Četrnaest puta možete smjestiti čitavu kneževinu Monaco na prostor kojeg zauzima ogromna međunarodna zračna luka u Dubaiju. CNN je istražio kako jedna takva mikrodržava poput Monaca ipak uspijeva konkurirati velikim igračima na zrakoplovnoj sceni.
Praktički bez milimetra ravnice Monaco je notorno neprikladan za bilo kakve zrakoplove, ali na sreću bogataša svijeta, međunarodna zračna luka Nice Cote d'Azur nalazi se u blizini. Helikopterima onda putnici idu do same kneževine i to zadovoljstvo plaćaju oko 150 eura. "Pozamašan broj naših klijenata ima privatne mlažnjake, ali više od 90% našeg prometa čine putnici koji idu na obične komercijalne letove", izjavio je Gilbert Schweitzer, šef Monacaira, jedne od helikopterskih kompanija koje prevoze putnike iz Monaca do Nice.
Vatikan, kao još manja država, ima dodatni problem. Naime, nalazi se usred višemilijunskog Rima i samim time je još teže graditi zračne luke, ali ni to nije spriječilo gradnju zračnih veza papinske države. Jedna od kula Leoninskog zida pretvorena je u slijetalište za helikoptere, a Papa na dulja putovanja redovito koristi zrakoplove Alitalije, barem za odlazak. Povratak mu najčešće osigurava aviokompanija države koju je posjetio.
Republika San Marino ima sličan problem kao i Vatikan. Okruženi su teritorijem druge države, također Italije, ali ni topografija nije pretjerano sklona ovoj, navodno najstarijoj, državi svijeta. Vlasti državice se nisu predale, pa su čak i uspostavili vlastiti registar zrakoplova gdje se mogu upisati avioni diljem svijeta, a nemaju ni vlastiti aerodrom. Trenutačno pregovaraju o preuzimanju dijela prava na korištenje obližnje zračne luke u Riminiju, ali pregovori su tek u svojim povojima.
Andora je specifična po nekoliko stvari, a između ostaloga i po tome što imaju dva šefa države. Pirinejsko gorje okružuje Andoru i to znači da su se morali okrenuti tehničkim akrobacijama ili baciti oko preko granice. Zračna luka La Seu d'Urgell već desetljećima gubi na popularnosti, ali nedavne renovacije mogle bi udahnuti novi život zračnoj luci. Još uvijek ne postoje redovni letovi, ali vlasti napominju da je samo pitanje vremena kad će turisti prihvatiti činjenicu da ne moraju više putovati autobusima.
Podno Alpa nalazi se Bodensko jezero, a stotine kilometara vodene površine dijele tri države: Njemačka, Austrija i Švicarska. Između dvije zračne luke, švicarskog St Gallen-Altenrhein do Friedrichshafena je samo dvadesetak kilometara, a mali austrijski avioprijevoznik People's Viennaline odlučio je prošle godine povezati ta dva grada na suprotnim obalama jezera. Zanimljivo je da St Gallen-Altenrhein koristi i Lihtenštajn kao svoju najveću zračnu luku.
Let je zapravo tek prvi dio jedne dulje rute koja putnike ostavlja u Kolnu. Pretpostavljalo se da će tek desetak posto od očekivanih 40.000 godišnjih putnika putovati samo tu kraću rutu. Šef People's Viennalinea Danel Steffen rekao da će ta ponuda letova pomoći i turistima i radnicima s obje strane jezera. Steffen očekuje i da će zaljubljenici u putovanja zrakoplovom dolaziti kako bi isprobali tu rutu i mogli se pohvaliti prijateljima da su bili na najkraćem međunarodnom letu. Međutim, već u travnju ove godine je ta ruta obustavljena zbog nedostatka potražnje.