Znanstvenici mrze prodaju fosila i imaju jako dobre razloge

Fosilizirani kostur mladunčeta tiranosaura ponuđenog na eBayu
eBay
U skoro cijelom svijetu države ovakve pronalaske strogo štite, ali u SAD-u vrijedi tko nađe na svom zemljištu, a ovdje se dogodilo ovo...

Nije nikakav plastični model kostura tiranosaura, iako se takvi na eBayu tradicionalno mogu kupiti čak i u prirodnoj veličini, ako imate npr. 6000 dolara viška. Na eBayju nije rijetkost naići niti na prave fosile tiranosaurovog zuba, koji se također ne nude baš budzašto.

Alen Detrich, 71-godišnji lovac na fosile, sablaznio je znanstvenu zajednicu kad je na prodaju ponudio kostur tiranosaura po prigodnoj cijeni od 2,950.000 dolara, očito po iritantnoj logici na tragu one maloprodajne da nešto košta "toliko i 99". Riječ je, tvrdi, o fosiliziranom kosturu najmlađeg poznatog sačuvanog tiranosaura na svijetu.

1/8

"'Samsonov sin' je 4-godišnji T-Rex bez potvrđene histologije. Ima li ikoga zainteresiranog za to koliko ovo neprocjenjivo znanstveno otkriće vrijedi znanstvenoj zajednici", napisao je na Twitteru.

Fosil kostura ove životinje Zemljom je hodao prije 68 milijuna godina. Detrich inače uopće nije paleontolog, nego ga je 2013. godine otkrio na privatnom zemljištu u mjestu Jordan u Montani u SAD-u, nakon što je prethodno unajmio to zemljište. Za razliku od velike većine država svijeta, u SAD-u fosil pripada pronalazaču pod uvjetom da ga je pronašao na svom zemljištu.

U zemljama poznatima po najvećim nalazišta ovakvih i sličnih fosila, kao što su Kina, Mongolija ili Argentina, postoje najstroži zakoni koji reguliraju što se sve čini s tom malo je čak reći nacionalnom neprocjenjivom baštinom, nego baštinom cijelog čovječanstva. Što je otkrio, Detrichu su objasnili stručnjaci. Prije dvije godine on je fascinantan fosil posudio Natural History Museum na University of Kansas u blizini gradića Lawrence gdje stanuje.

Tyrannosaurus Rex Sad shvatili Znanost Mini tiranosaur znanstvenicima otkrio veliku tajnu

Ono što se tada činilo kao odgovorno ponašanje s izuzetno značajnim predmetom za znanost, kako bi ga cijela javnost mogla pogledati, dvije godine poslije ispostavlja se kao proračunata strategija za reklamiranje onoga što namjerava bogato prodati.

"KU Natural History Museum niti prodaje niti posreduje u prodaju primjeraka privatnim osobama. U skladu s tim primjerak koji je posuđen za naš postav, uklonjen je i vraćen vlasniku. Od vlasnika smo zatražili da se pri prodaji ni na koji način ne povezuje s nama", priopćila je uprava zgroženog muzeja.

Društvo za paleontologiju kralježnjaka u otvorenom je pismu osudilo to što Detrich čini i nazvalo je to orobljavanje znanstvenog svijeta i javnosti kojima se na ovaj način uskraćuje da proučavaju i uče iz tog fosila.

"Fosili poput ovoga predstavljaju dokaze o Zemljinoj dalekoj prošlosti i to je ono što ih čini vrijednima, za razliku od umjetničkih djela ili drugih predmeta čija vrijednost potječe od ljudske kreativnosti i umjetnosti. Svaki fosil koji više nije dostupan javnosti, dio je ionako razlomljene povijesti koju nikada više nećemo utvrditi", napisali su.

Fosilizirani kostur mladunčeta tiranosaura ponuđenog na eBayu | Author: eBay eBay

Fosilizirani kostur visok je 4,5 metara, lubanja mu je duljine 53 centimetara, a u donjoj vilici ima 12 zuba. I dok on svoj postupak objašnjava time što "nije lako doći do milijardera", a neki od njegovih kolega "lovaca na fosile" smatraju da nije riječ o nikakvom zločinu, znanstvena zajednica optužuje ga čak i za zloupotrebu kulturnih i znanstvenih institucija.

Smatraju da je jedini razlog zašto je posudio "svoj" fosil muzejskom postavu, to da ga izreklamira, učini čuvenim prije prodaje kako bi mu nabio cijenu. Dichter se ovime bavi već 30-ak godina i 1999. također je na eBayu nudio fosilizirani kostur tiranosaura, ali po cijeni od 5,8 milijuna dolara. Tada su mu prodaju na ovaj način upropastili lažni ponuđači koji su ga zatrpali ponudama uslijedih kojih više nije mogao pronaći one ozbiljne. Za ovaj kostur zasad mu još nitko nije ponudio ništa, iako mu oglašenu ponudu prati skoro 6000 osoba.