Ovih dana kabinsko osoblje Ryanaira dobilo je neobičan dopis iz uprave. U njemu piše da 'svi oni koji ne doprinose tvrtki mogu očekivati disciplinske postupke', odnosno da će raditi prekovremeno dok god ne prodaju više parfema i lutrijske strugalica'.
Irski avioprijevoznik je već i prije demantirao da tjera svoje zaposlenike da povećaju prodaju tijekom leta, nakon što je procurilo u javnost da ih potiču na prodaju određenih proizvoda u zamjenu za bonuse.
No sada je ponovno u medije stiglo pismo koje su zaposlenici ove aviokompanije dobili prije nekoliko dana, a riječ je o upozorenju da će, oni koji ne prihoduju tijekom leta određeni iznos od prodaje robe, snositi posljedice.
Čokolade, pića, strugalice
U pismu je istaknuto 10 proizvoda, uključujući razna pića, slatkiše, kozmetičke proizvode i strugalice, te su pobrojili postotak letova u kojima stjuardi i stjuardese nisu dovoljno zaradili. Ujedno, kritizirali su ih jer prečesto ne uspiju prodati robe ni u vrijednosti 50 eura, što je donja granica koju uprava tolerira.
Dapače, pisma iz agencija preko kojih se zapošljava kabinsko osoblje, imaju istu retoriku. U njima piše:
- Takvo ponašanje nije prihvatljivo i jasno je da jednostavno na letu ne radite svoj posao, uz upozorenje da su drastično podbacili.
Osoblju je rečeno da se njihova prodaja 'pažljivo nadgleda' i da će se, ukoliko ne prodaju više robe, protiv njih povesti disciplinski postupak.
Inače, Ryanairove upute za kabinsko osoblje izričito propisuju da je ono zaduženo primarno za sigurnost putnika, pa iako su već demantirali da ne tjeraju zaposlenike da budu prodavači, ova pisma i prijetnje upozorenjima, govore sasvim suprotno.
Inače Ryanair surađuje već niz godina s agencijama preko kojih unajmljuje kabinsko osoblje, a u ugovoru o radu im piše da rade pet dana, a tri se odmaraju. No, iz agencije im je rečeno da Ryanair nema obavezu poštovati te odredbe ugovora ukoliko ne prihoduju očekivane svote, pa će od idućeg mjeseca biti svaki tjedan redovno pozvani na arbitražu.
Agencija za zapošljavanje osoblja je to objasnila dopisom u kojem, pored ostalog, piše:
- Naš klijent Ryanair nastavit će davati zaposlenicima povlaštene uvjete rada, uključujući plaćanje prema ugovoru našem kabinskom osoblju, ali to se odnosi samo na one koji pridonose.
Zaradili 1,5 milijardu funti
Irski sindikat kabinskog osoblja usprotivio se ovakvom pritisku na njihove članove:
-Prva i najvažnija uloga kabinskog osoblja je sigurnost. Prodaja je tek na drugom mjestu. Ovakva korespondencija je nepristojna i otkriva da je kabinsko osoblje nezaštićeno ukoliko ne postigne zacrtane ciljeve uprave Ryanaira.
Inače, prodaja hrane, pića, parfema i ostalih sitnica, poput lutrijskih strugalica čine glavninu prihoda Ryanaira, i prošle godine iznosio je oko 1,5 milijardu funti.
To čini 27 posto kompanijinog prihoda, a prošle godine istaknuto je da taj postotak žele povećati na 30.
Iz agencije za zapošljavanje su dodali da svi oni koji su podbacili imaju šansu da se poprave i da prođu obuku kako bi bili bolji.
Na Ryanairovoj privatnoj Facebook grupi jedan od zaposlenika koji je, naravno želio ostati anoniman, opisao je avioprijevoznika kao 'gomilu zlostavljača', a drugi je opisao zašto je nemoguće da kabinsko osoblje popravi svoje radne uvjete:
- Baš ih briga hoćemo li mi napustiti kompaniju, jer će nas zamijeniti s mladim dečkima i curama koji dolaze ravno iz škole i koji će pristati na sve da ispune njihove uvjete.
Ryanair se već suočio s žestokim nezadovoljstvom pilota nakon ljetošnjeg skandala s masovnim otkazivanjima letova, pa je i njihov sindikat vodio bitku s izvršnim direktorom Michaelom O'Learyem oko radnih uvjeta, piše The Guardian