Više od milijun 'followera' nestalo je s Twittera u posljednjih nekoliko dana nakon izbijanja još jedne afere u kojoj je glavna zvijezda tvrtka koja je poznate i slavne (i one koji to žele postati) opskrbljivala lažnim profilima marljivih pratitelja. I u tom biznisu zarađivala milijune. Poslovanje tvrtke Devumi detaljno će istražiti ured glavnog tužitelja američke savezne države New York.
Devumi je tvrtka koja prodaje Twitter pratitelje. Pretpostavlja se kako imaju oko 3.5 milijuna automatskih računa, odnosno profila, koje preprodaju po nekoliko puta, a svojim klijentima su omogućili više od 200 milijuna pratitelja na Twitteru. Na najmanje 55.000 računa koriste imena, profilne fotografije i ostale osobne podatke 'pravih', stvarnih korisnika Twittera, uključujući i maloljetnike, pokazalo je istraživanje kojeg je proveo New York Times.
Primjera onih čiji profili su postali 'roba za prodaju' ima mnogo.
Jessica Rychly obična je tinejdžerica koja živi u Minnesoti. Uživa čitajući knjige, druži se s prijateljima i poput ostalih 17-godišnjaka vrijeme provodi na Facebooku i Twitteru. Ponekad objavi i koji selfie. No čini se kako Jessica ima sestru blizanku, s kojom osim izgleda i nekih drugih osobnih podataka, nema ništa zajedničko.
"Jessica Rychly 2" živi na internetu, a svoje dane provodi promovirajući jednu kanadsku tvrtku za nekretnine, jednu kriptovalutu i jednu radio stanicu u Gani. I još sve to radi na arapskom. Nju ne poznaju ni roditelji ni prijatelji 'prave' Jessice Rychly. A ni ona. I zapravo ju ni ne može poznavati. Naime, ovaj račun Jessice 2 samo je jedan od milijun onih koje tvrtka Devumi, kreira za svoje klijente gotovo preko noći.
Ovo je samo još jedna priča u nizu onih o digitalnim prevarama, koje su u posljednje vrijeme počele biti svakodnevica. Pokazuju kako se, zbog ne postajanja čvrstih pravila i zakona, iluzija virtualne stvarnosti može jako dobro unovčiti. Iako imaju moć uništiti nečiji ugled, plasiraju pogrešne informacije pa čak i utječu na političke izbore i dalje se njihova prodaja i kreiranje nalaze u sivoj zoni.
Po nekim procjenama pretpostavlja se kako je od 48% računa aktivnih korisnika Twittera, njih gotovo 15% zapravo su automatski profili napravljeni kako bi simulirali prave ljude. 'Boostanje' nije rezervirano samo i isključivo za Twitter pa tako ni druge društvene mreže nisu pošteđene lažnih profila. Facebook je prošle godine objavio kako je gotovo 60 milijuna računa korisnika na ovoj društvenoj mreži automatizirano.
I dok Twitter i ostale društvene mreže zabranjuju kupovanje pratitelja, Devumi i deseci još takvih i sličnih tvrtki otvoreno ih prodaju. Ljude i njihove identitete.
Društvene mreže čija je tržišna vrijednost u nekim segmentima usko vezana i za broj korisnika, imaju svoja pravila kojih se drže oko detekcije i eliminacije lažnih profila i računa. I pokušavaju pronaći pravo rješenje.
Prošle je godine osnivač Devumija German Calas zanijekao kako je njegova kompanija kupovala lažne pratitelje. Naglasio je kako ne zna ništa o identitetima koji su ukradeni od pravih korisnika. "Optužbe su lažne, i mi nemamo saznanja o takvoj aktivnosti", naglasio je Calas.
Opsežno istraživanje New York Timesa pokazalo je kako Devumi ima više od 200.000 klijenata među kojima i tv zvijezde, sportaše, komičare, TED govornike, manekenke, itd. U većini slučajeva, oni su ti koji kupuju svoje pratitelje, no nekada to za njih mogu učiniti i drugi, prijatelji, agenti i sl. Za sitnu naknadu, za jedan peni, mogu se dobiti i dodatni klikovi na YouTubeu, SoundCloudu i sl. Mnoge američke zvijezde su nakon istrage New York Timesa obrisale svoje profile na društvenim mrežama kako bi izbjegle pitanja i neugodnosti.
Posljednji među njima koji se našao na meti kritike zbog kupovanja lažnih sljedbenika je filmski kritičar Chicago Sun-Timesa Richard Roeper. Među onima koji imaju veliki broj pratitelja, za koje se ne zna jesu li pravi ili lažni, je i Martha Lane Fox, članica upravnog odbora Twittera.
Twitter najavljuje kako će istražiti ove navode, i kako će zaustaviti tvrtke koje prodaju lažne pratitelje i zarađuju milijune na kreiranju 'velikih' zvijezda.