Let JAT-ovog Boeinga 727 iz Titograda (današnje Podgorice) za Beograd 26. rujna 1981. trebao je biti rutinski. Među putnicima su bili poznati glumci Miša Janketić, Marko Nikolić i Žarko Laušević, narodni heroj Milan Šijan te kompletna momčad nogometnog kluba Budućnost. No, desetak minuta nakon usputnog slijetanja u Dubrovnik, let se pretvorio u jednu od najnevjerojatnijih drama u povijesti jugoslavenskog zrakoplovstva. Tri naoružana Hrvata otela su avion, no nisu računali na snalažljivost putnika i posade koji su na kraju oteli avion od - otmičara.
'Kapetane, izgleda da smo oteti'
O drami koja se odvijala u pilotskoj kabini svjedočio je kapetan Ljubomir Zekavica samo tjedan dana nakon događaja. Njegovu ispovijest objavio je iz svoje arhive NIN.
- Na oko 4,5 tisuće metara visine osjetim da se iza mojih leđa nešto događa. Kopilot Pinter mi kaže: 'Kapetane, izgleda da smo oteti' - ispričao je Zekavica. U kabinu su upala trojica mladića, Borivoje Jelić, Marko Križić i Milan Prpić. Jedan je stjuardesi prislonio nož na vrat. Čim je inženjer leta vraćen, Borivoje Jelić vikne na mene: 'Vozi u Italiju'. Ja okrenem avion prema Italiji. Šutim i čekam da vidim što će dalje biti. Jelić kaže bijesno: 'Lažeš, ne ideš za Italiju' - prisjetio se kapetan. Uspio ih je smiriti riječima:
- Slušajte vi mladići: radite vi lijepo svoj posao, a ja ću raditi svoj. Ja moram sve zajedno, i vas i putnike, dovesti žive i zdrave na zemlju, poslije vi radite što hoćete.
Otmičari su bili nervozni i neorganizirani. Naredbe su se mijenjale, a planovi propadali. Nakon što su im Talijani uskratili dozvolu za slijetanje, zatražili su da se leti za Haifu u Izraelu. No, goriva je bilo dovoljno tek do Atene.
Drama iznad Mediterana
U Ateni je uslijedilo natezanje. Grčke vlasti isprva nisu dopuštale slijetanje, no popustile su kad im je kapetan poručio da će sletjeti bez obzira na sve. Nakon što su napunili spremnike, avion je poletio prema Tel Avivu. Međutim, Izraelci su bili neumoljivi.
- Odgovor iz Tel Aviva glasio je: 'Izraelski teritorij je zatvoren za promet, nema slijetanja ni na jedan aerodrom, vratite se odakle ste došli' - ispričao je Zekavica. Izraelske zračne snage podigle su i borbene avione F-16 kao jasno upozorenje.
Nakon osam sati leta i neuspjelih pokušaja, kapetan je uvjerio otmičare da slete u Larnacu na Cipru, pod izlikom da jednoj teško bolesnoj putnici treba hitna medicinska pomoć. To je bio početak kraja njihove amaterske otmice.
Vatra, dim i bijeg na pistu
Dok su otmičari pregovarali s ciparskim vlastima, putnici su skovali plan. Iskoristili su iznošenje bolesne žene kao priliku da stražnja vrata aviona ostanu odškrinuta. Tada je, navodno na inicijativu narodnog heroja Milana Šijana, u toaletu zapaljeno nekoliko novina.
Vatra! Vatra! - prolomio se povik kroz kabinu ispunjenu dimom. Nastao je kaos.
- Svi smo poludjeli, trčeći prema bilo kojem dostupnom izlazu. Samo sam vidjela jednog od otmičara kako ne može shvatiti situaciju. Mogao nas je sve pobiti, ali srećom ostao je miran. U šoku, valjda - ispričala je kasnije jedna od putnica.
Nogometaš Budućnosti, Žarko Vukčević, otvorio je izlaz za nuždu na krilu aviona. Ljudi su počeli iskakati s visine od četiri metra na pistu i trčati prema hangaru.
- Nije svejedno kad ti avion otmu naoružani ljudi, ali nije bilo panike, bio je adrenalin. Oslobodili smo se, pa su mediji u Europi pisali da su Jugoslaveni oteli otmičare - rekao je nogometaš Petar Ljumović, koji je među zadnjima napustio avion jer mu je rođakinja bila stjuardesa.
Kraj drame i suđenje
Ubrzo je pobjegla i preostala posada. Otmičari su ostali sami, zabezeknuto gledajući kako njihovi taoci bježe. Shvativši da je sve gotovo, predali su se ciparskoj policiji.
Suđeno im je u Beogradu u veljači 1982. godine. Glavni organizator, Borivoj Jelić, dobio je osam godina zatvora. Marko Križić osuđen je na pet, Milan Prpić na tri i pol, a pomagač Predrag Vidaković na dvije. Financijer otmice, Josip Valentić, dobio je 18 mjeseci, dok je Ksenija Dokmanović, koja je navodno unijela oružje u avion, oslobođena zbog nedostatka dokaza.
Službeni motiv otmice bio je avanturizam, iako se nagađalo o političkim razlozima i povezanosti s njemačkom terorističkom skupinom Baader-Meinhof.