Ekonomix
740 prikaza

EU nabila Googleu i Facebooku porez od 6 milijardi

Novci
Thinkstock
Vrijeme je, kažu iz EU, da porezni zakon uhvati korak s vremenom

Europska komisija smatra da današnji porezni sustav ne reflektira činjenicu kako je današnja ekonomija digitalna, te planiraju predložiti niz mjera i zakona prema kojima bi tehnološki giganti poput Google-a i Facebooka morali platiti do 6.2 milijardi eura. 

Prijedlog bi prihod od poreza maknuo iz država koje imaju manje porezne stope i gdje kompanije najčešće imaju sjedišta, a zarađivalo bi se u državama u kojima kompanije imaju većinu korisnika.

- Digitalna je revolucija promijenila lice i naličje ekonomije i način na koji se danas stvara vrijednost - kaže Europski povjerenik za financije Pierre Moscovici, glavni stručnjak EU za poreze i poreznu reformu, piše The Washington Post. Objašnjava kako jedan potez mišem pokreće cijeli lanac komercijalnih transakcija koje kreiraju veliki profit, a kojeg većina država ne oporezuje.

- Ta zakonska rupa više nije prihvatljiva - kaže Moscovici. Inicijativi bi mogle trebati godine da se "upogoni", posebno zato jer bi svaki porez koji bi vrijedio za područje cijele EU, a to je tržište od 500 milijuna ljudi, mora biti izglasan jednoglasno. 

Čak devet od 20 kompanija na svijetu su digitalne kompanije, a mnoge digitalne kompanije, tvrdi Moscovici, uživaju u javnim servisima bez plaćanja poreza. 

- Europska komisija želi poreznu reformu koja će biti poštena, orijentirana prema budućnosti i prilagođena kompetitivnom tržištu - rekao je Moscovici. Prijedlog dolazi u vrijeme sve lošijih trgovinskih odnosa SAD-a i Europe. Nove tarife na čelik i aluminij uveo je Donald Trump, a Europa je rekla kako će uzvratiti vlastitim mjerama.

U svijetlu je to i skandala koji proteklih dana trese Facebook, nakon što se saznalo da je tvrtka Cambridge Analytica preko posrednika iskoristila 50 milijuna Facebook profila kako bi pomogli Donaldu Trumpu da postane predsjednik, a i Rusi su ciljano utjecali na američke glasače preko društvenih mreža.

EU regulative oštrije su prema digitalnim kompanijama negoli SAD - zahtjevaju više kontrole nad podacima, nameću kazne i kontroliraju sadržaj.

Prema prijedlogu uveo bi se porez od 3 posto na prihode koji se generiraju na aktivnostima gdje informacije korisnika pomažu kompanijama da zarađuju. Google bi plaćao za ciljano oglašavanje, Facebook za prodaju korisničkih informacija, a Amazon na temelju kupoprodaje.

Cilj je, kažu iz Europske komisije, poštenje jer sada kompanije s digitalnim poslovnim modelima plaćaju porez od 9.5 posto, dok one s tradicionalnim modelom plaćaju 23.2 posto. Predloženi porez plaćale bi samo kompanije koje godišnje na razini svijeta zarade 923 milijarde dolara, te 62 milijarde na razini EU.To je napravljeno kako bi start-upovi imali prostora za rast i razvoj.

SAD se protivi "prijedlozima koji izdvajaju digitalne kompanije jer neke od tih kompanija najviše doprinose stvaranju poslova u SAD-u te ekonomskom razvoju".

  • bizmo 14:37 24.Ožujak 2018.

    ma da , Cuki glavni financijer EU projekta