Brojni aerodromi diljem Europe suočeni su najvećim gužvama, a kako donosi britanski Independent tisuće putnika su zapele u zračnim lukama zbog otkazivanja letova. Isti britanski medij navodi easyJet kao primjer problematičnog avioprijevoznika nakon što su otkazali barem 28 letova.
"Zagušen zračni promet, posebno u londonskom području, loše vrijeme i odgode po naredbama kontrole leta doprinijeli su kašnjenju", opravdava se ovaj jeftini avioprijevoznik.
Zračne luke Heathrow i Gatwick moraju prebaciti više putnika nego što je predviđeno njihovim planovima. Nebo iznad Francuske zakrčilo je oko 1.000 britanskih letova svakog dana i lokalne kontrole leta jednostavno nemaju dovoljno ljudi za učinkovito upravljanje rastom prometa. Strože kontrole putovnica u zračnim lukama znače da neki putnici čekaju i po četiri sata na prelazak granice i tisuće letova zbog toga kasne ili su potpuno otkazani.
Jedan od prvih otkazanih letova u nedjelju bio je easyJetov let iz Gatwicka za Marseille, a avioprijevoznik branio se govoreći da je prvo došlo do odgoda po naredbi kontrole leta i posada nije mogla nastaviti s letom jer su odradili maksimum radnih sati tijekom čekanja. Incident se dogodio i prošlog petka kada je zaposlenik zračne luke u Nici navodno udario putnika, također easyJeta. Zaposlenik je, navodno, udario čovjeka s devetomjesečnim djetetom nakon što se požalio na nedostatak brige za putnike koji su 13 sati čekali let za Luton.
Dok se još uvijek čeka odluka o gradnji nove zračne luke u Londonu Heathrow i Gatwick moraju se nositi s rekordnim brojem letova i putnika. Postali su najzaposlenije zrače luke u svijetu i nemaju previše prostora za nepredviđene situacije. Nedavno je slijetanje na Gatwicku bilo obustavljeno zato što je pukla guma na zrakoplovu Air Canade što je dovelo do kašnjenja ili otkazivanje desetaka letova.
Zračna luka Sussex, na jugu Engleske, sprema se za najužurbaniji dan u povijesti 13. kolovoza kada bi im trebalo kroz zračnu luku proći oko 168.000 putnika. Heathrow predviđa da će im najteži dan biti nedjelja 6. kolovoza s nešto više od 250.000 putnika.
Analitičari trenutačno upozoravaju da je britanski sustav letenja sada praktički potpuno zaposlen i nemaju prostora za rast.
"Nema nikakvog prostora za rješavanje nepredviđenih situacije, bilo da je riječ o pistama, terminalima, cestovnim ili željezničkim prilazima i svako kašnjenje ili problem bilo gdje u sustavu dovodi do velikih kašnjenja", ispričao je Laurie Price britanskom Independentu.
"Zračnim lukama može odgovarati da izvuku i posljednji novčić iz trenutačnih kapaciteta, ali putnicima je to potpuno neprihvatljivo i prijevoznici su ti koji na kraju snose troškove kašnjenja", dodaje on.
Na kontinentu je također zračni promet na rubu pucanja, kako su to opisali iz easyJeta:
"Tijekom vikenda smo se susreli s kašnjenjima do 100 minuta preko francuskog zračnog prostora, a dvije trećine naših letova išlo je preko Francuske. Korištenje alternativnih ruta preko Atlantika ili Njemačke ima drugi niz problema zato što dulje traje i nemaju jednak kapacitet kao francuske rute letenja".
Sindikat francuskih kontrolora letenja obratio se kratkim priopćenjem:
"Francuski kontrolori letenja suočavaju se s ogromnim porastom prometa, negdje je to i više od 10%, s nedovoljnim brojem zaposlenih".
Zračni prijevoznici prebacuju krivnju na nove granične kontrole unutar Europske unije. Naime, od ovog ljeta granične kontrole moraju zabilježiti dolaske i odlaske svih putnika iz država izvan Schengenskog područja. Britanci su do sad prolazili uz tek letimični pregled putovnice.
Thomas Reynaert, šef udruženja avioprijevoznika A4E, kaže:
"Čekanja u redovima i do četiri sata bila su rekordi ovih dana. Zračne luke poput Madrida, Palma de Mallorce, Lisabona, Lyona, Paris-Orlya, Milana i Bruxellesa sramotan su primjer čekanja putnika pred graničnim kontrolama, ponekad dugima i po nekoliko stotina metara".
Britanski putnici u Palma de Mallorci morali su čekati i po 90 minuta. Analitičari poput Pricea upozoravaju da će stvari postati još i gore nakon što Velika Britanija iziđe iz EU:
"Ako sada imamo toliko problema, što će se dogoditi nakon Brexita kad počnemo primjenjivati još strože kontrole dolazaka? Nakalemit ćemo ih na već zagušene terminale što će samo pogoršati standarde usluge, povećati čekanje i frustracije putnike".