Ponedjeljak, 10. lipnja 2013. godine. Ministarstvo obrane RH objavljuje da je napokon prelomljeno i odlučeno tko će remontirati hrvatske derutne ratne zrakoplove. Ukrspeceksport remontirat će 12 zrakoplova, sedam hrvatskih i pet koje će MORH dobiti od Ukrajine. Ukupna vrijednost posla iznosit će 14 milijuna eura, pisalo je u priopćenju MORH-a.
U utorak je pak ta priča dobila svoj pravni epilog. Nepravomoćno su osuđeni Josip Čović na godinu i osam mjeseci te Ivica Josipović na godinu dana zatvora. Čoviću će se sudskim putem oduzeti i 10.000 eura primljenog mita.
Podsjetimo, Čovića je USKOK teretio da je kao načelnik MORH-ovog Odjela održavanja i remonta Zrakoplovno-tehničkog zavoda tražio 50 tisuća eura mita od predstavnika ukrajinske tvrtke koja je napravila remont hrvatskih MIG-ova Ivice Josipovića. Uskok Čovića tereti da je uoči odluke o javnoj nabavi od zastupnika dvaju inozemnih tvrtki "zatražio novčanu nagradu" kako bi zauzvrat, kao član povjerenstava Ministarstva obrane (MORH), bez obzira na stvarnu tehničku sposobnost potencijalnih izvršitelja, osigurao pozitivno mišljenje i prednost u remontu i nabavi dodatnih aviona MiG-21.
Zastupnici jednog od društava nisu prihvatili Čovićev zahtjev da mu za pogodovanje isplate 50 tisuća eura, dok je suoptuženi zastupnik druge tvrtke taj zahtjev prihvatio i Čoviću obećao isplatu zatraženog iznosa. Nakon ugovaranja i realizacije posla, Čović je od zastupnika tvrtke u dva navrata tijekom siječnja i veljače 2016. preuzeo najmanje 10 tisuća eura, objavio je Uskok nakon podizanja optužnice 30. prosinca 2016. ne navodeći imena okrivljenih.
Čović je optužen da je nedjelo počinio kao načelnik Odjela održavanja i remonta te kao voditelj Odjela za zrakoplovno-tehničke standarde Samostalne službe za vojni zračni promet MORH-a i kao stručna osoba voditelj stručnog tima MORH-a za provjeru i član tehničkog Povjerenstva MORH-a zadužen za utvrđivanje tehničke sposobnosti izvršenja remonta borbenih aviona MiG-21 u remontnim zavodima potencijalnih izvršitelja te član Povjerenstva za analizu izvodivosti i isplativosti remonta.
Remont je službeno dovršen sredinom 2015. godine, Hrvatska je dobila svojih 12 MIG-ova i onda je sve krenulo nizbrdo. Prava bomba bila je priča da su u osam mjeseci nakon remonta hrvatskim nebom letjela samo tri friško dostavljena zrakoplova. Čak i Vojna policija morala je istražiti što se točno dogodilo s tim zrakoplovima.
Hrvatska strana je čak i odbijala prihvatiti neke isporučene MIG-ove zbog ogromnih problema s radarima, navodno je čak i gorivo curilo iz njih...
Kasnije će ministar Ante Kotromanović, čiji potpis krasi ugovor s Ukrspeceksportom, govoriti: "Sada ti avioni lete, kao ministar sam tada bio u teškoj situaciji, ranije, prije nego sam došao u Ministarstvo, izbjegavali su donijeti tu tešku odluku. Ako MIG-ovi ne bi letjeli, izgubili bi sposobnost kao vojska. Pitanje je bilo da ih remontiramo ili da ih gasim. Nakon toga naš glavni savjetnik je predložio da idemo u remont MIG-ova, ja sam to prihvatio i oformili smo povjerenstvo. Svi naš su piloti su bili za to, angažirali smo stručnjake i za Rumunjsku i Ukrajinu da provjere tko ima kapacitete to raditi i na temelju stručnog savjeta smo donijeli odluku da se posao da Ukrajincima".
Čović je u obrani porekao to za što ga se tereti, a kako su istražitelji na njegovim bankovnim računima našli 10.000 eura i datume kada su uplaćeni, to je morao nekako objasniti. Pa se snašao na zanimljiv način kazavši da on od Josipovića nije tražio ni primio novac niti mu je Josipović novac nudio.
"Radilo se o daru koji sam primio krajem siječnja 2016., kada je Ukrspecexport dovršio remont te je MORH-u isporučio svih 12 MiG-ova. Josipović je tražio da se nađemo na kavi. Kada smo se našli, Josipović mi je predao kuvertu. Rekao mi je: 'To ti je poklon jer je tvoj rad oko remonta MIG-ova bio korektan, a i poštovao si propise u tom poslu.' Poklon sam primio, iako ga nisam tražio, a kada sam došao kući, otvorio sam kuvertu i vidio da je u njoj 5000 eura. Nakon nekoliko dana taj sam novac uplatio na svoj bankovni račun", objašnjavao je Čović, a citira ga Večernji list.
Josipović je tu priču pak ispričao na malo drugačiji način. Kazao je da je jednom prigodom sreo Čovića koji mu se žalio na probleme sa zdravljem te odlazak u mirovinu pa mu je on kao ispomoć odlučio dati 5000 eura. Zbog toga ga je pozvao na kavu pa mu je taj novac uručio. Što se tiče isporuke druge kuverte s 5000 eura, Josipović se branio da mu je taj novac dao jer mu je sin planirao kupiti oldtajmer motor od Čovića. No ta kupnja, ustanovljeno je, nije realizirana, a Josipovićev sin naknadno je kupio maxi skuter od 400 kubičnih centimetara.
Možda i najbolji komentar čitave afere dao je kolumnist Josip Bohutinski u Večernjem listu. "Ne može se stoga izbjeći dojam da je cijela ta priča o remontu MiG-ova u Ukrajini bila ispolitizirana jer je remont zrakoplova ugovoren za bivše Vlade Zorana Milanovića, a navodna veleizdaja otkrivena je kad se HDZ ponovno vratio na vlast. Tako se veleizdaja, najveća afera u modernoj hrvatskoj povijesti, najveći skandal u Hrvatskoj vojsci, kako su sve nazivali remont MiG-ova u Ukrajini, sveo na korupcijsku afericu “tešku” oko 75.000 kuna", napisao je on.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
75.000 kuna? Za te novce se pošten čovjek neće iz kreveta dignut a kamoli blamirat
radi se o predsjedniku republike pa je i jedna kuna previše