Snimaju svih 100 milijardi zvijezda u Mliječnoj stazi, ovo je prva milijarda

Svemirski opservatorij GAIA
ESA
Do sada nitko nije sa sigurnošću znao kako su zvijezde raspoređene u našoj galaksiji. Sad se to ubrzano otkriva

Europska svemirska agencija (ESA) objavila je do sada apsolutno najdetaljniju kartu zvijezda u našoj galaksiji Mliječnoj stazi. Riječ je o čak jednoj milijardi i 142 milijuna zvijezda koje je do sada snimio satelit Gaia, lansiran u orbitu oko Zemlje prije tri godine, te im potom odredio i položaj na nebu u odnosu na Zemlju. Razlog za ovakav poduhvat je to što čovječanstvo još uvijek nije do kraja dokučilo kako Mliječna staza zapravo doista izgleda, jer se i sama Zemlja nalazi u njoj. Unatoč impozantnoj brojci zvijezda koje je satelit, zapravo svemirski opservatorij Gaia do sada registrirao, to je tek jedan posto svih zvijezda u našoj galaksiji, a navodno ih možda ima i više od 100 milijardi.

Ipak, i tih jedan posto već je 20 puta detaljnije osmatranje od bilo kojeg ranijeg srodnog projekta. ESA-in direktor za znanost Alvaro Gimenez predstavio je u sjedištu agencije trodimenzionalni model Mliječne staze. "Ovo što smo danas objavili zapravo daje tek prvi dojam izvanrednih podataka koji nas još čekaju i koji će revolucionarno promijeniti naše razumijevanje kako su zvijezde raspoređene po našoj galaksiji", kazao je Gimenez. Stvar je utoliko čudesnija što je već sadašnji spektakularni model nastao u kratkom vremenu. Gaia je profunkcionirala u srpnju 2014., a ovo što su znanstvenici prikazali sada, zvijezde su koje su registrirane do rujna prošle godine.

Sve prikupljene u međuvremenu tek čekaju na obradu podataka. Automatska letjelica Gaia bila je izvorno planirana da svoju prvu milijardu zvijezda prikupi tek do 2017. No, pokazalo se da je sa svojom kamerom od milijardu piksela i više od 100 elektroničkih detektora, to obavila i prije isteka 2015. Na velikoj crno bijeloj slici na ispod možete vidjeti ekstremno sažeti prikaz do sada predstavljenog, a istu fotografiju možete vidjeti u najvišoj rezoluciji javno objavljenoj na ovom linku. Kratki prikaz nekolicine zvijezda u Mliječnoj stazi, najbližih nama, možete pregledati na ovom linku.

Projekt GAIA, 3D prikaz milijarde zvijezda Mliječnog puta | Author: ESA ESA
  • barakuda 08:19 29.Listopad 2017.

Sergeju Županiću moj. Jesi li ti priuceni novinar? Imas problem sa "svih, sve,svima"kao i vecina polupismenih.