Profesor i direktor Instituta za Biokemiju na Goethe-Universität Frankfurt am Main Ivan Đikić rekao je da je prekrasno vidjeti što su 24sata svojim kratkim naslovima uspjeli pogoditi nit problema u obrazovanju.
- Znanost, obrazovanje i korištenje tehnologije preduvjet su prosperitetnog društva - naglasio je Đikić.
Znanstvenik kaže da bismo Hrvatsku trebali uspoređivati s Finskom, koja nam je po broju stanovnika, ali i povijesti, vrlo slična zemlja.
- Stanovništvo Finske u proteklih 20 godina porastao je za 20%, dok je u Hrvatskoj suprotno. Demografska kriza u Hrvatskoj je značajniji i dugoročniji ekonomski, državni i nacionalni problem, dva puta veći od Agrokora - napomenuo je znanstvenik.
Kaže da je Hrvatskoj potrebna perspektiva kakvu je Finska uspjela stvoriti uz obrazovanje.
Finska se, objasnio je Đikić, bazira na društvu suradnje. Učitelji su ključ promjena, a postoji suradnja između njih i roditelje. Političke odluke donose se na temelju stručnih podataka te one zato mogu biti dugoročne. Hrabrost za promjene također je važna komponenta finskog društva. Škola im je mjesto učenja te djeca ne razgovaraju o ocjenama, već o projektima, koje rade u školi. Puno se ulaže u vrtiće jer znaju da je igranje važno za kreativnost, a učitelji po zakonu svakih 45 minuta djeci moraju dati 15 minuta za igru. Visoko obrazovanje u Finskoj je, kaže Đikić, slobodno i pravedno.
- Djeca su mi išla u američku školu i nikad ih nisam morao pitati jesu li napisali zadaću. U Kaliforniji su stekli samopouzdanje te im je škola pomogla da otkriju svoje talente. Škola mora biti mjesto gdje djeca otkrivaju sebe - poručio je Đikić.
Znanstvenik smatra da smo na dobrom putu postati poput Finske, ali da ćemo ju dostići tek onda kada se stručnjaci, učitelji, javnost i političari uspiju dogovoriti o promjeni obrazovanja.
- U 25 godina hrvatske države niti jedan političar nije stručnjacima dao da naprave prijedlog promjene obrazovanja. Političari ne razumiju obrazovanje, imaju kratkoročne ciljeve, a ne prihvaćaju savjete i blokiraju stručnjake - kaže znanstvenik.
Iskritizirao je izjavu premijera Andreja Plenkovića da naša budućnost ovisi o izvrsnosti.
- Budućnost ovisi o obrazovanju, a ne izvrsnosti. Premijer kaže da hrvatski moramo učiti zbog ljubavi prema domovini, ali ne, trebamo ga učiti zbog komunikacije. Ljubav prema domovini uči se kroz život - kazao je Đikić.
Prvi izbor ministra obrazovanja, rekao je znanstvenik, bio je loš, ali ni drugi nije dobar.
- Iako je reforma dobra, nažalost neće uspjeti. U zadnjih par mjeseci Divjak se odmaknula od struke i počela zagovarati jednu političku opciju - istaknuo je Đikić.
Upozorio je da je Hrvatska na zadnjem mjestu izvještaja svjetske mreže istraživačkih sveučilišta Univesitas21.
- Imamo zastarjele studijske programe, a moć se centralizira na Sveučilištu u Zagrebu, koje je u velikim problemima. Rektori i političari su najslabija karika - ocijenio je Đikić. Predviđa da e zagrebačko sveučilište po kvaliteti ići jako dolje, dok će rasti sveučilišta u Rijeci i Splitu.
- Rektor Boras ne shvaća da ne može biti rektor jer je u sukobu interesa i sam sebi isplaćuje novac. Žao mi je što Sveučilište u Zagrebu nije izabralo novi smjer te što će dobar dio kvalitetnih studenta biti izgubljen u sljedećih pet godina - poručio je profesor.
Vladi je poručio kako treba pustiti stručnjake da donose odluku.
- Nadam se da će otvoriti srce za mlade - zaključio je Đikić, čije je predavanje publika nagradila gromoglasnim pljeskom.