Top News
5651 prikaza

Stručnjaci govore koliko treba vjerovati anketama pred izbore

RTL
Uoči parlamentranih izbora redovite objave mjerenja raspoloženja biračkog tijela doživljavaju se kod političara na samo dva sasvim oprečna načina: pohvalama ili difamacijom

Istraživanja rejtinga političkih stranaka, posebno prije samih izbora, često su na udaru i nerijetko se može čuti kako ankete služe za manipulaciju. Struka te teze odbacuje i napominje kako do nesporazuma dolazi zbog krivih interpretacija istraživanja javnog mijenja u kojima se mjeri rejting stranaka. 

Kad o istraživanjima govore političari to se ne može uzeti kao kredibilno polazište za raspravu, je se oni, što je razumljivo, se prema anketnim istraživanjima odnose  isključivo interesno, navodi na počeku Dragan Bagić koji je 15 godina radio kao istraživač. 

- Ako političarima nešto ide u prilog onda će to hvaliti, a u suprotnom će ih difamirati ili proglašavati beznačajnim. Oni su nekredibilni komentatori jer su interesno što je razumljivo i legitimno iz njihove perspektive. Važno je da komentatori, analitičari i mediji ne nasjedaju da tu njihovu taktiku kako ne bi radili za njihov interes - kazao je.  

BILI NA ČEKANJU Top News 'Korona aduti' HDZ-a se tope, van izlaze afere i skandali

Navodi da treba razlikovati istraživanja koja rade etablirane agencije, koje se profesionalno bave istraživanjima tržišta i javnog mijenja, od podataka agencija ili tvrtke koje se javljaju pred izbore. 

- Mislim da bi javnost trebala naučiti razlikovati te dvije stvari. Etabliranim agencijama koje žive od tržišnih istraživanja i imaju veliki broj zaposlenih, za razliku od onih kojima je to usputan posao, ne isplati se svjesno manipulirati ili griješiti u istraživanjima. Razlog je jednostavan. Etablirane agencije ulažu svoj kredibilitet i poslovni ugled i uvjeren sam nema tog novca za koje bi one svjesno riskirale svoj ugled i kredibilitet zbog predizbornih istraživanja. No agencije koje se pojave od izbora do izbora, ne žive od tog posla, nemaju zaposlene tu je sve moguće. Ne tvrdim da takve tvrtke lažiraju, ali tu je puno vjerojatnije da se takvo nešto može desiti - uvjeren je Bagić.

Osvrnuo se i na krive interpretacije, posebno kad se uspoređuju predizborna istraživanja i samih rezultata izbora.

- Čim se to uspoređuje implicira se da su milijuni utrošeni u kampanji bačeni u vjetar. Ako to netko misli onda kampanje treba zabraniti, jer čemu rasipati novac i gubiti vrijeme - navodi Bagić.

 | Author: Slavko Midžor/PIXSELL Slavko Midžor/PIXSELL
Efekt predizbornih kampanja, kaže, najčešće utječe na odluku birača hoće li ili ne izaći na izbore. Upravo taj dio je istraživački najteže predvidjeti.  Ante Šalinović iz agencije Ipsosa smatra da se istraživanja nepotrebno mistificira, ali i odmah na početku jasno poručuje da istraživanja nisu precizan alat u mjeri koja se u javnosti očekuje. 

Za krive interpretacije ključne su dvije stvari. Prva je što se ne uzima u obzir statistička pogreška, a druga je što se ne shvaća da istraživanja nisu predikcija rezultata izbora.

- Istraživanja su isključivo mjerenje javnog mijenja u trenutku provođenja istraživanja - napominje Šalinović.

Upravo zbog statističke pogreške, niti jedna brojka koja se o preferencijama stranaka dobije istraživanjem, nije precizna. Statistika u tom slučaju ne može precizno znati što je istina odnosno stvarnost. 

- Maksimalno što se iz pojedinačnog istraživanja može znati je trenutna podrška pojedinim opcijama, plus minus statistička pogreška, čak niti to sa 100%-tnom sigurnosti, već 95% - navodi.

Šalinović pojašnjava kako na statističku pogrešku utječe više parametara, a najvažnija je veličina uzorka, koja smanjuje tu pogrešku. Uz veličinu uzorka, utječe i sami rezultat mjerenja te u minimalnoj mjeri i veličina ukupne populacije.

Glasanje | Author: Patrik Macek (PIXSELL) Patrik Macek (PIXSELL)
- Upravo veličina populacije u javnosti se neispravno doživljava. Ljudi misle, što je veća populacija, gdje se istraživanje provodi, da treba biti veći uzorak. No nakon što populacija prelazi 15.000 ljudi utjecaj veličine populacije na statističku pogrešku potpuno je zanemariv, iako je teoretski uvijek prisutan - napominje. 

Problem je, kaže, i što se brojke predizbornih istraživanja interpretiraju kao egzaktne. Pomak pojedinih opcija za 1 posto interpretira bilo kao rast ili pad, a zapravo je statistička pogreška puno veća od te promjene, mi iz takve razlike uopće ne možemo znati je li došlo do rasta ili pada, objašnjava Šalinović. 

Iz perspektive konačnih rezultata izbore, zbog D’Hondtove metode, ta statistička pogreška postaje jako bitna. Naime, kod preračunavanja glasova u mandate odnosno hoće li netko ući u Sabor ili ne utječe i 0,1 posto. 

- Statistička pogreška posebno igra ulogu u parlamentarnim izborima. Male razlike mogu značajno promijeniti predikciju odnosno raspodjelu mandata. Statistička pogreška u istraživanjima javnog mijenja često je 3 posto, a to kod konačnih rezultata može utjecati na i na do više od jednog mandata - napominje Šalinović.

Marijana Petir Marijana Petir Top News Kako se ugasila zvijezda hrvatske desnice

Istraživanja su korisna analitičarima jer se analizom trendova može vidjeti kako se stvari razvijaju, dok se analizom pojedine brojke upravo zbog statističke pogreške, ne može dobiti ništa egzaktno, već samo okvirni osjećaj. Šalinović smatra da je najveća pogreška, posebno političara, kad se u javnosti uspoređuju rezultati istraživanja i izbora.

- Kada bi rezultat istraživanja mjesec ili dva prije izbora, odgovarao rezultatima izbora to bi značilo da u kampanji nije apsolutno ništa napravljeno odnosno time se negira bilo kakav učinak kampanje ili da mobilizacija glasača na dan izbora nije imala nikakav efekt. Političari svojim prozivkama na račun istraživanja zapravo negiraju sebe i svoje izborne timove, odnosno poručuju da njihov posao ničemu ne služi - rekao je Šalinović.

Jedino istraživanje kojem je namjera predvidjeti rezultate izbora su izlazne ankete, a kroz izborne cikluse vidjeli smo da su se one i rezultati izbora razlikovali do 0,5 posto upravo zbog statističke pogreške, koja je nužno prisutna kod anketa, za razliku od izbornih rezultata koji su egzaktni. 

  • banibad 04:46 20.Lipanj 2020.

    Najbolji honorarni rad od kuće kod kuće. U posljednjem mjesecu sam primio plaću od 27583 dolara laganim radom na mrEži od kuće. Ja sam student i radim honorarno posao od kuće i ostvarujem više prihoda. Lako radim svakodnevno 2 do ... prikaži još! 3 sata dnevno u slobodno vrijeme. ako i vi želite zaraditi ovaj ogromni novac onda dođite i budite dio nas. Više pogledajte ovdje ... ...........................➤➤➤➤➤➤➤ is.gd/cHflrs  

  • Mima40 09:15 19.Lipanj 2020.

    Izgubit će i Sdp i Hdz! Pobjefa Domovinskog Pokreta!

  • BESTpartizan 10:10 17.Lipanj 2020.

    hdz ce izgubit izbore