Prošlog mjeseca su, praktički iz očaja, upravitelji bostonskog muzeja Isabella Stewart Gardner objavili da će poduplati novčanu nagradu za sve informacije koje će ih dovesti do brojnih umjetnina ukradenih još 1990. godine. Sada nude okruglih 10 milijuna dolara, ali ponuda vrijedi samo do kraja ove godine kada se vraća natrag na "samo" pet milijuna.
18. ožujka 1990. godine oko ponoći ušetali su se nikad identificirani pljačkaši u muzej Isabelle Stewart Gardner u Bostonu. Vezali su čuvare i opušteno, kroz sat vremena, birali umjetnine koje će odnijeti. Uzeli su ukupno 13 umjetnina, a procjenjuje se da je vrijednost ukradenih stvari viša od 500 milijuna dolara. Najveća je to krađa privatnog vlasništva u svjetskoj povijesti.
"Dobra večer. Mi smo policajci i došli smo zbog dojave o remećenju javnog reda i mira", tim riječima su dvojica kriminalaca započela najveću pljačku umjetnina u povijesti. Usprkos svim naporima američkih istraživača, usprkos nagradi od pet milijuna dolara za informacije o pljačkašima, slučaj do danas nije rasvijetljen.
Isabella Stewart Gardner bila je pomalo netipična bogatašica. Voljela je umjetnost i skupljala je vrhunska djela gdje god je stigla. U hrvatskim okvirima, najsličniji joj je Ante Topić Mimara, koji je također skupljao umjetnine. Gardnerica je umrla davne 1924. godine, a iza sebe je ostavila bogatu kolekciju umjetnina i drugih vrijednosti. Muzej koji i danas nosi njeno ime nije mijenjao postav otkako ga je ona osnovala, a okviri ukradenih slika i danas stoje tamo. Prazni okviri čekaju povratak ukradenih slika.
Među ukradenim djelima je i Koncert nizozemskog slikara Johannesa Vermeera, trenutačno najskuplja ukradena slika svih vremena. Procjenjuje se da vrijedi oko 200 milijuna dolara. Pretpostavlja se da je Vermeer naslikao Koncert oko 1664. godine, a na slici nalaze se muškarac i dvije žene kako sviraju svatko svoje instrumente. Koncert je poseban i po tome što je Vermeer u pozadini naslikao i dvije slike. Jedna od njih je Prokuratorica nizozemskog slikara Dircka van Baburena, nastala desetak godina prije Koncerta.
Američki FBI počeo je s intenzivnom istragom gotovo odmah nakon krađe, a sudjelovale su brojne ostale istraživačke agencije poput Scotland Yarda. Stotine svjedoka su ispitane, tisuće stranica izvještaja su napisane, ali konkretnih dokaza nije bilo. Neki istraživači uvjereni su da su sva djela uništena i da zbog toga nikad nisu ni pronađena. Prije nekoliko godina pojavila se snimka noći prije pljačke. New York Times tada je pisao da se na snimci pojavljuje jedan od čuvara što bi bacilo dodatnu sumnju na čuvare. Međutim, policijska istraga zaključila je da su čuvari nedovoljno maštoviti da bi izveli nešto takvo.