijenio je sve. Prije toga su se konzola Nintendo Entertainment System i slični uređaji za igranje smatrali "dječjim igračkama".

- Većina rukovoditelja u Sonyju bila je žestoko protiv toga - kaže Kutaragi.

"Željeli smo maksimalno iskoristiti tehnološki napredak kako bismo stvorili novi oblik zabave", rekao je inženjer blistavih očiju za Japan Times.

Sony i drugi japanski gigant Nintendo su rivali u industriji, ali prije više od tri desetljeća radili su zajedno kako bi napravili CD-ROM čitač kompatibilan sa Super Nintendo konzolom, koja je mogla primati samo igraće uloške.

 | Author: Profimedia Profimedia

Uz Nintendovo dopuštenje, Sony je također razvijao stroj koji može čitati i CD-ove i kasete, s radnim naslovom "Play Station" - prvi put kada je korišteno ime.

No prijateljstvo ovog para završilo je dramatično.

Nekoliko sati nakon što je Sony predstavio svoj novi projekt na sajmu u Las Vegasu 1991., Nintendo je, uplašen Sonyjevim pravima nad igrama, najavio da će umjesto toga raditi s nizozemskom tvrtkom Philips.

Epizoda je viđena kao izdaja i poniženje za Sony, a svi ti projekti u usponu nisu se uspjeli ostvariti.

"Novine su pisale da je to loše za nas", rekao je Kutaragi. Ali "bilo je neizbježno da mi i Nintendo slijedimo vlastiti put, jer su naši pristupi bili potpuno drugačiji."

Za Nintendo su "videoigre bile igračke koje nisu imale nikakve veze s tehnologijom", rekao je.

Ali bez tog odbacivanja, PlayStation kakav poznajemo "nikad ne bi ugledao svjetlo dana."

Kada je Sony lansirao svoje igre za PlayStation i CD u Japanu 1994., a u zapadnim zemljama nekoliko mjeseci kasnije, Nintendo je držao u rukama prodaju konzola.

Stoga je Sony iskoristio svoje iskustvo u glazbenoj industriji za razvoj novog modela distribucije, prodajući gadgete u trgovinama elektronike umjesto u trgovinama igračkama i stvarajući nove opskrbne lance prilagođene lokalnim tržištima.

Naravno, pucao je i na stariju publiku i time ušao u domove diljem svijeta. Samo petica prodana je u viđše od 60 milijuna primjeraka. Gotovo 160 milijuna prodanih igraćih konzola ukupno, da ne govorimo o prodaji igrica... 

Kutaragi je Sonyju donio ne milijune, nego milijarde. Godišnji prihod od Playstationa iznosi više od 25 milijardi eura. Za usporedbu, proračun Republike Hrvatske je otprilike 28 milijardi.  

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.