Sumnjiv objekt prolazi pored Zemlje - traže vanzemaljce!

Oumuamua
eso.org/CC BY 4.0
Objekt dug 180 metara došao nam je od susjedne zvijezde i po mnogočemu je sumnjiv

Prva asocijacija kad su ga astronomi otkrili sredinom listopada bila je roman Arthura C. Clarkea "Sastanak s Ramom". Roman govori o međuzvjezdanom objektu koji svemirom luta stotinama tisuća godina od jednog do drugog zvjezdanog sustava, pri čemu se u kratkim trenucima približavanja zvijezdama u unutrašnjosti divovskog valjka koji su Zemljani prozvali "Ramom" budi inteligentno dizajniran ekosustav s raznim vanzemaljskim bićima.

Voyager 1 Duboki svemir Znanost 20 milijardi km od nas uključili ga nakon 37 godina!

Hiperbolični asteroid "Oumuamua" doista ima neke sličnosti s objektom iz romana i zato su astronomi najvećeg radio teleskopa svoje vrste u svijetu, Green Banka u Zapadnoj Virginiji, odlučili uperiti svoju 100 metara široku antenu prema njemu kako bi – provjerili odašilje li možda Oumuamua kakve radio signale koji bi značili da se barem u prošlosti oko njega vrzmao netko inteligentan i tehnološki vješt. Nije da je Oumuamua nešto posebno sumnjiv, ali je dovoljno neobičan stvor da doista vrijedi provjeriti i takvu mogućnost.

Za svaki slučaj. Prvo, dakle, riječ je o svemirskom putniku koji je u Sunčev sustav došao iz međuzvjezdanog prostora i, nakon što sada prođe kroz naš "kvart", više se nikada neće vratiti. Drugo, oblik mu je različit od svega što je do sada uočeno u svemiru; oblika je cigare, dug je oko 180 metara, a širok 30 metara. U trenutku kad prozvižda najvećom brzinom u odnosu na Sunce, jurit će čak 313.000 kilometara na sat, odnosno 87 kilometara u sekundi.

Šokantna je bila i udaljenost u odnosu na Zemlju kad su ga astronomi otkrili. Za objekt koji je prije našeg sustava prošao kroz sustav zvijezde Vege, udaljene 25 svjetlosnih godina, zaprepašćujuće je da je od Zemlje prozujao na udaljenosti samo 85 puta većoj od one između Zemlje i Mjeseca. Trenutno je od Sunca dvostruko udaljeniji nego što je Zemlja, što je 70 puta manje od udaljenosti na kojoj se nalazi Voyager 1, najudaljeniji objekt koji je stvorilo čovječanstvo i koji u svemirski bezdan juri već 40 godina.

Teleskop Green Bank | Author: public domain public domain

A čak i naš prvi Voyager, unatoč svemu tome, kroz svemir jurca tek petinom brzine Oumuamua. I naravno da je nekome u projektu Breakthrough Listen, kojim se traga za znakovima inteligentnog života u svemiru, palo na pamet da za svaki slučaj od srijede 13. prosinca u 15 sati po lokalnom vremenu, odnosno 21 sat po našem vremenu, uperi ogroman tanjur Green Banka u to unikatno i nevjerojatno čudo koje samo jedan jedini put u cijeloj povijesti svemira prolazi kroz naš sustav.

Prva osmatranja u potrazi za radio signalima s Oumuamua trajat će 10 sati u četiri etape. Doslovno tako su priopćili astronomi koji vode projekt. I pritom se nisu usudili ni natuknuti što bi moralo prethoditi i što bi značilo da dođe do "drugih osmatranja".

"Prisustvo Oumuamua u našem solarnom sustavu omogućuje Breakthrough Listen da dosegne osjetljivost bez presedana u potrazi za mogućim umjetnim odašiljačima i da demonstrira sposobnost praćenja bliskih, brzih objekata", objavio je direktor Istraživačkog projekta SETI s Berkelyja Andrew Siemion. Da se ovi ljudi ne šale da sličnost Oumuamua s Clarkeovim romanom nije samo bilo simbolična, koliko god su svjesni koliko su im male šanse, pokazuje i zaključak Siemiona:

Seks u svemiru Akcija i reakcija Znanost Seks u svemiru? Astrofizičar objasnio: To se radi ovako

"Bilo da se pokaže da je ovaj objekt umjetan ili prirodan, on odlična meta za projekt Breakthrough Listen." Breakthrough Listen je, inače, program koji prati oko milijun obližnjih zvijezda i oko 100 galaksija u ogromnom optičkom i radio spektru, sve kako bi eventualno uočio tragove tehnološki naprednog, dakle inteligentnog života u svemiru.