Nakon skoro pola stoljeća, s legendarnim Boeingom 747 je gotovo. U ponedjeljak je jedan od njih posljednji put poletio iz centrale Delta Air Linesa u Detroitu do tvornice gdje je i proizveden - u Everettu u državi Washington.
Putnici u avionu bit će djelatnici Boeinga i Delta Air Linesa koja je ovaj model aviona počela izbacivati iz svoje flote. To je prvi u nizu oproštajnih letova Delta Air Linesa, koji označava početak kraja ovog aviona u svrhu prijevoza putnika. Onima koji će se naći u avionu, bit će to jedinstvena prilika da slete na pistu s koje je prvi 747 poletio 9. veljače 1969. godine.
Delta i Boeing ovaj su put čak i privremeno zaboravili na svoje razmirice da bi se prepustili nostalgiji. Naime, prošli tjedan Delta je naručila 100 zrakoplova od najvećeg Boeingovog konkurenta - Airbusa i to model SE.
Model 747 bio je prvi avion s dvostrukim prolazom, i imao je više nego dvostruki kapacitet od tada najvećeg komercijalnog zrakoplova.
Delta je prvi put predstavila 747 na prvom putovanju 1970. godine od Atlante do Dallasa i Los Angelesa. Avion je prvi uveo prostor za prtljagu iznad putničkih sjedala, a imao je i tri audiokanala s kojih su putnici mogli birati glazbu. Na repertoaru su bili 'Beatlesi' Burt Bacharach i Beethoven.
Avion može primiti 370 putnika, uključujući 66 u prvom razredu, dok ih još šest sjedi u penthouseu iznad kokpita.
Bio je to prvi širokotrupni avion koji je postao simbol dugih i prekooceanskih letova.
- To je jedan od dva osnovna tipa zrakoplova, rekao je George Hamlin, konzultant zrakoplovstva, bivši izvršni direktor zrakoplovne tvrtke i zrakoplovni povjesničar. DC-3, drugi je avion na Hamlinovom popisu, bio je srebrni klipni motor kojeg je izradio Douglas, koji je pomogao u razvoju zrakoplovnih tvrtki od prijevoza pošte i ljudi 1930-ih i 1940-ih.
Doseg od 6000 milja donio je revoluciju u avio-prijevozu.
- Godine 2002. Boeing je doživio vrh proizvodnje ovog modela. Boeing 747 ili 'Kraljica neba' kako su mu tepali, ostvarila je u svijetu 33.000 letova prevozeći 10.500.000 putnika koji su letjeli s 50 aviokompanija. Dolet aviona omogućio je da se putuje na bilo koju točku zemaljske kugle i to je naslijeđe koje je 747 ostavio budućim generacijama. To bi vam, da je živ, sigurno rekao i Joe Sutter, rekao je Michael Lombardi, Boeingov korporativni povjesničar.
Tijekom oproštajne turneje odat će se i počast Joeu Sutteru, koji je prošle godine umro u 95. godini života. Vatreni Boeingov inženjer poznat je kao "otac modela 747" i najzaslužniji za postavljanje ovog aviona na tržište unatoč malim izgledima.
Juan Trippe, autokratski utemeljitelj Pan American World Airwaysa, koji je tada bio najmoćnija osoba u zrakoplovstvu, želio je avion s jednim prolazom i dvije palube. Sutter je vjerovao da je takva konfiguracija za tako veliki avion pogrešna i ipak projektirao avion s dva prolaza.
Sutterov tim dobio je nadimak "Nevjerojatni", jer su avion realizirali za manje od dvije i pol godine, istovremeno pokušavajući riješiti problem s motorima i u škarama mogućeg financijskog kolapsa.
Boeing je izgradio tvornicu u Everettu - po volumenu to je najveća zgrada na planeti. Izgrađena je samo za proizvodnju 747, ali su se ovdje kasnije gradili i njegovi nasljednici kao što su modeli 767, 777 i 787 Dreamliner.
Kad je 747 debitirao na turbulentnim turističkim tržištima 1970-ih, prodaja aviona bila je već u padu. No Lombardi je rekao da se razdoblje pokazalo plodnim za razvoj Boeingovih sljedećih generacija zbog mnogih inovacija poput kokpita u kojima upravljaju dva pilota umjesto tri, korištenju računala i staklenih zaslona na brojčanicima.
Delta je preuzela prvi od pet 747-100-ih u listopadu 1970., kada su američki prijevoznici počeli eksperimentirati sa širokotrupnim avionima na domaćim rutama.
U promo brošurama reklamirao se "penthouse" na gornjoj palubi kojeg su mogle rezervirati privatne tvrtke ili pet ili šest kupaca koji su kupili sjedala zajedno. Opremili su ga dubokim tepisima, prigušenim svjetlom, te oplatama od najfinijeg drva, no jedva da su prvi primjerci privukli putnike i pokrili troškove, pa su ih na kraju vratili tvornici.
Unatoč svemu, Boeing je na koncu stvorio najprodavaniji model 747, model - 400, koji je 1989. isporučen najprije Northwest Airlinesu. To je bio početak flote koja će ući u sastav Delte kada su se dva desetljeća kasnije spojile ove dvije zrakoplovne kompanije. Delta je taj model umirovila 9. rujna 2015. godine nakon što je preletio 61 milijun milja.
Delta je postala posljednji američki prijevoznik koji je letio na putničkoj verziji 747, kada je United Airlines umirovio svoju jumbo flotu u studenom. Izvan SAD-a, međutim, još uvijek će biti dosta 747 putnika: koriste ih još uvijek velike kompanije poput British Airwaysa, Korean Air i Lufthanse.
No, tijekom posljednjih 10 godina, prodaja najnovijeg Boeinga 747 se smanjila, a budućnost neće više biti tako sjajna, rekao je George Ferguson, analitičar zrakoplovstva s Bloomberg Intelligence.
United Parcel Service Inc. drži još tri neispunjene narudžbe za model 747, od 14 koliko ih je ostalo 747, ali postoji mogućnost da se proizvede i svih 14.
- Ali možemo zaključiti da se 747 više nikad neće proizvoditi u velikim količinama. S tim je zauvijek gotovo i ovo je svojevrsni kraj ovog modela, rekao je Ferguson za Bloomberg.